פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
2/1/2023 11:04

מחשש לפלישה סינית: טאיוואן תאריך את שירותי החובה

טאיוואן הודיעה השבוע שתאריך את תקופת שירות החובה הצבאי שלה מארבעה חודשים לשנה, לנוכח האיומים המחריפים מצד הסינים בדבר כוונתם לפלוש לאי. יממה לאחר פגישה של בכירים במערך הביטחון הלאומי הודיעה הנשיאה צאי אינג־ון על השינוי, והוסיפה: "הסלמת התוקפנות הצבאית של סין ממשיכה להעיב על הסדר הבינלאומי. היא מאיימת על השלום והיציבות האזוריים, ומשפיעה על היחסים במיצרי טאיוואן. המערכת הקיימת אינה עומדת בדרישות המוכנות ללחימה".


הארכת השירות תיכנס לתוקף ב־2024, והיא תדרוש מגברים שנולדו לאחר 2005 לשרת בצבא במשך שנה במועד כלשהו בין גיל 19 לגיל 37. השירות הצבאי פתוח גם לנשים, אבל הן אינן מחויבות בו.



בשלושת העשורים האחרונים התכווצה תקופת שירות החובה בצבא טאיוואן, על רקע מעבר הדרגתי לצבא מקצועי המבוסס על מתנדבים. משך השירות הופחת לארבעה חודשים בלבד ב־2013, בימים שהמפלגה הלאומנית הסינית השלטת, הקוומינטנג, חיזקה את הקשרים הכלכליים עם סין. האיומים ששיגרה סין לאחרונה לאי העצמאי, לצד הפלישה של רוסיה לאוקראינה, הניעו דיונים מחודשים על שינויים בהגנה האזרחית.


לפי משרד ההגנה בטאיפיי, ביום ראשון שיגרה סין מספר שיא של 71 מטוסי קרב לשולי המרחב האווירי של טאיוואן. 47 מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים חצו את הגבול הלא רשמי העובר במרכז מצרי טאיוואן, ששני הצדדים הקפידו לכבד במשך שנים רבות. צבא טאיוואן הצהיר השבוע שמפגן הכוח "פגם בשלום וביציבות" באזור, והגיב בשיגור מטוסי קרב וספינות של חיל הים אל המצָרים. הצבא גם עקב אחר תנועת הכוחות הסיניים באמצעות מערכות מכ"ם המשמשות לשיגור טילים נגד מטוסים.


המתיחות הסלימה עוד יותר הקיץ, כשיושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, הפכה לפוליטיקאית האמריקנית הבכירה ביותר שביקרה בטאיוואן מאז שנות התשעים. צבא השחרור העממי הגיב לביקור בירי טילים מעל טאיפיי ובעריכת תרגילי אש חיה סביב האי. ממשלת טאיוואן טענה אז שהתרגילים הצבאיים הם הכנה למצור ימי.


חדירת כלי הטיס הסיניים השבוע נעשתה לאחר שהנשיא ג'ו ביידן חתם על חוק חדש שמבטיח תמיכה אמריקנית חסרת תקדים ביכולות הצבאיות של טאיוואן. החוק כולל תוכנית להקצאת 2 מיליארד דולר בשנה למערכת הביטחון של טאיוואן, לצורך אימונים ורכישת נשק, בתוספת מיליארד דולר מדי שנה המוגבלים לרכישת נשק אמריקני. שי יי, דובר פיקוד החזית המזרחית בסין, כינה את התמרונים הצבאיים השבוע "תגובה נחרצת להסלמת הפרובוקציה ולקנוניה בין ארה"ב לטאיוואן".


מגמת ההסלמה הוסיפה דחיפוּת לדיונים בטאיוואן על הצורך בשירות צבאי חזק ומקצועי יותר. "זה היה נושא לדיון נרחב במשך זמן רב, אבל מול האיומים הסיניים אסור לממשלה להסס", אמר אוונס צ'ן ליאנג־צ'יה, עמית במכון לחקר ההגנה והביטחון הלאומי, מכון מחקר ממשלתי בטאיפיי.


שינויים גדולים נוספים כוללים את העלאת השכר החודשי למתגייסים מ־210 דולר ל־660 דולר, וכן אימון מתגייסים חדשים בשימוש במערכות נשק אמריקניות, כמו טילי נ"ט מסוג ג'אוולין, מערכות נ"מ מסוג סטינגר וכן כטב"מים – חימוש בעל תפקיד חשוב בהגנה האוקראינית נגד הצבא הרוסי.


מהלכים אחרים שהוכרזו במהלך השנה הגבירו גם הם את המוכנות ללחימה. בינואר הוקמה מחלקה לשיפור הכשירות במערך המילואים, ותוכניות ההכשרה הבסיסיות לחיילים מתנדבים הוארכו מחמישה לשמונה שבועות. תקציב הביטחון לשנת 2003 עלה ב־19.4 מיליארד דולר – עלייה של 13.9 אחוזים.


בטאיוואן יש החוששים שהמאמצים הללו מעלים את הסיכוי למלחמה בקרוב: "אני חושבת לעבור לקנדה עם ילדיי בשנה הבאה", אומרת ליאנג ון (35), שמתגוררת בטאיפיי עם שלושת בניה. היא חוששת שיום אחד ילדיה, שהבוגר שבהם בן תשע, יצטרכו להילחם בחיילים הסינים. "אני חושבת על הגירה כבר שלוש שנים, אבל התרגילים הסיניים בקיץ גרמו לי להרגיש שאני באמת צריכה לעשות הכנות", היא מספרת. "אני עובדת בבנק. בלילה שפלוסי הגיעה בו, צלצל אליי חבר ששאל איך להעביר מזומנים לחו"ל. אני חושבת שרבים מודאגים".


The post מחשש לפלישה סינית: טאיוואן תאריך את שירותי החובה appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ohadr | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/52 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: