פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/1/2023 11:12

כשעגנון וביאליק נפגשו: הקשר בין המשורר הלאומי לחתן פרס הנובל

* המלצת השבוע: חליל הקסם הוא סיפור אגדה על הנסיך טמינו והנסיכה פמינה שיוצאים להרפתקה עם דרקון, צייד הציפורים הצבעוני פפגנו, מלכת הלילה ושלוש הגבירות שלה, כוהני דת, וכמובן חליל הקסם ופעמונים מכושפים. הנסיך יוצא למסע כדי להציל את הנסיכה שנחטפה לארמונו של זרסטרו. האופרה הישראלית, בשיתוף פעולה נדיר עם תושבי עכו, תעלה השבוע בהופעת בכורה עם חליל הקסם בעיר. תושבי עכו בני שלוש הדתות ומכל שכבות הגיל ימלאו מגוון תפקידים כרקדנים, שחקנים, זמרים ונגנים.


היכל התרבות, עכו | 9.1


תערוכה


בתערוכה "סינדרום ירושלים" האמן יואב בן־דב חוקר את התפר שבין המציאות והדמיון ומנסה להתחקות אחר מנגנון השיפוט האנושי. האמן יוצר מבט חדש המנסה להתנער מתפיסות וציפיות של השכל האנושי המושפע מסביבתו ונוטה לתעתע. הדימויים משחקים עם תפיסת הראייה והמרחב ומנסים לעורר בצופה שאלות קיומיות. התערוכה מבקשת להציף שיח הנוגע בגבולות התודעה האנושית וקיומו הפרטי־ייחודי של האדם. הדימויים בתערוכה מתכתבים עם ההפרעה הנפשית סינדרום ירושלים ומנסים להכניס את האדם לחקירה פעילה עמה. הצד החשיבתי של הצופה הוא הבמה של התערוכה.


גלריה אשכילה, יפו | עד 22.1


פסטיבל


האקדמיה ללשון תציין ביום ראשון את יום העברית בסימן 100 שנים למותו של אליעזר בן־יהודה. ערב של חגיגה עברית עם הרצאות ושיחות על הפזמונאות, תרבות האוכל והשפה העברית, מה היה בן‏־יהודה חושב על מצבה של העברית היום בהשתתפות צרויה להב, גיל חובב, אבשלום קור, ארז ביטון, יוסי גיספן, אקו, רוביק רוזנטל, עירית לינור ועוד רבים. את האירועים יחתמו שני מופעים מקוריים: רמי קלינשטיין מארח את צרויה להב ומרתון המצחק (סטנד־אפ) בהנחיית יוסל'ה ובהשתתפות גיא אדלר, מתן פרץ, כרמל נצר, טל ראשון וכרמל צאייג. בין אולמות התיאטרון תוצג תערוכת האיורים ״האלפבית של אליעזר בן יהודה״ בהשראת חידושי המילים של מחיה השפה העברית.


תיאטרון ירושלים | 8.1


קונצרט


התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד משתפת פעולה לראשונה עם ירדנה ארזי ומעלה את הקונצרט "דמיון צועני", שבו יתקיים שילוב בין סגנון צועני ובלקני עם שירים משני אלבומיה של ארזי – "נשמה צוענית" ו"דמיון מזרחי". התזמורת והזמרת יוצאים בעקבות האלבום נשמה צוענית למסע אל המוזיקה הצוענית, הבלקנית והרוסית ומציגים גרסאות עבריות לשירים מוכרים לצד לחנים נשכחים. האלבום דמיון מזרחי מוציא את אותה חבורה למסע בעקבות המוזיקה הערבית והמזרח־תיכונית ומציג גרסאות עבריות בעיבוד מערבי לשירים מהקלאסיקה של הזמר הערבי: עבד אל וואהב, פריד אל אטרש, פיירוז ועוד.


ירושלים, תל–אביב, מודיעין, רעננה, באר–שבע, אשדוד, קריית–מוצקין | 8.1-1.2


https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2023/01/ירדנה-ארזי-צילום-שי-פרנקו-2022-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ירדנה ארזי. צילום: שי פרנקו

ספרות


עגנון פוגש את ביאליק לראשונה על מרפסת ביתו של בן־ציון ביפו בשלהי חודש מרץ 1909. ביאליק מגלה חיבה לסופר הצעיר, ומשם נרקמים יחסים פוריים אך מורכבים. לציון 150 שנה להולדתו של ביאליק בי' בטבת חברו בית ביאליק ובית עגנון להשקת תערוכה שבה יזכו המבקרים להצצה נדירה אל הקשרים בין השניים. בתערוכה ספרים ומוצגים מאוצרות ארכיוני בית עגנון ובית ביאליק, הנושאים דברי הקדשה מהמשורר הלאומי לחתן פרס הנובל, הקדשות ודברי ברכה בכתב ידו של עגנון ועוד. לצידם יוצגו מבחר מסמכים ומכתבים המתעדים את קשרי הידידות והעשייה הספרותית המשותפת.


בית עגנון, ירושלים | עד סוף אפריל


תערוכה


דוד (דוכי) כהן, ללא כותרת, בטון וסנדלי מטיילים, 2022. צילום: דניאל חנוך

בתערוכה "מעגל תנועה" צמד האמנים דוכי (דוד) כהן ועוזיאל רנחל יוצאים לסיבוב במעגל תנועה של בגדים, טקסים ומיתולוגיה מקומית. עבודותיו של כהן בוחנות פריטי לבוש ומרכיבי זהות אחרים כמחקר אנתרופולוגי־אישי; ורנחל מתמקד בדימויי ריקוד טקסיים באמצעות הדפסים, הדפסי אבן וציורי שמן. עבודותיהם של כהן ורנחל משתלבות זו בזו ויוצרות עדשה רבת עוצמה הבוחנת ריטואלים וזהות מקומית, תוך התמקדות המחלצת אותם מההקשר המצומצם ומאפשרת זווית רחבה ועומק מבט. ההצבה המשותפת יוצרת השוואה חשובה ועקרונית בין היומיומי והחגיגי המהותית לרגע שבו היחיד פושט צורה ולובש צורה.


גלריה בנימין, תל–אביב | עד 21.1


The post כשעגנון וביאליק נפגשו: הקשר בין המשורר הלאומי לחתן פרס הנובל appeared first on מקור ראשון.


מחבר: adish | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/26 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: