פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
4/3/2021 21:54

"נעים מאוד", המיזם שהוקם כדי לחסוך לעצמאים טעויות

בתחילת דרכה של רונית כפיר כמעצבת פנים, הזמין אותה לקוח מתעניין לפגישת ייעוץ, בניסיון להבין כמה יעלה לו לשפץ דירה מסוימת. כפיר התלהבה מן העבודה בפוטנציה, והעובדה שהדירה הייתה סמוכה למשרדה בתל־אביב רק הלהיבה אותה יותר, והיא הסתערה על המשימה. היא ביקרה בדירה, נתנה ללקוח המתעניין כמה עצות טובות שישביחו את הנכס, ואף השקיעה כמה שעות בבדיקת עלויות של שיפוץ מתוכנן. כל זאת, בלי לגבות שקל מהלקוח, מתוך תקווה שיבחר בה ללוות את התהליך בעתיד בתשלום. בסופו של דבר הלקוח המתעניין לא המשיך בתהליך, אבל כעבור זמן קצר נחתה במשרדה של כפיר מתנה – מינוי למגזין העיצוב היוקרתי "אל דקוריישן". "בהתחלה אמרתי – איזה מקסים מצידו שהוא שולח לי מתנה, אחר כך הבנתי שהוא בעצם קיבל ממני חינם ידע ששווה המון כסף. זה הוריד לי את האסימון שנתתי לו המון ערך בחינם". אל נפילת האסימון הזו הצטרפו גם צעקות מצד חברתה שחלקה איתה משרד והסבירה לה שלא עובדים בחינם, על שום דבר. 25 שנים מאוחר יותר, היא בכובע אחר, כשהיא מלווה עצמאים ובעיקר עצמאיות בכל מה שקשור לתקשורת עם לקוחות, עסקים ומעסיקים ולתמחור הוגן, ומרצה בתחומים אלו. אם פניה של כפיר מוכרות לכם, כנראה הייתם כמוני ילדים בשנות השמונים ואתם זוכרים אותה מהימים שהנחתה את השעשועונים "דובל'ה" ו"תיק־תק" ששודרו במסגרת שידורי החינוכית בערוץ 2, וודאי גם שמעתם את קולה כשדרנית בגל"צ. אחרי שמיצתה את עולם התקשורת עבדה כאמור כמעצבת פנים. עם השנים ראתה סביבה מעצבות פנים שגובות מחירים מגוחכים "ועדיין לא נעים להן מכל העניין. ביום וחצי כתבתי הרצאה וקראתי לה 'מלא נעים לי, לנעים מאוד'. היום אני מעבירה הרצאות, סדנאות ופגישות ייעוץ אישיות – גם באונליין – לנשים עצמאיות ולבעלי עסקים שזו בגדול הכותרת שלהן – לדעת לעמוד על שלך, לדרוש ולקבל את מה שמגיע לך ותוך כדי שיהיה לך נעים".


"הקורונה הייתה קטליזטור לכל מיני דברים", מסבירה כפיר. "אני לא מאלו שאומרים 'הקורונה הייתה טובה', כשבפועל קורים דברים קשים מאוד, ותחומים רבים נפגעים".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 16_12_23_v0.2-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מרוויחים גדולים מהקורונה. סופרמרקט. צילום: לירון מולדובן

מה את שומעת מעצמאיות שאת מלווה על השנה הזאת?

"הקורונה למעשה הקצינה תופעות שהיו קיימות כבר קודם. אם גם ככה היה לך אישיו עם כסף כעצמאית, זה רק החמיר. אני מדברת עם עצמאיות ואני שומעת שהן מרחמות על הלקוחות. מעצבת פנים יכולה להגיד לי למשל 'איזה מסכן הלקוח, זה יעלה לו המון, אני אנסה לחסוך לו'. סליחה, עוד לפני שאת מציעה את המוצר את מורידה לעצמך מתוך רחמים ונחמדות? הלקוח בא בשביל עיצוב פנים, לא כדי לחסוך. הוא לא אמר לך 'יש לי בעיה, איך אני חוסך?' אלא 'יש לי בעיה, הבית שלי מכוער, איך אני מעצב אותו מחדש?' זה מה שאני רוצה. ברגע שהלקוח יעשה מניפולציה ויגיד 'קשה לי עכשיו', אז היא תגיד 'אוקיי, אני אתן לך עוד הנחה'".


יש גם עסקים שהקורונה עשתה להם טוב.

"נכון, בעלי הסופרים, מפעלים שמייצרים אריזות פלסטיק לטייק־אווי, וולט – זה מה שאכזרי במגפה הזאת שנחתה עלינו, היא חילקה את העולם לשניים – המרוויחים בענק והמפסידים בענק. בעלי מסעדות נדפקים, ואחרים מרוויחים. באופן כללי יש עניין של גמישות. יש מי שהגיב בזמן הנכון וברגע הנכון, התעשת מהר נוכח הקורונה, והמציא את עצמו מחדש.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– ידו בכול: מפעל סביבתי חינוכי של אדם אחד

– האג נגד ישראל: תחקור את צוק איתן כפשע מלחמה

– נדרה של אסתר שלחון וחייה של אתי קורוניו


כלומר פתאום מנהלת התוכן היא גם אופה עוגות מספרים, ומנהל החשבונות הוא גם הנדימן. זה רעיון טוב להיות רב תחומי?

"יש הרבה אנשים שהם רב תחומיים, מי שטוב בידיים יכול להיות טוב גם ברקמה, גם בציור וגם בנגינה על פסנתר. את הכישורים שלך את יכולה לפתח למגוון תחומים. אני אישית מוצאת עם השנים שכל מה שאני עושה מתחבר יחד".


השאלה היא מה כתוב לך בסוף על החשבונית?

"זו שאלה ששאלתי את המאמנת העסקית שלי לפני מספר שנים, 'אבל מה אני אכתוב על החשבונית שלי?' ותשובתה הייתה – 'רונית כפיר. מה זה משנה?' והראתה לי שגם על החשבונית שלה רשום רק השם שלה".


סטאז' אצל מרב מיכאלי


כפיר, 50, היא אם לשניים, נשואה לדן, איש מחשבים, מתגוררת בכרמי־יוסף. היא גדלה בגבעתיים, אמה הייתה חברה פעילה בנעמת, אישה רבת פעלים "עם אג'נדה ברורה שכולנו גדלנו עליה. בשנים שמעט מאוד אמהות עבדו בצורה כזאת, היינו ילדי מפתח לטוב ולרע". היא ילדת סנדוויץ' בין שני אחים, למדה בתלמה ילין ובאופן טבעי המשיכה לגל"צ, מה שסלל את דרכה בהמשך לעולם התקשורת. "הגעתי לשם בגיל 18, לקח לי כמעט שנה עד שפתחתי מיקרופון. בהתחלה עשיתי סטאז', הייתי צמודה למרב מיכאלי ולקריינים אחרים. שמונה חודשים הסתכלתי על מרב ולמדתי. בין לבין נהניתי לחטט לה בתיק האיפור, ולגנוב לה את הטבעות. היא הייתה אחות גדולה כזאת". כ־15 שנה עבדה כקריינית בבמות שונות, ואז עברה לתחום אחר.


"במשך עשרים שנה הייתי מעצבת פנים", היא מספרת, ומיד עוצרת לגלגל שוב את המילים בפיה. "את בין האנשים הראשונים שאני אומרת להם בפה מלא 'הייתי'. עבדתי בתחום הרבה שנים, אני טיפוס שכל הזמן צריך ללמוד ולהתחדש, וזה אחד הדברים שאני הכי אוהבת בעבודה כעצמאית.

"התואר הראשון שלי הוא בכלל בספרות אנגלית, אבל עשיתי מאז מיליון דברים שלא קשורים, עשיתי לא מזמן תואר שני במשפטים, ובאמצע למדתי עיצוב גרפי בבצלאל, אני מנגנת, יכולתי לעסוק בהרבה נושאים, וזה שאני עשרים שנה באותו תחום, זה לא מובן מאליו". את תחום הקריינות היא לא נטשה, ומדי פעם תוכלו לשמוע אותה בפרסומות שונות.


"אני מדברת עם עצמאיות ואני שומעת שהן מרחמות על הלקוחות. מעצבת פנים יכולה להגיד לי למשל 'איזה מסכן הלקוח, זה יעלה לו המון, אני אנסה לחסוך לו'"


הסיפורים שמתנקזים אליה יגרמו לכל עצמאית להזדהות – על הלקוח שמתקשר דווקא במוצאי שבת כשנמצאים עם המשפחה, ודורש מענה מיידי. על הלקוחה שמתעקשת על הנחה, ועל ההוא שטוען שבעצם אין לו צורך בשירותייך, למרות שכבר עשית חצי עבודה בחינם.


"אני מרגישה שעצמאיות צריכות סטאז'", אומרת כפיר. "כשאת עורכת דין למשל, את יודעת שיש לך זמן מסוים שבו את מתמחה, שאת מוגנת תחת מטרייה של מעסיק. הלקוחות יודעים שאת סטאז'רית ומתייחסים אלייך כסטאז'רית". עצמאית לעומת זאת, לדבריה, נזרקת לעולם, ואת הטעויות היא עושה על חשבונה ועל חשבון הלקוחות שלה. "להיות עצמאית זה הרבה מעבר לעיסוק במקצוע עצמו. זה לשווק, זה לדעת לדבר על עצמי, לתקשר את הערך שלי, לכתוב חוזים, להציב גבולות, לדבר על כסף, לגבות כסף, לעשות בקרת איכות. כל עצמאית עושה את זה ואף אחד לא מלמד אותה לעשות את זה. את יוצאת לעולם כולך שמחה – 'איזה כיף, אני מעצבת/עורכת תוכן/עורכת דין' ואז את מגלה שהמקצוע שלך הוא בעצם 30 אחוז ממה שאת עושה".


אחד הקשיים המרכזיים שנשים מתארות לה הוא הקושי לשווק את עבודתן. "קשה מאוד להכריז 'אני עוסקת בזה וזה ואני מבקשת על העבודה כך וכך'. כל זה קשה לעצמאים, אבל לנשים זה קשה שבעתיים, כי יש לנו סטנדרט מחמיר עם עצמנו. עד שמשהו לא מושלם, אנחנו לא נצא איתו לעולם. המון עצמאיות אומרת לי, 'אנחנו בתחילת הדרך', וכשאני שואלת מישהי 'כמה זמן את בתחילת הדרך?', אז היא אומרת לי 'שלוש שנים, וכבר עבדתי עם 10־12 לקוחות', אז אני מסבירה לה שהיא ממש לא בתחילת הדרך. אבל לפעמים כשאומרים כך זה נותן תירוץ למה לא לשווק או לא להעלות מחירים". קושי נוסף מתייחס לחוסר הערכה עצמית.


"נשים הן מלאות בביקורת עצמית, אנחנו נורא טובות בלרדת על עצמנו. ובשביל שיווק עצמי את צריכה לעוף על עצמך. אם את תבואי למישהו ותגידי לו 'אני כותבת תוכן די בסדר', או 'אני מקווה שזה יצא טוב', ככה לא תוכלי למכור. זה קורה גם בעולם השכירים. נשים לא ייגשו למשרה אלא אם הן מתאימות במאה אחוז מהדרישות, וגבר יגיד 'אני רוצה את המשרה ובואו אני אסביר לכם למה אני הבנאדם המתאים לזה".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... _202119_00_02-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
קשה להיות עצמאי. מחאת "אני שולמן". צילום: יהושע יוסף

מה הופך עצמאית לעצמאית טובה?

"עצמאות זו מנהיגות, מי שהיא בעלת עסק עצמאי צריכה שיהיו לה כישורי ניהול, וכישורי ניהול זה כישורי מנהיגות. זה לומר ללקוח 'הבנתי מה אתה צריך, יש לי את זה/תסמוך עליי/בוא אחריי ונגיע לשם'. מנהיגות זה ביטחון עצמי, זה הכריזמה, זה להיות רגיש לצרכים של הזולת, לראות למה אנשים זקוקים, לדעת להקשיב להם ולנסוך בהם ביטחון שאת לוקחת אותם למקום הנכון. כשאין לך את זה, את הופכת להיות ביצועיסטית ברשותם של אחרים. בשביל להצליח כעצמאית, עלייך לבוא כשאת יודעת את השווי שלך".


בואי נדבר על כסף. למה דיבור על כסף כל כך מרתיע אנשים?

"תמחור ומשא ומתן, ובכלל עבודה עם לקוחות בעסק עצמאי, זו בעיקר עבודה רגשית ומנטלית, זאת לא עבודה רציונלית של חשבון. לא היה בנאדם אחד שדיבר איתי, גם כזה שהתחיל את השיחה, עם 'אני לא יודע כמה לקחת', או 'אני צריכה שתגידי לי כמה לקחת', או 'אני לא יודעת מחירים', כשלא באמת ידע כמה הוא רוצה לקחת. כתבתי את זה גם באתר שלי. אם הגעת לכאן, סימן שאת יודעת כמה את רוצה. ולכן הסיפור הוא לא הכסף כשלעצמו. לעולם לא אומר למישהו בפגישת ייעוץ 'אתה לוקח 30 שקל לשעה ואתה צריך לקחת 42', אני אגיד לאנשים 'אמרת לי שאתה לוקח 30, וכששאלתי מה היה משמח אותך, אמרת לי 42, אז בוא נראה מה עוצר אותך מלבקש את זה'. וכאן נמצאים הדברים, אני לא מאמנת ולא עושה פתרון של בעיות עומק.


"תמחור ומשא ומתן, ובכלל עבודה עם לקוחות בעסק עצמאי, זו בעיקר עבודה רגשית ומנטלית, זאת לא עבודה רציונלית של חשבון"


אנשים שיש להם בעיות כרוניות של 'לא נעים לי' צריכים טיפול עומק. גם אני עשיתי כזה על עצמי, אימונים ארוכים כדי להגיע לשורש של 'לא נעים לי', ולפתור את הבעיות שלי עם כסף. כסף זה אישיו. לאחד כסף מסמל אהבה, לאחר הכרה, עבור אחר זה מסמל לו שהוא הצליח לנקום את נקמת אביו המקופח. זה מורכב יותר בעיניי מאשר דימוי גוף, מאהבה".


מה הפתרון?

"הפתרון שונה לכל אחד, אבל יצרתי מרחב לדבר בו על זה, מקום שהוא לא מספיק קיים, ואני רואה איך הלגיטימציה לדבר על זה הולכת ומתרחבת".


למה את אומרת "על זה" ולא "על כסף"?

"אני מתכוונת לדיבור על ניהול עסק בכלל וגם על כסף, כלומר יש יותר מקום לדבר בו על הקשיים שבניהול עסק. אגב, אני מאוד אוהבת מילים ולשון. ג'ורג לייקוף ומרק ג'ונסון הם שני חוקרים שמדברים על מבנה השפה בכל העולם, והם מצאו שמטאפורת־על שקשורה לרגש היא נוזל. אנחנו מדברים על רגשות כמו על נוזלים – אני רותחת, אני נשפכת, אני מוצפת. ואילו מטאפורות קשורות לכסף? גם זה קשור לנוזל – מישהו 'שוחה' בכסף, הכסף 'נשפך' לו מהכיסים. לא במקרה כסף ורגש קשורים שניהם לנוזל. וכשאני מבקשת ממישהי לספר לי על הערך שלה, והיא צריכה 'למכור את עצמה', לדבר על הערך שלה, זה תמיד איכשהו מיתרגם לכסף, ולכן יהיה לה קשה מאוד. לא כי יש לה בעיות עם כסף, לפעמים זה כי יש לה בעיות עם הערך העצמי שלה.


עצמאיות יכולות לפעמים לעבוד עשרים שנה ולנהל את השיחה של 'מי אני', 'למה כדאי לעבוד איתי' 'מה אני יודעת לעשות', 'כמה אני עולה', 'איך אני עובדת', לנהל את השיחה הזאת מאות ואלפי פעמים מול לקוח, ומעולם הן לא עצרו לעשות עליה חזרות, זו שיחה שהיא קריטית עבורן וקובעת את הגורל העסקי שלהן, והן לא מתעכבות עליה".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 02111_48_34-3-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
"להיות עצמאי זאת עבודה שלא נגמרת, אבל היא משתלמת". צילום: אבישג שאר-ישוב

מילה אחרת שחוזרת לדבריה בשיחות עם נשים היא "התגלגלתי". "המון נשים אומרות לי 'התגלגלתי למקצוע, דברים קרו', זה לא שמישהי ישבה בגיל 15 ואמרה 'אני אהיה כך וכך'. מגיע גיל שבו נשים רוצות להפסיק את הגלגול הזה, ולשאול לאן להתגלגל מכאן. העצירה הזאת, בעיניי, מחוללת שינוי. אנשים באים אליי, עוצרים, מסתכלים שנייה על החיים שלהם ושואלים 'מה אני רוצה לעשות ומה אני לא רוצה לעשות'. צריך לתרגל את זה. עצמאי שקפץ למים בלי לתרגל דברים מסוימים זה כמו עורך דין שלא סיים סטאז' והלך לכתוב כתבי תביעה. צריך ללמוד את זה. בכלל, זאת עבודה שלא נגמרת, אבל היא משתלמת".



5 כללי הברזל של רונית להתנהלות נכונה


1. שתיקה יפה

כשלקוח אומר "המחיר שלך יקר", תשתקו 2–3 שניות, ותנו לו להתפתל עד שיגיע לבקשה קונקרטית. אל תתנדבו להציע הנחה. אם הוא מבקש באופן קונקרטי, תענו בשאלה: "כמו מה למשל?", "על מה חשבת?" או "למה?"


2. קשה באימונים

מיומנויות מקצועיות, שבטעות נקראות "סופט סקילס", דורשות אימון, וכמה שיותר קרוב לתנאי אמת. אם אתם מגמגמים כשמדברים על כסף, אתם צריכים להתאמן בדיבור על כסף בסימולציות מציאותיות.


3. היזהרו מ"עבודות קטנות"

לקוחות לא יכולים לקבוע מה היקף העבודה הנדרשת ועל כן יש להפריד בין מה שהלקוח חושב שצריך, לבין מה שאתם חושבים שצריך. רק אתם יודעים לומר מה גודל העבודה, דחיפותה ומורכבותה, ולתמחר אותה בהתאם.


4. זקפו לזכותכם הצלחות

משפטים שנתפסים אצלנו כשחצנות, דווקא מייצרים ביטחון אצל לקוח שעומד לשלם כסף על שירות כלשהו. מי אם לא אנחנו יכול להעיד על עיסתנו, לזקוף לזכותנו, ולדבר בשבחנו.


5. דברו במספרים

מספרים יוצרים גבולות. מספר, כמו כל דבר שאינו נתון לפרשנות, הוא גבול – כל מי שיקרא אותו יבין את אותו הדבר. פרטו במדויק את משך זמן הפגישה, הגבילו את מספר הפגישות או הסקיצות והגדירו טווחי זמן ברורים.



The post "נעים מאוד", המיזם שהוקם כדי לחסוך לעצמאים טעויות appeared first on מקור ראשון.


מחבר: aviyas | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/56 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: