פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
2/1/2023 21:46

קציני משטרה במפגש נדיר עם עם פעילי הר הבית: "אנחנו ממש לא נגדכם"

אחרי שנים של התנגשות חזיתית והרבה דם רע בין מובילי המאבק למען הר הבית לבין המשטרה, השבוע התקיימה בתחנת הקישלה המיתולוגית בשער יפו פגישה נדירה בין קציני המשטרה הממונים על ההר ובין פעילים מרכזיים בו. זה לא היה פשוט לאף אחד מהצדדים, ומוקדם לדעת אם המפגש יניב תוצאות. בכל זאת, היה נדמה שמכל עברי השולחן המשותף שמחים על ההזדמנות.


מכלל הקצינים במקום דיבר רק הבכיר שבהם, מפקד מרחב דוד הטרי, נצ"מ אבי כהן. הקצינים האחרים הסתפקו בהקשבה וברישום נקודות שעלו במהלך הדיון.


תום ניסני, מנכ"ל עמותת "בידינו", הודה אומנם על עצם המפגש, אבל לצד זאת הטיח כבר בהתחלה בכחולי המדים: "אני לא חושב שאתם כל כך רוצים לשמוע. בחרתם לעצמכם נציגים כלבבכם מקרב העולים להר ונתתם להם סמכויות ניהול בלי שום מכרז. זה גוף בעל דעה אחידה, שלא מאפשר ביקורת".



ניסני התייחס למעצרו בשבוע שעבר, על לא פחות מהתעקשות להכניס סופגניות לעמדת ההמתנה לעלייה: "בכל השנים האחרונות נמצא כיבוד כיד המלך בעמדת ההמתנה, ופתאום בגלל שהגעתי עם מגש סופגניות ביום חמישי המציאו נוהל שאוסר הכנסת סופגניות. מאז אוסרים כליל על הכנסת כיבוד, כביכול בגלל היעדר אישור ממשרד הבריאות. זה מגוחך, ומעיד על נקמנות.


"במקום לציין בגלוי את ההגבלות שהדרג המדיני קבע לכם ולהודות שאתם מוכרחים לבצע אותן, אתם מרחיבים ומרחיבים אותן. פעם אוסרים על הכנסת סופגניות, ופעם על מפות הדרכה בהר שכבר זמן רב אנחנו מעלים, בטענה שבצידן האחורי מצוטט פרק מתהלים – התקטננויות כאלו ואחרות שנובעות אך ורק מכך שאנחנו לא מפרגנים לכם ולא מחפים על המעשים הרעים שנעשים בהר".


נצ"מ כהן השיב לניסני בנימה מפויסת: "אין שום נקמנות אישית. אני מזכיר לכם תקופות בהר שאם אדם הזיז את שפתיו בתפילה כבר היו רצים איתו החוצה. היה אסור אפילו לחשוב בהר על תפילה. אני שמח שאנחנו כבר לא במציאות הזו, וגם לא מעלים קבוצות שמוגבלות לשני אנשים או אדם יחיד בלבד, כפי שהיה בעבר. יש דברים שתלויים בנו, ויש שבגורמים אחרים. אם שואלים אותי אם הכניסה להר, נקודת הבידוק, מכובדת מספיק? לחלוטין לא. במקומות קדושים ובאתרים היסטוריים אחרים בעולם לא מקבלים את פני הבאים במבנה יביל שמטפטף מים, שצפוף עד דוחק. אבל זה מצב עובדתי שהעמידו אותנו בפניו.


"אנחנו מרימים על כך קול צעקה, וגם אתם צריכים לצעוק על זה, אבל לצד זה נקבעו מקדמת דנא כללים ברורים – ואנחנו נוהגים על פיהם. המשטרה יודעת מהו המנעד שניתן לה כדי שאירוע יחיד בהר לא יחולל אירועים גדולים בהרבה במקומות אחרים. לפעמים ההחלטות נראות תמוהות, אבל יש מאחוריהן חשיבה. הלוואי שהמותר והאסור בהר הבית היו נקבעים לפי ספר החוקים המובן מאוד במדינת ישראל. אין ספר חוקים כזה בהר. ישבו בעבר והחליטו על כללי מנהג המקום, שברובם לא הועלו על הכתב אלא עברו אלינו בעל פה. לא אנחנו קבענו את זה. אנחנו ממש לא נגדכם – ההפך הוא הנכון. כולנו יחד".


רינה אריאל, אמה של הלל יפה אריאל הי"ד, וחברת תנועת "נשים למען המקדש", מחתה גם היא על יחס השוטרים לעולים. "המשטרה צריכה להעניק לעולים מעטפת כדי לשמור עלינו מפני אויבים, לא לחנוק אותנו", היא אמרה, "שוטרים צריכים להיות רואים ואינם נראים. לא מתפקיד השוטר להורות לנו 'תעמדו פה שלוש דקות', לקטוע אותנו באמצע משפט של הדרכה, תפילה חרישית או תמונה קבוצתית. עליתי להר לאחרונה עם אישה שנעזרת במקל הליכה, והשוטר לא הפסיק לזרז אותה בהליכתה".


פעיל ששמו נתן צבי ברין תהה מדוע "כשמישהו משתחווה או מתפלל בצנעה, ושום מוסלמי לא רואה אותו, עוצרים ומרחיקים אותו? איזו בעיה הוא גורם שמצדיקה מעצר?"


פעיל ההר עמנואל ברוש, שבתקופת החגים נעצר שוב ושוב בגלל תקיעה בשופר בכותל המזרחי של ההר, מתח ביקורת חריפה על השוטרים: "נכון, ההחלטה אם לפתוח את ההר יום נוסף וכיוצא בזה לא מצויה בשליטתכם, אבל ההחלטה אם להתנהג יפה לעולים דווקא נתונה לפתחכם. כששוטרים מורים לי 'צמצם ימינה' או 'צמצם שמאלה', 'לך מהר' או 'עצור', אני מרגיש שמתייחסים אליי כמו לפקוד. הדעת לא סובלת זאת. ליבי־ליבי על השוטר שמוסלמים רוצים לפגוע בו ובנו, אבל נדרש לטפל דווקא ביהודים שמתנועעים חזק מדי. כשמישהי כותבת בקבוצת הפעילים שלא מאפשרים לה לשבת בצד המזרחי של ההר, כששעה קודם לכן נתנו לה לשבת ועכשיו לא – זה מבזה את המשטרה. אל תתחככו עם האזרח ללא צורך".


נציגי העולים הזכירו בפגישה את העובדה שביום שישי שעבר הונף בהר שלט הנושא את תמונותיהם של אחמד יאסין, יחיא עיאש ומוחמד דף, אולם המשטרה התעלמה מכך והייתה עסוקה בטיפול ביהודים שניסו להכניס סופגניות למבואת הכניסה. "תום ניסני הורחק לחצי שנה בגלל שירת 'באנו חושך לגרש' בחנוכה שעבר, אבל מנהל מסגד אל־אקצה, עומר אל־כיסוואני, שצולם מחויך לצד רוצחו של אליהו קיי, עמד במרחק אפס מהקבוצה היהודית ומהלך חופשי בהר. כשהרב אריה ליפו העז למחות על כך, הוא הורחק מהמתחם".


בפגישה דיברו גם על "אי הבנה מוחלט של השוטרים ביחס למעמדם מול אזרחים. התחושה היא שהשוטרים לא עברו שיעורי אזרחות ולא מודעים לזכויות אזרח בסיסיות". "לפני שבועות ספורים התרחש בהר ניסיון פיגוע חמור", המשיכו שם, "פלסטיני ניסה לחנוק יהודי, מה שלא התרחש בכל תולדות ההר מאז ששת הימים. את מי מענישים? את קורבנות האלימות, שמעכשיו היחס כלפיהם בהר נוקשה עוד יותר מאשר קודם. הגבלת יהודים שומרי מצוות לקבוצות מפוקחות זו הגבלה בלתי נסבלת ולא דמוקרטית. קיים פסק של בג"ץ שאוסר לבדוק ערבים בנתב"ג יותר מאשר אחרים, למרות שכמעט כל הפיגועים בוצעו בידי ערבים. אז איך אתם מתירים לעצמכם לסנן בעלי פאות מקרב הקבוצות, שלא לדבר על האפליה הבוטה כלפי כל חובש כיפה?"


נצ"מ כהן השיב לטענות במרוכז, אם כי בלקוניות: "נעים יותר לשבת עם מישהו שלא תוקע לך אצבע בעין", נימק את פעולות המשטרה, המבכרת עולים שנוהגים לגבות אותה ונמנעים מלמתוח עליה ביקורת. "יותר נעים לשבת עם מי שלא מבצע פעולות מתריסות, רק כי הוא חושב שבזה הוא יקדם את מצב היהודים בהר. כל פעולה בהר יכולה ליצור גל הדף שלא תמיד אתם מודעים לו. מוטלת עלינו האחריות באשר לכל יהודי שנכנס להר הבית, כדי שגם יצא ממנו באותו המצב שבו נכנס".


בשלב זה בחר כהן לתקוף בחזרה את עולי ההר: "מבצעים 'שיימינג' ברשתות לשוטרים שלי, ואף אחד מכם לא מוחה על כך".


"איזה כלי יש לנו נגד שוטר אלים?" תהו בפניו נציגי העולים. כהן השיב שאפשר לפנות למח"ש. "מח"ש זה כלי לא יעיל", ענו לו. כהן, מצידו, אמר: "אם אני לא אוהב את ההתנהגות שלכם, אכפיש אתכם ואת בני ביתכם ברשתות? שוטר ממלא את תפקידו וסופג הכפשות ברשת החברתית שמגיעות למשפחתו ולילדיו".


"גם שוטר אלים הוא בעיניך מי ש'ממלא את תפקידו'?", שאלתי שם.


כהן לא לגמרי התייחס לשאלתי: "אז תגיש תלונה במח"ש, תהפוך שם שולחן. תבקש סעד משופט שלום, אל תפנה לשיימינג ברשתות".


"התקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה", השיבו לו, "אתה מבקש מאיתנו ללכת למח"ש במקום לפרסם מעשים אסורים של שוטרים, אבל באותה מידה אתה יכול לפנות לבית המשפט ולתבוע את מי שלדעתך הכפיש שוטרים שלא בצדק. אם זה כן נעשה בצדק – יש להעמיד את השוטר במקום".


עם זאת, כהן גם קיבל חלק מהטענות: "אני מצר על התחושה של עולים שמתייחסים אליהם כמו לטירונים. נעביר את המסר הזה גם לשוטרים, אבל לצד זאת אני מבקש שתבינו את המורכבות הביטחונית. רצחו לנו שני שוטרים בהר ב־2017".


מפקד מרחב דוד הטרי סיים את המפגש בהצעה שנציגי העולים עצמם ידאגו להגביל את משך הסיור של כל קבוצה יהודית, כך שלא ייווצר עומס בכניסה. הנוכחים לא התלהבו מהרעיון, והציעו לו מנגד לחדול מהגבלת העולים הדתיים לקבוצות ולעבור להגנה מרחבית – כלומר, להגן על כלל ההר, במקום רק על קבוצות היהודים שבו. בשפה ברורה יותר: להגביל פחות את היהודים במתחם, ויותר את מי שמבקש להתנכל להם.


כהן פסל זאת באופן גורף, מבלי לנמק: "את ההגנה המרחבית לא תקבלו. תציגו תוכנית חלופית. זה יחסוך את הבושה בכניסה להר. צריך להיות שם טרמינל גדול עם הרבה בודקים, אבל זה לא תלוי בנו. שתי הדלתות הקיימות כיום הן לעג לרש. ברוך השם מספר העולים גדל", סיים את דבריו.


לתגובות: arnonsegal1@gmail.com


The post קציני משטרה במפגש נדיר עם עם פעילי הר הבית: "אנחנו ממש לא נגדכם" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ohadr | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/61 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: