פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/6/2020 8:25

פרשת חוקת: גדולתו של אהרן

"ויבכו את אהרן שלושים יום כל בית ישראל"


מדוע כל בית ישראל? מבאר רש"י: "מהאנשים והנשים, לפי שהיה אהרן רודף שלום ומטיל אהבה בין בעלי מריבה ובין איש לאשתו". מבואר בדבריו: שכל בית ישראל ביכה את פטירתו של אהרן מכיוון שהטיל אהבה ושלום ביניהם, וכמו שכתוב במשנה במסכת אבות: הלל אומר "הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום".


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– ארבעה מאסרי עולם למחבל שרצח תינוק ושני חיילים

– יהדות ארה"ב והריבונות: קמפיין קולני או התנגדות שקטה

– לא ליהודים בלבד: השיר ביידיש שגם האפרו-אמריקנים אימצו


הדברים צריכים הסבר: מדוע נקרא "אוהב שלום ורודף שלום"? היכן מצאנו זאת אצל אהרן? ואם כרש"י וכדברי חז"ל, שהאהרן היה מטיל אהבה בין בעלי מריבה, בכ"א עדיין רבים האנשים שיבואו לפשר ולפייס בריב בין אנשים, האם נקרא להם אוהבי השלום? אולי "משכיני שלום" מה היא ה"אהבה" שיש כאן?


איור: מנחם הלברשטטhttps://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2019/07/חוקת-750x860.jpg 750w" sizes="(max-width: 837px) 100vw, 837px" />
איור: מנחם הלברשטט

להבנת הדברים נחזור לפרשת שמות: כשבא משה ממדיין למצרים להנהיג את ישראל ולעמוד לפני פרעה, הוא חשש על כבודו של אהרן. אמר הקב"ה למשה: "וראך ושמח בליבו", כלומר, מטבע הדברים משה חשש ובצדק מה יאמר אהרן אחיו שגדול ממנו בשנים ומה הוא ירגיש כשמשה רבינו לוקח ממנו את השליחות להנהיג את ישראל ועל זה עונה הקב"ה למשה ואומר: אל דאגה. לא רק שלא יכעס עליך, אלא יותר מזה "ושמח בליבו".


רואים אנו את גדולתו של אהרן לא רק שנתן למשה אלא גם שמח בכך, ובזכות זה אומר רבי שמעון בן יוחאי: הלב ששמח בגדולת אחיו ילבש אורים ותומים שנאמר "והיו על לב אהרן". כוונת הדברים איננה רק במשמעות החיצונית של לבישת האורים והתומים על לב האהרן, אלא גם במשמעות הפנימית "לב האהרן" – ליבו עמם – אהרן הרגיש את כל בני ישראל כחלק ממנו.


מכוח זה נבין את כוונת הלל במשנה באבות: "הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום". תלמד מאהרן את אהבת השלום לכל אחד ואחד מעם ישראל, לא רק במעשה החיצוני לדעת ליישב את ההדורים בריב בין אנשים, אלא גם במקום הפנימי של הלב – להיות אכפתי ורגיש לזולת, ולאהוב את השלום באמת הפנימית שלך. כמו שמובא בספרים, שלום – מלשון שלם, לראות את השלם בכל אדם. אהרן ראה בכל אחד ואחד בעם ישראל את החלק השלם שבו, את החלק הטוב שבו, ובדרך זו הלך ופייס בעלי מריבה ובין איש לאשתו.


בהמשך לדברים נבין את דבריו של האבות דר' נתן, שכתב על המשנה באבות 'אוהב שלום' כיצד? כשהיה אהרן מהלך בדרך, פגע בו באדם רשע, ונתן לו שלום. למחר ביקש אותו האיש לעבור עבירה. אמר: אוי לי, היאך אשא עיני אחר כך ואראה את אהרן, בושתי הימנו שנתן לי שלום, ודבר זה הוא תמוה. מה היא הבושה הגדולה מאהרן ומה בכך שנתן לו שלום? ולפי דברינו מיושב שהשלום של אהרן לא היה נתינת שלום סתמית כאדם הפוגש את חברו, אלא שלום עם אהבה ואכפתיות וראיית הטוב באדם שפגש ומול זה הרשע לא יכול להרשות לעצמו לעשות עבירה.


אך עדיין צריך ביאור מהו ה"רודף שלום" של אהרן. הרי כשאהבת השלום לנגד עיניו של אהרן בכל לבו מדוע צריך לרדוף את השלום? לאן השלום בורח שצריך לקום ולרדוף אחריו?


נבאר זאת על פי בנו של הבן איש חי: ראובן כעס על שמעון בכך שביזה אותו ברבים ודיבר עליו לשון הרע. אם נלך לראובן ונאמר לו 'שמעון כלל לא עשה כאלו דברים, מה שראית ומה שסיפרו לך – אינו נכון'. במקרה כזה ראובן כלל לא ישמע לנו ויאמר רצונכם לעשות שלום ואינכם מבינים כלל מה באמת קרה, כמה הכעיס נגדי וביזה את כבודי ברבים וכמה שנאה יש לי עליו ובצדק. לכן, אהרן בחוכמתו, ניגש תחילה לראובן, הקשיב לסיפורו מה שמעון עולל לו ועל מה כעסו, והצדיק דבריו ואמר אהרן לראובן: "אם כך עשה לך שמעון אין ראוי שתעשה עמו שלום גדול עונו מנשוא ואל תעשה עמו שלום בשום אופן". וכך היה רואה ראובן כמה אהרן אוהבו וחס על כבודו ונעשה לו אמונה חזקה שרוצה בטובתו. לאחר ימים מספר חזר שוב אהרן ובהדרגה הלך ופייסו וייעצו לעשות שלום עם שמעון.


אם כך, מצד אחד אהרן היה מרחיק את השלום בכך שהצדיק טענותיו של ראובן על שמעון והבריח את השלום. מצד שני, רדף את השלום בכך שקנה את אמונו של ראובן שאכן רוצה בטובתו, ובדרך זו עשה אהרן באהבתו את ראובן, קודם כל הכיל את הכעס התחבר למעשה ורק בשלב שאחרי החל במעשה הפיוס. וכך הוא "האוהב שלום ורודף שלום" של אהרן. על ידי אהבת האדם, קודם כל שמיעת הסיפור שארע בין הצדדים, אכפתיות ורגישות לכבודו של הנפגע, ורק אחר כך עשיית שלום והפיכתו לשלמות, עד כדי שאוהבים זה את זה.


ולפי זה ממשיך הלל במשנה באבות ואומר: אף בזה הוי מתלמידיו של אהרן – "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אהרן בחכמתו ורגישותו ידע שהדרך לקרב את האדם לתורה מגיעה על ידי "אוהב את הבריות" – קודם כל תאהב אותו באמת, תכיל את רגשותיו, ורק אחר כך תמשיך ל"מקרבן לתורה".


הכותב הוא רב המכינה של המרכז האקדמי לב


The post פרשת חוקת: גדולתו של אהרן appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Rina Nakonechny | מקור ראשון חשיפות: 9 | דירוג: 2/164 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: