פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
6/3/2021 9:15

הקמפיין העלום והמסוכן נגד חיסוני הקורונה ברחוב החרדי

יום שישי האחרון, רמת בית־שמש. אחרוני השיכורים מתנודדים ברחובות, בבתי המדרש החסידיים הגדולים נערכים לטיש "פורס מפה ומקדש" שמאחד את סעודות הפורים והשבת לאירוע מתמשך, המולת הפורים שמילאה את הרחובות בבוקרו של יום מפנה את עצמה לאווירת השבת שבפתח, והלבוש הפורימי מתחלף בבגדי שיראין. אני פוסע ברחובות השכונה, ולנגד עיניי נפרסות מודעות טריות שזה עתה הודבקו. כרוזי ענק בשחור־לבן זועק צמודים זה לזה ומכסים את לוחות המודעות מקצה לקצה. סקרן לגלות מי אלה שלא התאפקו עד צאת החג והשבת ומילאו את לוחות המודעות בעיצומו של פורים, אני מתקרב לראות במה מדובר. קסטנר, אני קורא את המסר הזועק אליי בגופן עצום ממדים, שלח את היהודים לאושוויץ כשציווה עליהם לעלות לרכבות. ממשיכי דרכו מתכננים להשמיד אותנו שוב, והפעם על ידי החיסונים.


לצד מודעות הענק הגדושות במלל צפוף על תוכנית "השמדת החרדים" של משרד הבריאות, מופיעות מודעות נוספות, גם הן אינן חתומות בידי גוף רשמי כלשהו. במודעות הללו מפורטים שמות של רבנים, רובם אלמוניים למדי, שעל פי הטענה "הביעו את דעתם נגד סכנת החיסונים". מודעות משרד הבריאות, אם היו כאלה, כוסו או נקרעו, ובמקומן ניצב גאה ושרלטני הקמפיין העלום והמסוכן נגד חיסוני הקורונה.


בכניסה לבית הכנסת הספרדי שאליו צעדתי לתפילת מנחה וקבלת שבת, נערמים עלונים מושקעים גרפית ומושכים את העין. רפרוף זריז מעלה כי גם העלונים הללו, שאני מתקשה לברר מי הניח אותם כאן, עוסקים באותו קמפיין –

הפצת מידע שגוי בעניין הקורונה והחיסונים. זאת תוך פקפוק בסמכות הרופאים והמדענים, העלאת סימני שאלה על גדולי הרבנים המפצירים להתחסן ולהציל את הנפש, ורמיזות לכך שארגון הבריאות העולמי, משרד הבריאות, ראש הממשלה ואפילו הפוליטיקאים החרדים – כולם חברו יחד ליוזמה סודית וזדונית שמטרתה לטשטש את הכרתו של הציבור ולגרום לו להתחסן בלי להכיר את ההשלכות. רק אנחנו, מצהירים הכותבים העלומים שאינם מותירים שום רמז לזהותם למעט כתובת מייל המורכבת ממספרים, חושפים את האסון הקרב ובא ומזהירים אתכם מפניו.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– גבולות הנתינה: פרשת השבוע מלמדת שלא מספיק רק לתת

– "שרון": פרק חד צדדי על עקירה חד צדדית

– ידו בכול: מפעל סביבתי חינוכי של אדם אחד


הקמפיין הזה מוכר לי היטב. זה חודשיים אני קורא את המודעות, הפרסומים, המכתבים והעלונים, צופה בסרטונים, מאזין לקווי המידע השקרי ומנהל שיחות ארוכות עם חסידי הקונספירציה. לפי גורמים במטה ההסברה של משרד הבריאות ששוחחתי איתם, מנהלי הקמפיין המדובר משקיעים בכל שבוע לא פחות מ־30 אלף שקלים בהפצת התכנים הללו. הם פועלים בסתר, מתחת לרדאר, מנסים להשפיע בדרכים שונות על רבני מפתח ולהזין את הפחד ואת הספק, כדי לגרום לאחרים שלא להתחסן.


בינתיים אפשר לומר שהם נוחלים כישלון בדעת הקהל בציבור החרדי, שרובו הגדול מצופף שורות ומציית להנחיה להתחסן. ובכל זאת, המסרים המופצים בנחישות רבה ובכל דרך אפשרית, בלי מענה נגדי של ממש, גורמים לרבים לפקפק ביעילות החיסון או לפחות "להמתין", ובכך לסכן את עצמם. על פי הנתונים שהציג משרד הבריאות בתחילת החודש, עדיין ישנו פער של קרוב לעשרה אחוזים בין שיעור המתחסנים בציבור החרדי לציבור הכללי.


שעתם של הקיצוניים


החידה הגדולה הייתה ונותרה, מאין הכסף. מי האנשים שמוכנים להשקיע את סכומי העתק הללו בהפצת המידע השגוי, שלעיתים רבות הוא שקרי במכוון. במשרד הבריאות חוקרים את הנושא ואף יודעים להצביע על כמה בעלי אינטרס שמזהים את נקודת התורפה החרדית ואת הכאוס המתחולל בשנה האחרונה, ומנצלים אותה כדי להרחיב את השפעתם הציבורית.


פשקווילים נגד חיסונים במאה-שערים. צילום: יוחאי דנינו

כפי שכבר דווח, הקורונה הכתה בציבור החרדי בעוצמה גדולה יותר מבכל מגזר אחר. נתוני התמותה בקרב חרדים מעל גיל 50 גבוהים פי שישה מבמגזר הכללי. השבר הכלכלי שיצרה המגפה מוטט שורה ארוכה של גופי חסד, ורבים הידרדרו מקיום בדוחק לעוני ומעוני לרעב. המשבר החינוכי האדיר שעובר על עולם הישיבות החרדי מדאיג את ראשיו. אלפי בני ישיבות לא שבו לספסל הלימודים, וחוסר האמון הציבורי כלפי ההנהגה הרבנית, בוודאי הפוליטית, בשיאו. סקר שפורסם השבוע בחדשות 12 העניק שישה מנדטים ליהדות התורה, מפלגה שנעה באופן קבוע בטווח שבין שבעה לשמונה מנדטים. ברחוב החרדי וברשתות החברתיות מובע זעם רב נגד הנציגים החרדים. הללו מצידם מעדיפים לתקוף את מבקרי החרדים כדי לרצות את הציבור המבולבל, במקום לספק הסברים על תפקודם בשנה האחרונה. זוהי שעתם הגדולה של הפונדמנטליסטים, הקיצוניים ומתנגדי הממסד להרים ראש. וכפי שמראה קמפיין ההתנגדות לחיסונים – המהווה המשך לקולות הכחשת הקורונה שנשמעו בשולי המגזר – הם מנצלים את המצב בתחכום רב.


השמות הבולטים והמוכרים בזירה הזאת הם הרבנים אמנון יצחק ויובל אשרוב, שניהם חוזרים בתשובה. יצחק, דמות מוכרת מאוד מאז שנות התשעים, נדחק בעשור האחרון אל מחוץ למעגל ההשפעה החרדי. משבר הדור השני של תנועת התשובה, ניסיון פוליטי כושל לפני כעשור ומאבקים ציבוריים נגד הרבנים וגופי הכשרות דחקו אותו לשוליים, ומאז הוא משתמש בעיקר בערוצי המדיה כדי להפיץ את משנתו. עלייתם של "רבני היוטיוב" הפופולריים בשנים האחרונות – תופעה מדהימה שבמסגרתה מנהיגי תנועות התשובה המסורתיים הוחלפו בכוכבנים כריזמטיים וחסרי עכבות – הותירה מאחור את יצחק שבעבר נהנה מפופולריות רבה, ובניסיון להתבלט הוא מכוון את האש אל הרבנים והמפלגות החרדיות.


עם פרוץ הקורונה החל יצחק לשדר "מהדורת חדשות" יומית ממושכת בשם "וירוס טי־וי", שבה הוא כורך את משנתו האנטי־ממסדית עם תיאוריות הקונספירציה הנפוצות נגד הקורונה. ליצחק ממון רב, ומגזין פורבס מונה אותו בין הרבנים העשירים בישראל. השימוש בקונספירציות חרדיות ותיקות ובהן "פשעי הציונות" בשואה ופרשת קסטנר (על פעולותיו של ישראל קסטנר ניטש ויכוח היסטורי, אך הטענות כאילו הוא רימה יהודים ושלח אותם במכוון לאושוויץ תוך שיתוף פעולה עם הנאצים חסרות כל בסיס; א"ב), מזכירים את השפה הוותיקה של הרב אמנון יצחק, שבשנות התשעים הפיק כמה סרטי תעמולה ברוח זו, המאשימים את התנועה הציונית בשואה. בשידורי התעמולה הנוכחיים שלו יצחק לא חוסך את ביקורתו מראש הממשלה ומבכירי הרבנים. לפני כשבוע הוא הפיק סרטון מוזיקלי בסגנון ראפ, שעוסק בדמותו של הראשון לציון הרב יצחק יוסף ומטיח בו האשמות חמורות. את הקריאה לא להתחסן מלווה אפוא ערעור חריף על סמכותם של הרבנים החרדים הגדולים, שמצווים על שומעי לקחם להתחסן.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 3/F201027MA09-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
הרב אמנון יצחק. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לעומתו, הרב יובל אשרוב פועל במחוזות אחרים לגמרי. אשרוב מטיף זה שנים לאורח חיים טבעי יותר ותעשייתי פחות, לסרבנות לתרופות ולהתנגדות מתונה לרפואה הקונבנציונלית. חסידיו, חילונים וחרדים, התנגדו לחיסונים עוד לפני הקורונה (בעיקר חיסונים נגד חצבת), והם חלק מתנועה עולמית רחבה יותר שצוברת תאוצה גם באירופה ובארה"ב, ומקורותיה אינם יהודיים או דתיים. במהלך החודש האחרון החליט אשרוב לצנזר את דבריו, וכמה מהסרטונים שבהם הוא ממליץ שלא להתחסן מפני קורונה הוסרו מהרשתות החברתיות. עם זאת, נאמניו עדיין מרבים לצטט אותו כמתנגד, ומשפיענים שונים עושים שימוש במסריו. משרד הבריאות הפיץ אזהרה רשמית נגד פרסומיו.


יצחק ואשרוב מסמלים שתי צורות של התנגדות לחיסונים הפועלות בישראל, ומשפיעות מאוד במגזר החרדי. האחת, זו שיצחק מזוהה עימה, היא קונספירטיבית ופרועה, רומזת להפצה מכוונת של נגיף הקורונה ואפילו לתכנונו במעבדות בסין וברוסיה, מאשימה גורמים עלומים במזימות צמצום אוכלוסין וטוענת לקשר־על בין בעלי אינטרס ברחבי העולם. היא נשענת לעיתים על תאוריית הקשר הפופולרית QAnon שמזוהה עם קבוצות קצה בימין האמריקני, אך ניזונה גם מתיאוריות שמאל על קשר בין ראשי תאגידים ו"משטר הקפיטליזם העולמי". ניסיון להפריך אותה בטיעונים רציניים עלול גם להעניק לה כוח, ולא ברור עד כמה אפשר להיחלץ בקלות ממחילת הארנב הזאת. אנשי מקצוע שנחשפו לחומרים שמפיץ הרב אמנון יצחק, שמועתקים ומתורגמים מפורומים ברשת, הביעו תדהמה מהיקף המידע ומהמגוון שלו, אך הסבירו שבשל הטירוף שבבסיסו – השפעתו מוגבלת.


אשרוב ודומיו, לעומת זאת, הולכים למקום סולידי יותר, אך דווקא משום כך השפעתם גדולה יותר. זה מתחיל כמובן מהכחשת הקורונה הכללית, טיעוני "זו שפעת עם יחסי ציבור" או פרסום נתונים שקריים על מספרי המתים. בהמשך הם מטילים ספק ביעילותו של החיסון, מדגישים מקרים של סיבוכים בעקבותיו או חוות דעת שמטילות ספק ביעילותו, ומבליטים נקודות כמו טווח הניסיון הקצר ביחס לחיסונים אחרים, חוסר הוודאות בנוגע לווריאנטים השונים, וטענות על פגיעה בפרטיות המתחסנים הישראלים והגדרת ישראל כנסיינית. הטלת הספק הזאת משפיעה על קהל רחב יותר מכפי שעושה הוודאות היהירה של הרב אמנון יצחק.


רבנים, גורואים של טבע ומומחים מטעם עצמם מפמפמים את ה"ספקות" הללו – למשל בנוגע לנשים הרות או חולים שסובלים מאלרגיות – ומרחיבים את מעגל הפחד. מאחוריהם עומדים קמפיינרים שכורכים את הספקות האמיתיים שעולם הרפואה והמדע מתמודד איתם מאז ומעולם, עם שמועות שוליות מהרשת. בין היתר, המתנגדים משתמשים בשמו של קופרניקוס, מי שגילה כידוע כי כדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא להפך. אם בסופו של דבר יתברר שצדקנו והעולם המדעי טעה, זו לא תהיה הטעות הראשונה שלו, הם מתריסים. מתוחכמים יותר מזכירים את גילוי האטום ושריפת דלקים מאובנים כהוכחה לכך שקדמה מדעית עלולה גם להביא הרס לעולם. ההתחזות לידענים והשליטה לכאורה בנתונים ושמות ("ניים דרופינג" ו"גרף דרופינג"), גורמים לבלבול אצל השומעים. וכאשר מי שניצב מאחורי המיקרופון הוא בעל סמכות תורנית, ההשפעה גדלה שבעתיים.


ירדו למחתרת


נקודת השבר של מתנגדי החיסונים באה במפתיע: מותה הטרגי של אסנת בן־שטרית, חרדית בשבוע ה־32 להריונה שנדבקה בנגיף, ושהיא ובני משפחתה סירבו להתחסן. בן־שטרית הלכה לעולמה ב־20 בפברואר, לאחר שהתפילות לשלומה הקיפו את המגזר החרדי. יום למחרת פטירתה הודה אחד מבני משפחתה מול המצלמות: "הייתי מתנגד חיסונים, ואף הפעלתי קבוצת מתנגדים. אני מתחרט על כך". בני משפחתה מיהרו להתחסן באופן פומבי, וברשת החרדית החל קמפיין "אסנת, התחסנתי לעילוי נשמתך". מתנגדי החיסונים, שעד אז נסמכו על הבלבול הציבורי, מצאו עצמם עם הגב לקיר. האשמות באחריות למותם של חולים, בסיכון הציבור ובהפצת מידע שגוי גרמו לרבים מהם, כולל רבנים בכירים, לכבוש את נבואתם. כמה מהם החליטו להסיר את התנגדותם ואף להתחסן בעצמם.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 1/03/09004309-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מבצע חיסונים בישיבת פוניבז בבני־ברק. צילום: אביר סולטן, EPA

מותה המצמרר של אם צעירה לארבעה ילדים, שהיה עשוי להימנע, המחיש יותר ממכתבי הרבנים וממודעות משרד הבריאות את משמעותו הרת האסון של הקמפיין נגד החיסונים, שעד אז התקבל בסלחנות מסוימת. אלפי חרדים צבאו על עמדות החיסונים, אחרי האטה מסוימת בימים הקודמים. השפעתו התודעתית של האסון גרמה למתנגדי החיסונים לזייף הקלטה שבה נשמע קרוב משפחתה של בן־שטרית אומר כביכול כי היא התחסנה ומשום כך נדבקה ומתה. המשפחה הכחישה את ההקלטה הזאת מיד.


מאז ירידתם למחתרת, שרטוט מפת מתנגדי החיסונים בציבור החרדי הפך למשימה מורכבת. מחד גיסא, מתנגדי החיסונים מפיצים גם שמות של רבנים שהורו להתחסן, כמתנגדי חיסונים. באחד המקרים הופצה אף הקלטה כזו של הרב חיים קנייבסקי, בניגוד להוראה הרשמית והמצולמת שלו. מאידך גיסא, רבנים שאכן מתנגדים לא מפרסמים זאת בדרכים רשמיות וגלויות.


החיסונים הם תמונת מראה להוראות הקורונה. במגזר החסידי, שלא הקפיד על ההנחיות, מבצע החיסונים עבד היטב. דווקא בזרם הספרדי קמפיין ההתנגדות משגשג


באורח פרדוקסלי, ההתנגדות לחיסונים ניצבת כתמונת מראה לקיום הוראות הקורונה במגזר. דווקא במגזר החסידי, שלא ממש הקפיד על הנחיות הקורונה (למעט חסידות גור), מבצע החיסונים עבד ביעילות רבה. האדמו"רים הורו, והציבור ציית. גם בציבור הליטאי על שני פלגיו, הזרם המרכזי והפלג הירושלמי, הרוב המוחלט התחסנו. דווקא בזרם הספרדי החרדי, שנחשב למקפיד יותר בציבור החרדי על הוראות הקורונה ולישראלי יותר באופיו, צובר קמפיין ההתנגדות לחיסונים השפעה רבה. אפשר להצביע על כמה סיבות למציאות הזאת: נראה שאותו קידוש של שגרת החיים החרדית שגרם להפרת הנחיות הקורונה, עומד גם מאחורי הרצון להתחסן. מידת הנגישות לרשתות חברתיות ולאינטרנט, שהמסרים נגד החיסונים מופצים בהם במרץ, משפיעה אף היא. נוסף על כך, בקהילות ששליטת הרבנים בהן חזקה לא נרשמה השפעה גדולה לקמפיין, אך בקהילות מבוזרות יותר, בוודאי כאלה שמתאפיינות באנרכיה כמו בקהילת חסידי הרב ברלנד – התופעות הללו רחבות ונפוצות יותר.


לפני כחודש הלך לעולמו הרב חיים מאיר וואזנר, פוסק ומנהיג חסידי בבני־ברק. בנו וממשיך דרכו, יוסף בנימין וואזנר, נחשב לאחד ממתנגדי החיסונים ברחוב החסידי והקנאי. לרב וואזנר שותפים עוד כמה דמויות קצה בקהילות העדה החרדית בירושלים. גם שמותיהם של הרב יעקב מאיר שכטר, ממנהיגי ברסלב, הדיין והפוסק הרב שמואל אליעזר שטרן, חבר בד"ץ העדה החרדית הרב נתן קופשיץ, ואפילו הפוסק החשוב הרב מרדכי גרוס – כולם רבנים מהשורה הראשונה, ומי שאלפים סרים למרותם – מוזכרים לעיתים תכופות בפי מתנגדי החיסונים, כמי שלכל הפחות אינם מורים לצאן מרעיתם כיצד לפעול. מנגד, חלק ממקורבי הרבנים מכחישים את הדבר, ונראה שמאחורי הקלעים מתרחש שם מאבק בין פעילים ממחנות שונים בסוגיות שקשורות גם לשיתוף פעולה עם מוסדות המדינה, קופות החולים ומשרד הבריאות.


ההתנגדות הרבנית הדרמטית, כך נראה, מתרחשת בעיקר בקרב מה שמכונה "רבני השכונות" הספרדים. מאז פטירתו של הרב עובדיה יוסף ובהיעדר גוף הנהגה ברור בציבור הספרדי החרדי, רבני השכונות צוברים עוד ועוד השפעה. מועצת חכמי התורה של ש"ס קראה אמנם במפורש לצאת להתחסן, ובש"ס אף מיהרו להטיל סנקציות פנימיות על מי שנמנע מכך, אבל המערכה עדיין ניטשת במלוא עוזה. המתנגד הפומבי היחיד הוא הרב ציון בוארון, דיין בכיר בעבר בבית הדין הרבני הגדול. מלבדו מוזכרים גם שמותיהם של ראש ישיבת פורת יוסף הרב משה צדקה, המקובל הרב בניהו שמואלי והרב יעקב עדס. בציבור הספרדי עצמו מתנהל מאבק, ומשיחות עם בני משפחה וחברים אני מתרשם שהיקף ההימנעות מחיסון נרחב ביותר מכפי שאפשר להתרשם. ללא ספק יש כאן גם אוזלת יד של גופי ההסברה הרשמיים, שאינם מאתרים את מפיצי המידע השגוי ולא מצליחים להציב אלטרנטיבה יסודית ומשכנעת לקמפיין המתנהל.


ערעור משולש


המסרים נגד החיסונים נעים בין שלושה קצוות: ערעור על הסמכות, ובהקשר החרדי גם סמכות הרבנים הגדולים והמוסדות החינוכיים; ערעור על הידע ומקורות הידע – מי אחראי למידע הנכון ומהו מידע נכון; וערעור על הסדר, בין אם אלה הטענות למזימה עולמית, ובין אם הטענות המתונות יותר על כך שמוסדות המדינה אינם מבצעים את תפקידם באופן מהימן. המשולש הזה איננו חרדי בהכרח, ואנו פוגשים אותו גם באזורים אחרים לגמרי, וכך קורה גם בעניין הקמפיין נגד החיסונים.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 614872461753-199x300.jpeg 199w" sizes="(max-width: 369px) 100vw, 369px" />
פשקווילים נגד חיסונים במאה-שערים. צילום: אלי בארי

מה שיוצא דופן בהקשר החרדי הוא סכומי הכסף האדירים המושקעים בקמפיין, השימוש בשפה התורנית והדתית, והאלמנט האנטי־ממסדי שקיים ממילא. כל אלה בנקודת הזמן הנוכחית הם אתגר המונח לפתחם של ממשלת ישראל, של מערכת הבריאות ואף של התקשורת, וכאמור גם לפתחם של הרבנים וההנהגה החרדית. בינתיים נראה שאיש לא מתאמץ להרים את המשא הזה.


The post הקמפיין העלום והמסוכן נגד חיסוני הקורונה ברחוב החרדי appeared first on מקור ראשון.


מחבר: aviyas | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/97 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: