פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
25/11/2020 5:11

האלגוריתם שניצח את הקורונה

אחרי ביקור במטה רשת אמית בפתח-תקווה, מתקבל הרושם שלא מנהלים כאן בית ספר, אלא חברת הייטק. ניהול בית ספר בשנת 2020 מחייב שליטה ובקרה על מגוון של מערכות: לימודיות, חינוכיות ותקציביות, מערכת לניהול כוח האדם ועוד, וכשמדובר ברשת אמית המונה כמאה ועשרה בתי חינוך ממלכתיים, ממלכתיים-דתיים וחרדיים שבהם לומדים כ-40 אלף תלמידים בכל הגילים – המערכת צריכה לתת מענה בכל רגע נתון לאנשים רבים במגוון תחומים.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

בעבודה מודיעינית מאומצת: נחשפה רשת להברחת כספי טרור

לא דרכנו: תחקיר המג"בניקים מציב תמונת מראה קשה

ברחובות נאבקים על עתיד המדינה. מדוע אינכם משתתפים?


איך מנהלים את זה נכון? באמצעות מערכת מידע מיוחדת שהותאמה לצורכי הרשת. מערכת מידע המאפשרת לדעת בכל רגע נתון את מצב התקציב של בית הספר, את ממוצע הציונים ואם חלה בהם עלייה או ירידה, ואפילו איך מרגישים התלמידים. כל אלה כמובן, קריטיים הרבה יותר במציאות של למידה מרחוק, בשל תקופת הקורונה.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0531175825004-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
אמנון אלדר. צילום: הלל לדרמן

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמית, אומר כי ההשקעה הגדולה ברשת בתחום מערכות המידע נובעת מההבנה כי מערכות אלו הן הבסיס לכול. "תהליך קבלת החלטות צריך להיות מבוסס נתונים. כשנכנסתי לתפקיד הבנתי שיש חשיבות למערכות מידע שיספקו נתונים – לא רק למנכ"ל ולהנהלה, אלא גם למנהל בית הספר ולמורים. באמצעות המידע שהם מקבלים הם יכולים להחליט החלטות ערכיות, חינוכיות ותקציביות, תפקידנו לתת להם פלטפורמה לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. המערכת מאפשרת גם לכל מורה לבדוק את עצמו ולראות היכן נמצאים התלמידים שלו".


בהקשר הזה אלדר לא מתכוון רק למדדים לימודיים: "ציונים קל למדוד, אבל איך אפשר לזהות תהליכים ערכיים וחברתיים? לצורך כך פיתחה ד"ר מיכל אפללו, מנהלת תחום מדידה והערכה ברשת, מודל שבנוי על שאלונים שעליהם עונים מורים, תלמידים, הורים ומנהלים. מהנתונים שאנחנו אוספים, אנחנו יוצרים 'ביג דאטה' למנהל, והוא יכול להסתכל ולהראות לכל מחנך מה התלמידים שלו חושבים על תהליכי הלמידה, על האקלים בכיתה ועל תחושתם בבית החינוך, כך אנחנו מקבלים החלטות מבוססות נתונים".


לדברי אלדר, למודל הזה יש השפעה מכרעת בניהול משבר הקורונה. "מיד עם פרוץ הקורונה התחלנו לשאול את התלמידים באמצעות התשתיות הקיימות. ביקשנו לשמוע מהם איך הם מרגישים ומה מפריע להם. נוצר מצב שתלמידים ענו על שאלות ביום חמישי, וביום ראשון המורים קיבלו את המשוב של כל התלמידים שלהם. תלמידים כתבו שהם מרגישים בדידות או תסכול, אלו דברים שהדליקו לנו נורות אדומות ויכולנו לטפל בהם בזמן אמת ולתת להם מענה מדויק".


המפתח להצלחה – גמישות ניהולית


למערכות המידע יש תפקיד מכריע גם בניהול התקציבי של הרשת, שמשפיע בסופו של דבר על איכות הלימודים, המבנים והצוות. רואה החשבון ליאור עומסי, סמנכ"ל הכספים והממונה על מערכות המידע, מספר כי בניגוד למשוואה המקובלת בבתי ספר, "תקציב=שעות לימוד", הרי שבאמית נותנים לכל מנהל את האפשרות לנהל תקציב גמיש לפי צורכי המוסד שהוא עומד בראשו.


רו"ח ליאור עומסי, סמנכ"ל כספים ברשת אמי"ת

"לא ייתכן שמערכת ניהול בית ספר תהיה עם תקציבים מקובעים", מסביר עומסי. "הרי הצרכים משתנים ממוסד למוסד, מתלמיד לתלמיד ומאוכלוסייה לאוכלוסייה. בהרבה מקומות התקציב בנוי לפי שעות הוראה, אבל יש כל כך הרבה דברים מעבר לכך שמנהל יכול לסייע בהם לתלמיד; זה יכול להיות צרכים רגשיים שדורשים עזרה עם טיפולים מתאימים, ולפעמים דברים חומריים – הסעות לבית ספר או אפילו מונית לנער שלא קם בזמן לבגרות ובלעדיה אין סיכוי שיספיק להגיע למבחן.


המטרה היא לתת לכל אחת ואחד את כל מה שהוא זקוק לו כדי להצליח בלימודים. המערכות שלנו מאפשרות למנהל להחליט איך לחלק את התקציב שלו. הוא המפקד בשטח והוא האיש שאמור לפתור את הבעיות שצצות ולסייע לתלמיד למצות את היכולות שלו. הערך המוביל של הרשת הוא אמון במנהלים ועבודה בשקיפות מלאה".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... t-13.27.18-1-150x150.jpeg 150w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-13.27.18-1-75x75.jpeg 75w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-13.27.18-1-90x90.jpeg 90w" sizes="(max-width: 128px) 100vw, 128px" />
אתי צברי, מנהלת תיכון אמי"ת עכו

אתי צברי, מנהלת תיכון אמית עכו, אומרת כי לצד העשייה החינוכית, מנהלי בתי ספר מוצאים את עצמם מתמודדים גם עם סוגיות כספיות כמעט 24 שעות ביממה. "מערכת ניהול התקציב מאפשרת לנו לנווט נכון בין מה שקיים בפועל לבין צורכי בית הספר, בלחיצת כפתור. כל פרויקט וכל חלום חינוכי מיתרגם לכסף, ובלחיצת כפתור את יודעת אם יש לך כיסוי לרצון הזה או לא". בעבר עבדה צברי במסגרת אחרת, והמערכת הנוכחית מאפשרת לה לנווט את ענייני התקציב בבית הספר ביתר קלות. "המערכת גורמת לכך שגם יש שקיפות מדהימה, ובסוף – האחריות והסמכות הן שלך. את רוצה להניע פרויקט חינוכי? יופי, בואי נבדוק אם יש לזה תקציב. את חושבת שחיוני לשכור עוד אב בית? נהדר, אבל בואו נבדוק את ההיתכנות הכלכלית של זה".


רו"ח עומסי מוסיף כי התנהלות תקציבית נכונה מסייעת גם להצלחה בלימודים. "תקציב הוא לא מילה גסה. במוסדות שלנו אנו מאפשרים למנהלים לחלום ולהגשים את חלומם, יש תקציבים שמאפשרים להשקיע בדברים מעבר לשעות הלימוד, ובסופו של דבר זה מוביל להישגים. לא בכדי רשת אמית נמצאת כבר שלוש שנים במקום הראשון בדירוג רשתות החינוך בארץ, על פי מדדי משרד החינוך".


השקעה כספית אחרת שעומסי מדגיש היא השקעה במרחבי למידה פיזיים. "הצורך בגמישות נחוץ במיוחד למנהלי בתי הספר. בשנים האחרונות הבנו שיש צורך בשינוי וגמישות גם במרחבים הפיזיים של הלמידה, פתחנו מרחבים בחלל בית הספר כדי לאפשר למידה אחרת – שהתלמיד במרכזה והמורה הופך להיות מנחה ומלווה. מבנה הכיתה הסטנדרטי של כיתה עם לוח ובה למידה פרונטלית הולך ונעלם. אפשר לומר שתם עידן".


תלמידים שהם "ראש גדול"


אלדר מבהיר כי בשל מסע ההתחדשות שהחל באמית לפני כשש שנים והקמת מרכז פיתוח לצוותי החינוך – ה"גוגיה" בכפר בתיה – באמית הגיעו מוכנים הרבה יותר לעידן הקורונה. ברשת הבינו כי הושבה של התלמידים שעות על גבי שעות מול הזום היא דבר שלא יחזיק לאורך זמן. לכן, באמצעות מורים בכל הארץ, הוקמו קבוצות מורים לפיתוח "מסעות למידה" בכל המקצועות, וכן קבוצות של אנשי צוות טיפוליים כדי לתת מענה בנושאים רגשיים. המטרה היא יצירת חוויית למידה כדי לצמצם את שעות הישיבה מול המסך, תוך הקשבה למורה. "עיקר הלמידה בתקופה זו הוא באמצעות שילוב יחידות לימוד הנקרא 'מסעות למידה', כשכל יחידה במסע מורכבת מפתיחה והרצאה קצרה שהמורה מעביר, אחריה עבודה עצמאית שהתלמיד מבצע בכוחות עצמו, ובהמשך מתקיים שיתוף פעולה בין התלמידים בקבוצות למידה. ישנן גם יחידות שהתלמידים עצמם מנחים וכן עבודת חקר ושיח אישי עם המורה". אומר אלדר.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 00419FFFF0004-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
שיעור בזום. צילום: פלאש 90

עומסי מבהיר כי "בסופו של דבר הרשת מכוונת הרבה מעבר לכך שכל תלמיד יסיים את בחינות הבגרות בהצלחה; אנחנו שואפים לגדל תלמידים שיודעים ללמוד באופן עצמאי, לכתוב אלגוריתם ודרכי פעולה, תלמידים שידעו לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים. אנחנו מלמדים את התלמידים מיומנויות ומנסים להוציא מכל אחד את המקסימום. המטרה היא שבוגר אמית יהיה בעל ביטחון עצמי, עם יכולת גמישות והסתגלות לשינויים, היודע לעבוד באופן עצמאי, לחקור בעצמו ולהיות 'ראש גדול'. מערכות המידע שלנו מאפשרות ללוות כל תלמיד באופן פרטני, לבדוק את ההתקדמות והמיומנויות שלהם, לבדוק במה הם התנסו ובמה לא. זה כלי מדהים למנהלים ולמורים המאפשר להם ללוות כל תלמיד ולתת לו את העזרה המתאימה כדי שישפר את הישגיו באופן מתמיד".


מקצוענות של חברת הייטק


ובכל זאת, בלי לימודים אי אפשר. סהר סיגאווי, ראש תחום פיתוח פדגוגי, הממונה על הבגרויות ברשת, מספר עד כמה מערכות המידע מסייעות לו בעבודתו. "מערכות המידע מאפשרות לנו בלחיצת כפתור לקבל תמונה רשתית ובית-ספרית על מסך אחד. בקליק קטן אפשר לראות את כל פריסת הבגרויות הנוכחית והצפי לשנים הבאות, ובעיקר לבחון את המגמות שבית הספר נמצא בהן".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-13.27.17-150x150.jpeg 150w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 25-at-13.27.17-75x75.jpeg 75w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 25-at-13.27.17-90x90.jpeg 90w" sizes="(max-width: 229px) 100vw, 229px" />
סהר סיגאויי, ראש תחום פיתוח פדגוגי

לדבריו, הנתונים הם כלי ללמידה מהמערכת. "אני יכול לראות בית ספר שהקפיץ את הנתונים שלו וללמוד ממה שהוא עשה לטובת בתי ספר אחרים. אני יכול מצד שני לראות מוסד שיש בו ירידה בקבוצת הלימוד של 5 יחידות מתמטיקה ולבדוק מה קרה. זה קשור למורה מסוים? לתקופה מסוימת? אם התלמידים לא הגיעו מספיק מוכנים ועם מוטיבציה בכיתה י', אני אדאג למורה הכי טוב בכיתה י"א. המטרה שלי היא לתפור חליפה לכל בית ספר לאור המגמות שאנחנו מזהים, לדחוף את מעגל הלומדים בחמש יחידות אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, ולתת מענה אפילו ברמה הפרטנית לכל תלמיד כדי שיצליח להוציא מעצמו את המקסימום".


והשיטה עובדת. על פי מדדי משרד החינוך, בהשוואת הישגי רשתות החינוך, רשת אמית מובילה גם בציון הכללי וגם בשיעור הלומדים חמש יחידות במתמטיקה ובשיעור הזכאים לתעודות בגרות בהצטיינות. סיגאווי מספר כי הוא נעזר גם במערכת מפ"ת אמית שמאפשרת לו לשלוח הודעות לתלמידים ולהוריהם. "אנחנו מפנים אליהם שאלות על תחושותיהם בימי הלמידה מרחוק, האם הם חשים נתרמים גם בעת הזאת, האם המצלמה מופעלת בזמן השיעורים ומדוע, ועוד. חלק מהשאלות גנריות וחלק מהשאלות מוכתבות על ידי בתי ספר ספציפיים".


אתי צברי, מנהלת תיכון אמית עכו, אומרת כי המערכת נותנת אפשרות לפתח מודל הערכה של תלמידים, למפות את התלמידים, לבדוק מי מהם ברמה מתקדמת יותר ומי פחות, ואפילו לזהות קשיים אישים. "זה מאפשר לנו לתת מענה פרטני ממש לכל תלמיד לפי הקושי שלו, ומצד שני לקדם תלמידים מצטיינים ומחוננים. אני מקבלת בלחיצת כפתור גם תשובות לשאלה איזה שיעור משמעותי ואיזה לא, אם יש מקצוע מסוים שצריך לתגבר, ואיזו מגמה זקוקה לשיפור. אנחנו כל הזמן בלמידה לטובת התלמידים. מערכות המידע מאפשרות לי לעשות את כל זה במקצוענות של חברת הייטק. כל המידע זורם אלייך ואת אחראית להשתמש בו. כשמנהל ומורה משתמש במידע נכון – זה משאב פנטסטי שיכול להצעיד קדימה כל תלמיד וכל מוסד חינוכי".


 


 


The post האלגוריתם שניצח את הקורונה appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 1 | דירוג: 3/43 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: