פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/6/2021 10:50

מסע ההסתה השיטתי של אימאם המסגד הגדול בלוד

הדי הפרעות שביצעו תושבי לוד הערבים בשכניהם היהודים וברכושם לפני כשלושה שבועות עדיין מרחפים באוויר, והמתיחות בעיר המעורבת טרם שככה. גם בימים האחרונים מתרחשים מעשי אלימות שונים כלפי יהודי העיר, ובהם ירי זיקוקים, הצתת רכוש ויידוי בקבוקי תבערה ואבנים.


אחד האישים שמטפחים ומלבים בהתמדה את העוינות הערבית לתושבים היהודים בלוד, תוך מסע הסתה שיטתי נגד הגרעין התורני והגדרת מדינת ישראל כאויב, הוא השייח' יוסף אלבאז, אימאם מסגד אל־עומרי בלוד, הידוע גם כמסגד הגדול.


השייח' אלבאז איננו חדש בזירה הזו, ופעילותו העוינת לא החלה כעת. לאחר עסקת שליט ב־2011 השתתף אלבאז בקבלת פנים למחבלים מוחמד זיד, שנשפט ל־35 שנות מאסר, ומוכלס בורגאל, שהשליך רימון לעבר אוטובוס חיילים ונדון למאסר עולם. בנאום שנשא באירוע הודה אלבאז לזרוע הצבאית של חמאס ולבכיר הארגון ח'אלד משעל, והגדיר את עסקת שליט "שמחה קטנה שאחריה יבוא ניצחון גדול".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 06/AFP_99X3QT-750x508.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
רעולי פנים על המסגד הגדול בלוד, לפני כשלושה שבועות.
צילום: AFP

"אנחנו מודים מעומק הלב של העם הזה לאח הלוחם ח'אלד משעל ולחיילים הבלתי נראים במנהרות", הכריז השייח'. "מהחושך של המנהרות הם הוציאו אלינו את אסירי החופש ושחררו אותם מאפלת בתי הכלא הישראליים. אנחנו מודים להם והם סמל עבורנו, תודה חמאס". לצד שני המחבלים תושבי לוד, בירך אלבאז גם משוחררת נוספת בעסקה, אחלאם תמימי, שהסיעה את המחבל המתאבד לפיגוע במסעדת סבארו בירושלים ב־2001, שבו נרצחו 15 ישראלים, בהם שמונה ילדים.


אלבאז קרא לבצע פעולות נוספות שיובילו לשחרור עוד אסירים מהכלא הישראלי. "אני רוצה להעביר מסר לישראל, שעדיין מחזיקה בבתי הכלא שלה 7,000 או 8,000 אסירים פלסטינים. אל תחשבי שאת שולטת על העולם כולו. הלוחמים מהמנהרות יובילו לשחרורם. אל תגידו שהעם הזה חלש. הוא יתקומם עד שישוחרר הגרגר האחרון מאדמת פלסטין. אנחנו משתתפים בשמחת האסירים ומשפחותיהם, אבל שמחתנו לא שלמה כי אנו ממתינים יום ולילה לשחרורו של האסיר האחרון מהכלא הישראלי", אמר אלבאז לקול תשואות ההמונים.


בפוסט שפרסם בפייסבוק בפברואר האחרון, כתב השייח': "אני יוסף אלבאז מהעיר לוד מצהיר שאסירי החופש הנמצאים בכלא הישראלי, הם כתר בראשו של כל אחד ואחד מעמנו הפלסטיני, שסובל מחוסר הצדק של הכיבוש הישראלי המתועב". בפוסט אחר כתב על "האסירים הפלסטינים", כי "אם הייתי יכול להגיע אליהם, הייתי מחבק אותם ומנשק להם את הרגליים. הם אלו שהצילו מעט מכבודנו".


מתנגד לרשימה המשותפת


יוסף אלבאז, בן 62, הוא יליד משפחה בדואית שהגיעה מבאר־שבע ללוד בשנות השישים. תחילה הם התגוררו באוהלים, ובהמשך עברו לבתי קבע. מרבית חייו חי אלבאז בלוד, ובצעירותו השתלב בעסקי הבנייה המשפחתיים.


"הוא היה בחור רציני, איש עבודה", מתאר עיסאם, תושב לוד המכיר את אלבאז שנים רבות. "בשלב מסוים הוא היה רַצָף, ואחר כך פתח חנות מחשבים קטנה". בשנות העשרים לחייו החל ללמוד לימודי דת, בחברון ובירושלים. אט אט התקדם בהיררכיה הדתית, עד שהפך לאימאם של המסגד הגדול בלוד. הוא התחבר לתנועה האסלאמית, שפעילה בלוד שנים רבות, והחל לשאת דרשות מדי יום שישי ברוח התנועה. כיום הוא נחשב לאחד מבכיריה, וזוכה לכבוד רב במסגד המרכזי שלה באום אל־פחם. במקביל לדרשות שהוא נושא במסגד, הוא עובד במשחטת בשר.


"מוקד ההשפעה של השייח' אלבאז נובע מהדת, לא מכוחה של החמולה שלו", מסביר עיסאם. "מדובר במשפחה קטנה יחסית, שמחזיקה עדיין במנטליות בדואית. זה אומר שאם מישהו מסתבך עם אחד מבני המשפחה, הוא מסתבך עם החמולה כולה".


מבחינה רשמית, בתקופה האחרונה הוחלף השייח' אלבאז וכעת איננו מוגדר כאימאם הראשי. עם זאת, הוא עדיין נושא דרשות במסגד וקיבל למשל את ההחלטה לפתוח את המקום מחדש לאחר סגירתו בעת הקורונה.


השייח' אלבאז משתייך לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. בדרשותיו הוא מהלל את מנהיג הפלג השייח' ראאד סלאח ואת סגנו כמאל חטיב, ומקפיד להשתתף באירועי התנועה. בפוסט בפייסבוק הגדיר אלבאז את עצמו כ"בן התנועה האסלאמית שמתנגדת לישראל, ושייח' בתנועה שלא מכירה בהנהגה הישראלית. גם אם ישראל חותכת אותי לחתיכות", והוסיף, "לעולם לא אפסיק להתגאות בכך שאני חלק מהתנועה האסלאמית, בהנהגת השייח' ראאד סלאח".


"אני לא מופתע שהמשטרה מזלזלת בדמנו, אני מופתע מזה שאנחנו צריכים לומר את זה כל פעם מחדש. ישראל מתייחסת אליכם כאויבים, ואתם בוכים בפעם האלף על הזנחה", כתב אלבאז בינואר האחרון


בשבוע שעבר הגישה פרקליטות מחוז צפון לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד כמאל חטיב בשל הסתה לאלימות, פרסום דברי שבח ועידוד למעשה טרור והזדהות עם ארגון טרור. השייח' ראאד סלאח מרצה עונש מאסר על הסתה והבעת תמיכה בטרור. ב־2015 הכריז הקבינט המדיני־ביטחוני על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית כ"התאחדות בלתי מותרת", והוא הוצא אל מחוץ לחוק.


יחסו הקיצוני של השייח' אלבאז למדינת ישראל, חוקיה ורשויותיה, איננו נתון לפרשנות ולריכוך. בעיניו ישראל היא מדינת אויב שיש צורך להיאבק בה, ולהמתין ליום שבו היא תיחלש ותאבד מכוחה. בינואר האחרון טען בפייסבוק כי משטרת ישראל אדישה לאלימות ולמעשי הרצח בתוך החברה הערבית, וכתב: "אני לא מופתע שהמשטרה מזלזלת בדם שלנו, אני מופתע מזה שאנחנו צריכים לומר את זה כל פעם מחדש. ישראל מתייחסת אליכם כאויבים, ואתם בוכים בפעם האלף על הזנחה. הסיבה שהמשטרה מזלזלת בדם שלנו, היא בגלל שהם מבינים שאין לנו כבוד, ועדיין אנחנו מתייחסים אליהם כאילו מדובר במשטרה שלנו או במדינה שלנו. תבינו, ישראל היא האויב שלכם, ועם האויב צריך להתעמת ולא להתחנן אליו".


לטעמו של אלבאז ערביי ישראל צריכים להחרים את ההשתתפות בבחירות, והוא מתנגד גם לרשימה הערבית המשותפת. "מוסלמי חופשי", כתב, "לא יכול לבחור ברשימה המשותפת שרוצה לגרור אותנו הפלסטינים לתוך הכנסת, לצמצם אותנו ולהפוך אותנו לעבדים שמתחננים לישראל שיכירו בנו כאזרחים. השבח לא־ל שאנחנו מבינים שישראל איננה מדינתנו, אלא האויב".


בפוסט נוסף שפרסם לקראת הבחירות האחרונות, ב־21 בינואר, הסביר לקוראיו: "הכנסת היא המוסד שגירש את עמנו ב־1948. ישראל הורגת בנו יומם ולילה באמצעות המשטרה שלה, והורסת את הבתים שלנו. השתתפות בבחירות היא עלבון לכבודנו, והכרזה שאנחנו מוותרים לישראל על מה שביצעה נגדנו בשבעים השנים האחרונות. ישראל היא לא המדינה שלנו. חובתנו הלאומית היא לשמור על זהותנו, על האדמה שלנו ועל המקומות הקדושים שלנו. הדרך לעשות זאת היא באמצעות מרי אזרחי, בהדרגתיות ובשלבים. כל עוד איננו הולכים בדרך הזו, אנו פוגעים בדור העתיד שלנו".


בדרשה שנשא במסגד בלוד, ושחלקים ממנה שודרו בסדרה "לוד – בין ייאוש לתקווה" (ערוץ 8, הוט), פנה השייח' אלבז לאזרחי המדינה היהודים: "אתם אלו שתצאו מהאדמה הזאת. הזמן לא יישאר כמו שהוא. החזק לא נשאר חזק, החלש לא נשאר חלש. יבוא יום שנראה את סימני השינוי. הימים הקרובים מביאים איתם שינויים, הגלגל יסתובב נגדכם בקרוב. אני מציע לכם, קחו את זה בחשבון, תשאירו בליבנו מעט חמלה עליכם".


בירת הח'ליפות האסלאמית


אם מדינת ישראל היא האויב מבחינת השייח' אלבאז, ברור שבמשטרת ישראל הוא רואה גוף עוין במיוחד שאין לשתף עימו פעולה. ב־2019 סיפר בגאווה למאזיניו כי סירב לבקשה שהופנתה אליו, להיפגש עם מפקד תחנת המשטרה בלוד שנכנס אז לתפקידו. עצם הפגישה עם המשטרה, הבהיר, משמעותה הכרה במוסד הזה.


בתגובה לניסיון של עיריית לוד להחליש את עוצמת קולו של המואזין הבוקע מן המסגד בעיר, אמר אלבאז: "המואזין נשמע בלוד 800 שנה לפני ששמענו את השם מדינת ישראל".


בדרשה לרגל עיד אל־פיטר, החג שמסיים את חודש הרמדאן, קרא השייח' אלבאז לחדול מהפשע והאלימות הפנימית בחברה הערבית, משום שלדבריו הם נותנים כוח בידי משטרת ישראל להתנכל לציבור הערבי. "באחד מלילות הרמדאן", סיפר למאזיניו, "הגיעה המשטרה לאחת השכונות ופלשה למתחם מגורים של משפחה. היא התחילה בחיפוש אלים ללא סיבה ברורה. אחד מבני המשפחה שאל את מפקד החוליה למה הם מחפשים באמצע לילה של רמדאן. ומה ענה לו השוטר? קיבלתי ממפקד המחוז תגבורת של כמה שוטרים כדי לעסוק במניעת רצח בין הערבים, אבל אני לקחתי אותה לחיפושים אצלכם, כי מבחינתי תהרגו אחד את השני". המסר ברור, סיים אלבאז את סיפורו: "דע את האויב".


בתוך שלל ההתבטאויות של השייח' אלבאז, הגרעין התורני בלוד משמש מטרה מרכזית שכלפיה הוא מפנה את חיציו. בדרשה שנשא ב־־15 במאי, לאחר מותו של תושב לוד, מוסא חסונה, מירי במהלך עימות עם יהודים, הוא כינה את אנשי הגרעין כנופיה של טרוריסטים, מחבלים ופושעים. "אתם היהודים, הרוצחים, אתם הפושעים, אתם המחבלים. אללה זיכה אתכם ערביי לוד כאשר נפל השהיד הראשון מקרבכם, שהיד שנפל למען מסגד אל־אקצא המבורך שלנו. ליהודי אין שום זכות להיות בו או באדמה שמחוץ לו, אפילו אם ייהרג אצלנו שהיד בכל יום. ואולם מדוע נפל השהיד? משום שבעיר הזו שולטת כנופיה של טרוריסטים, כנופיה של מחבלים, כנופיה של פושעים".


אמירה תוקפנית אחרת של אלבאז כלפי שכניו היהודים הושמעה בשנת 2013. על פי אתר אל־ג'זירה, הוא פנה אז למתפללי המסגד בלוד בהקשר של "המתיישבים החדשים", קרי אנשי הגרעין התורני, וקרא למאזיניו ש"לא יהססו להרוג כל חמוש שנכנס למסגד או מטריד נשים ערביות".


עניין חשוב נוסף בדרשותיו של אלבאז הוא כמובן מסגד אל־אקצא, והאשמת ישראל בניסיונות להשתלט עליו ולסלק ממנו את המוסלמים לטובת "המתנחלים", זאת ברוח הדברים שמשמיעים בכירי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.


בעקבות ההסתה השיטתית של אלבאז בעניין מסגד אל־אקצא, דרשה המשטרה בשנת 2009 להרחיק אותו מירושלים לחודש. בית המשפט צמצם את צו ההרחקה לימים בודדים. עם שחרורו אמר אלבאז כי "הכיבוש אינו רוצה לאפשר נוכחות לכל מי שיכול להתבטא בעניין מסגד אל־אקצא, אבל הכיבוש אינו יודע שהנחישות שלנו להגן על אל־אקצה, היא מעבר לכל דמיון". גם צו ההרחקה המצומצם לא כובד על ידו. כמה ימים לאחר קבלתו השתתף בכינוס של התנועה האסלאמית בירושלים, תחת הכותרת "חשיפת תוכנית הכיבוש לחלוקת זמני התפילות באל־אקצה ודרכי ההתמודדות איתן".


בנאומו באירוע התרברב אלבאז בהפרת צו ההרחקה. "ההחלטה למנוע ממני את הביקור באל־אקצא שווה מבחינתי כקליפת בצל שאני אדרוך עליה ברגליי", אמר. "הנוכחות שלי כאן מעידה על כישלון הכיבוש להפריד ביני ובין מסגד אל־אקצה. ההחלטה להרחיק מוסלמים היא תעודת כבוד שאנחנו גאים בה, ומדגישה את הצורך בעמידה איתנה ובהמשך המאבק למען מסגד אל־אקצא".


הזלזול ברשויות החוק הישראליות חזר על עצמו שנה לאחר מכן. אלבאז סירב להגיע לדיון בבית משפט לאחר שהוצא נגדו צו מעצר, בטענה שהצו איננו חוקי. בית המשפט הכריע בסופו של דבר לטובת אלבאז וביטל את מעצרו.


לאחר הכרזתו של נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, תקף השיח' אלבאז את המעצמה האמריקנית וחשף גם את היריבויות והפערים בתוך החברה הערבית והפלסטינית. "שכחתם שאנחנו ניצחנו את האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה, האימפריה הפרסית והרומית. ואנחנו אומרים לכם, לא יעבור זמן רב עד שנשיב את ירושלים ואת מסגד אל־אקצא מידיכם. לא לאבו־מאזן ולא להבש (מחמוד אל־הבש, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית; א"ג) נחזיר את ירושלים. בימים הקרובים נחזיר את ירושלים להיות בירת הח'ליפות האסלאמית".


בעקבות התבטאויותיו הקשות שתרמו לליבוי האווירה בלוד, הגישה לאחרונה תנועת רגבים תלונה ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרת ישראל בדרישה לעצור את אלבאז. "נוכח האירועים בשבועות האחרונים", נכתב בפניית רגבים, "הסתה זו נשאה את פרי הבאושים להם היא כיוונה, תוך שהיא מלבה את התפרצות השנאה וגילויי האלימות והגזענות כנגד האוכלוסייה היהדית בעיר לוד".


באפריל 2018 נעצר אלבאז בעקבות תקיפה אלימה של עורך דין יהודי. הוא שוחרר בתנאים מגבילים לאחר שהוגש נגדו כתב אישום. בהודעת המשטרה אז נאמר כי כתב האישום נגד השייח' אלבאז הוגש בגין איומים, תקיפה ופציעה על רקע סכסוך אזרחי. על פי כתב האישום, מסרה המשטרה, "המתלונן הגיע למקום על מנת לוודא צו בית משפט. בין המתלונן לנאשם (השייח' אלבאז; א"ג) התגלע ויכוח על רקע הסכסוך, במסגרתו איים הנאשם על המתלונן וסטר בפניו. כתוצאה מכך משקפיו של המתלונן נפלו ארצה ונשברו.  המתלונן הוציא את מכשיר הטלפון שלו על מנת לתעד את הנאשם, ובתגובה לכך נטל הנאשם לידו אבן גדולה והטיח אותה בפניו של המתלונן בחוזקה, ובאמצעות ידו השנייה סטר בפניו של המתלונן פעם נוספת. המתלונן החל להימלט מהנאשם בעוד הנאשם רודף אחריו, ובהמשך השליך את האבן לעברו ופגע ברגלו של המתלונן. כתוצאה ממעשיו של הנאשם נפצע המתלונן והוא נזקק לקבלת טיפול רפואי". עורך דינו של אלבאז טען שהמשטרה והעירייה נקמו בו על התבטאויותיו בעניין "זכויות הערבים בלוד".


הולך בין הטיפות


לצד תומכיו ומעריציו, בין תושבי לוד הערבים יש גם מי שפחות מחבבים את סגנונו הבוטה של אלבאז. "אין ספק שדבריו של השייח' אלבאז הם חמורים, קיצוניים ופוגעים. לפעמים הוא נגרר אחרי עצמו והולך רחוק מדי", מסכים ג'ומעה, תושב לוד המקורב לשייח'.


כתב ערוץ 12 יאיר שרקי עימת לאחרונה את אלבאז בשידור חי עם אחד הפוסטים האחרונים שלו, שבו הגדיר שוב את ישראל כמדינת אויב והביע תקווה "להביא מתים על הכיבוש הציוני". אלבאז עמד מאחורי הדברים, אך האשים את ישראל שגרמה למצב הזה שכן "היא מתייחסת אלינו כאויב".


אלבאז מתוך הסרטון שבו הוא נראה משליך אבנים בעקבותיו הוגש נגדו כתב אישום.

"דיברתי איתו אחרי הריאיון והוא אמר לי שהוא התכוון לחזור בו, אבל בשידור הוא לא רצה להראות חולשה", אומר ג'ומעה. "הכתב נתן לו סולם לרדת מההצהרות על השהידים, ובמקום להתחרט הוא חזר על הדברים ואמר שהוא עומד מאחוריהם".


ג'ומעה ממעיט בכוחו הציבורי של אלבאז. לדבריו, "זה אדם שאין לו באמת השפעה על קהל נרחב. משפחת אלבאז היא משפחה קטנה בלוד, וגודל המשפחה הוא מרכיב משמעותי בנוגע ליחס שנותנים לך בעיר".


פחרי, גם הוא תושב העיר, מגנה את דבריו של אלבאז וסבור שסוגיית ההסתה חייבת לבוא על פתרונה. "צריך לקחת למשטרה את הגורמים המסיתים, ושהיא תכניס אותם לכלא", הוא קובע. אך גם פחרי מצביע על אשמים נוספים באלימות: "ראש העיר יאיר רביבו קיבל את תמיכת התושבים הערבים בבחירות האחרונות, כולל משפחת חסונה שבנה נהרג בלוד, אבל במקום שישאף לשלום ולשלווה, הוא מתגאה שהוא הולך להרוס בתים לערבים".


ואילו תושב שלישי, עדנאן, מצביע על כך שהשייח' אלבאז "הולך כל הזמן בין הטיפות, בצורה חכמה. אם הוא היה מדבר נגד החוק וקורא לעשות מעשים לא חוקיים, היו עוצרים אותו בלי לעשות חשבון".


ניסיונותינו לראיין את השייח' אלבאז עצמו ולעמת אותו עם התבטאויותיו לא צלחו. "אני לא מעוניין להתראיין לכלי תקשורת בעברית, ולא מוכן להשיב על השאלות", מסר לנו.


ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "התבטאויותיו של האימאם מוכרות למשטרה ולאורך השנים הועברו לעיון הייעוץ המשפטי לבחינה אם נעברה עבירה בהתאם לסעיפי החוק הנוגעים לעבירות אלימות והסתה. במקרים בהם עלה חשד כי מדובר בעבירה, הנושא מועבר להמשך טיפול של היחידות הרלוונטיות לצורך חקירה במשטרה. בהתאם, כלל החומרים שנאספו מהתבטאויותיו באירועים האחרונים שהתרחשו בעיר לוד, נמצאים כרגע בבחינת הייעוץ המשפטי. נציין כי משנת 2010 נפתחו נגדו שישה תיקי חקירה בגין עבירות שונות, ובאחד התיקים אף הוגש כתב אישום".


The post מסע ההסתה השיטתי של אימאם המסגד הגדול בלוד appeared first on מקור ראשון.


מחבר: adish | מקור ראשון חשיפות: 6 | דירוג: 2/67 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: