פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
22/12/2022 21:37

גיור, משילות ועוד: נתניהו התחייב לתיקוני חקיקה נרחבים

סוף־סוף: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע שלשום, סמוך לחצות הלילה, לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה. ההודעה נמסרה לנשיא אף שלא הסתיימו כל הליכי החקיקה בכנסת, ובהם החוקים שהשותפים הקואליציוניים העתידיים דרשו להעביר עוד לפני הקמת הממשלה.


לאחר חודש וחצי של דיונים קדחתניים הגיעו מפלגות הגוש להבנות עם הליכוד בנוגע למאות סעיפים שמרכיבים את ההסכמים הקואליציוניים, בנושאי דת ומדינה, משפט, דיור, תעסוקה, חינוך, תרבות, שבת ועוד.


לראשונה זה שלושים שנה התקבלה הסכמה על מינוי רב ראשי אשכנזי דתי־לאומי. הרב הראשי הספרדי ימונה על ידי ש"ס. נציג המפלגה יהיה חבר בוועדה למינוי דיינים, וזו תוודא כי המפלגות יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית יקבלו כל אחת שליש מהמינויים.


עוד הוסכם על תיקון חוק הכשרות שקידם השר לשירותי הדת לשעבר מתן כהנא. במקומו יחוקק חוק כשרות חדש הכולל מנגנון להפרדת משגיח־מושגח, אמות מידה אחידות בכשרות ותיקון חוק איסור הונאה בכשרות. בנוסף יקודם חוק לחיזוק מעמד הרב הצבאי הראשי, שבו ייקבעו מעמדו, דרך מינויו ועצמאותו ההלכתית של הרבצ"ר.


בעניין חוק הגיור נכתב שהממשלה תפעל להרחבת מערך הדיינים באמצעות שיפור תנאיהם, ותתמוך בגופים ציבוריים העוסקים בגיור. פעילות הממשלה בתחום בירור היהדות, שבו עוסק למשל ארגון צהר, תוגבר.


עוד תקודם רפורמת הגיור הממלכתי, ובמסגרתה ייקבע כי גיור בישראל ייערך ויוכר רק על ידי הרבנות הראשית. החוק המוצע מבטל את האפשרות להכרה בגיורים של בתי דין פרטיים, ולמעשה מבטל את פסיקת בג"ץ שהכירה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים בישראל.


החינוך הממלכתי־דתי יוכר בחוק כמחוז נפרד, ותעבור החלטת ממשלה לחיזוקו, כמו גם לחיזוק המדרשות לבנות והמכינות הקדם־צבאיות. בנוסף תקודם תוכנית להפחתת תשלומי הורים בישיבות ובאולפנות.


השותפים העתידיים הסכימו גם על תוכנית חומש לפיתוח יהודה ושומרון, ועל כך שבתוך שישים יום תעבור החלטת ממשלה על הסדרת ההתיישבות הצעירה. כמו כן הוסכם על הסדרת הישיבה בחומש באמצעות תיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון, על מימוש מיידי של "מתווה אביתר" ועל ביטול חוק החשמל שנגע לבנייה לא חוקית בפזורה הבדואית.


עוד בהבנות: החלטת ממשלה לחיזוק ההתיישבות בגבול הצפון באלפיים משפחות והקצאת 400 מיליון שקלים לשם כך, וקידום תוכנית לייהוד הגליל שמטרתה להתמודד עם האתגר הדמוגרפי. 25 מיליון שקלים יועברו לתוכנית סיוע ממשלתית לערים המעורבות. באשר להתמודדות עם תופעת הפרוטקשן, הממשלה תקדם עונשי מינימום על גביית דמי חסות, על פשיעה חקלאית ועל החזקת נשק ושימוש בו בניגוד לחוק. נוסף על כך, תעבור החלטת ממשלה על ניהול המערכה לשמירה על השטחים הפתוחים בנגב ובשטחי C.


התעקשותו של יושב ראש עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן־גביר, השתלמה, והליכוד הסכים כי הוא יכהן גם כממלא מקום יושב ראש ועדת השרים לענייני חקיקה. כמו כן סוכמו שורה של עקרונות וחוקים שיאפשרו גיבוי מלא לחיילים ולשוטרים. הממשלה תאשר סיוע למשרתי כוחות הביטחון בכלל יישובי הנגב והגליל. בבאר־שבע יוקם מטרופולין תחת משרד הנגב והגליל, וישוקמו שכונות שנפגעו עקב פלישת מסתננים בדרום תל־אביב ובנגב. יחודש גם חוק הפיקדון, שבג"ץ ביטל.


בן־גביר הגיע להסכמה עם נתניהו על ביטול ההגדרה הכלולה בסעיף 7א', המונעת התמודדות לכנסת ממי שמסית לגזענות.


הסכמה אחרת נוגעת לקידום תוכנית חירום לאומית למניעת שוד והרס אתרי מורשת, ולהעצמת תשתיות מורשת ביהודה, שומרון ובבקעת הירדן, בסך כולל של 150 מיליון שקלים. המדינה תשתול עצי זית בשטחי C כדי למנוע השתלטות פלסטינית, ובחוק ייקבע עונש מינימום של שלוש שנות מאסר בגין פשיעה חקלאית.


יהדות התורה תקבל שמונה תפקידים, ושר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף יהיה חבר בקבינט הביטחוני. סוכם כי הסתה גזענית נגד הציבור החרדי תוגדר כעבירה פלילית. הממשלה תפעל לכך שכל אדם החפץ בכך יוכל להיקבר בקבורת שדה ולא בקומות. יקודם איסור הכנסת חמץ לבתי חולים באמצעות הוראה של מנכ"לי בתי חולים; כך ניתן יהיה לעקוף את פסיקת בג"ץ, שקבע כי אין בסמכותם להגביל כניסת חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח. המכון לרפואה משפטית לא יפעל בשבת לפי הסיכומים, אך תיפתח בצפון שלוחה לטובת המגזר הערבי.


הממשלה תכלול בבסיס התקציב מדי שנה סכום של מיליארד שקלים לפחות, שיועבר למשרד הפנים לצורך הפקת כרטיסים נטענים לצריכת מוצרי מזון ומוצרים חיוניים, שיחולקו למשפחות נזקקות. מס הגודש בגוש דן, שתכננה השרה מרב מיכאלי, יבוטל. הנחת הנסיעה בתחבורה ציבורית לסטודנטים תחול גם על אברכים ובחורי ישיבות. הממשלה תחליט על הקמת עיר חרדית חדשה.


בנושא המורכב של חוק הגיוס התקבל נוסח בהסכמת יהדות התורה, שלפיו חקיקת חוק יסוד לימוד תורה והתיקון לחוק שירות הביטחון יושלמו עד העברת התקציב לשנת 2023. באשר להשוואת תקצוב מורים וגננות חרדים, יצורף להסכם הקואליציוני נספח הקובע כי "החל בשנת 2023 יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי".


בנוסף יתוקן חוק איסור אפליה במוצרים, תיקון שיעגן את האפשרות לקיים אירועי תרבות או לימודים לחרדים ודתיים המעוניינים בכך, לרבות הפרדה מגדרית. על תיקון חוק השבות, שייקבע תוך שישים יום ממועד השבעת הממשלה על ידי ועדה שיהיו חברים בה נציגים מכל סיעות הקואליציה, נאמר כי ייעשו "תיקוני חקיקה לאור הקשיים והפרצות שיוצר הסעיף".


בנוגע למשבר הדיור הובהר כי בתוך שלושים יום מהקמת הממשלה, ראש הממשלה ושר הבינוי והשיכון יכינו בדחיפות תוכנית מקיפה להגדלת היצע הדירות והוזלת מחירי הדיור, לרבות לזוגות צעירים, מחוסרי דיור, חיילים משוחררים ויוצאי צבא.


באשר לקידום רפורמה לתיקון מערכת המשפט, הנוסח מעורפל ורק בהמשך תיקבע חבילת החוקים המלאה. עם זאת, תקודם פסקת התגברות מבלי שידוע כעת באיזה רוב, ויקודם גם חוק יסוד החקיקה. החקיקה המשפטית תקבל עדיפות בוועדות ובמליאה.


סעיף אחד בתחום זה מתייחס לכך שהממשלה וסיעות הקואליציה יתמכו בהצעת החוק מטעם הליכוד שתקבע כי מינוי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה יבוצע על ידי המנכ"ל, ולמעשה על ידי השר הממונה – ולא כמינוי של משרד המשפטים, כפי שקורה כיום.


The post גיור, משילות ועוד: נתניהו התחייב לתיקוני חקיקה נרחבים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/37 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: