פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/1/2023 22:01

ביטול עילת הסבירות או הקמת ממשלת חילופים: כך תגיב הקואליציה לפסילת מינוי דרעי

עוד לפני הדיון בפסילת מינוי אריה דרעי לשר הבהירו בממשלה שבכל מקרה לא יאפשרו את הדבר: בקואליציה נערכים ליום שאחרי החלטה כזאת, אם השופטים יקבלו אותה. בין האפשרויות להתמודד עם פסק הדין נמצאים מצד אחד ביטול עילת הסבירות – ומצד שני מינויו של דרעי לראש ממשלה חליפי, כמסלול שיניח לו לכהן בממשלה בלי האפשרות להתערבות משפטית.


בש"ס מבקשים לשדר אחדות קואליציונית רחבה בעמידה מול קריאת התיגר האפשרית של בג"ץ. "כולנו יחד רוצים ממשלה מתפקדת, ורוצים לתת לציבור להשמיע את קולו", אמר סגן השר משה ארבל, והשר יואב בן־צור הבהיר: "אם בג"ץ יפסול את המינוי של דרעי, נחוקק כל חוק שצריך".


אחת מאפשרויות התגובה היא כאמור ביטול עילת הסבירות בחקיקה מוסכמת בקואליציה. "לא עוד פסילת החלטות בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט", כך הציג זאת השר יריב לוין שלשום בערב במסגרת צעדי הרפורמה המשפטית שלו. כבר לפני כחודש קבע דרעי: "אנחנו נתקן את הדבר הזה, נבטל את מבחן הסבירות… בית המשפט צריך לשפוט לפי החוק ולא לפי הערכיות או הסבירות".


האפשרות השנייה, מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי בלא הסדר רוטציה, יכולה גם היא לעקוף את פסיקת בג"ץ שתמנע ממנו לכהן כשר.


בעבר דחו בליכוד ובש"ס את ההצעה, אולם מתברר שהיא עדיין על הפרק, ולמקור ראשון נודע שגורמים משפטיים התייעצו בעניין. ההליך אינו מובן מאליו: יש סברה האומרת שמינוי ראש ממשלה חליפי כרוך בהקמת ממשלה חדשה. לפי הסברה הזאת צריך שראש הממשלה יתפטר מתפקידו, וששוב ייאספו חתימות שותפי הקואליציה התומכים בנתניהו, וששוב יודיע נתניהו לנשיא המדינה ש"עלה בידו" להקים ממשלת חילופים יחד עם ראש הממשלה החליפי אריה דרעי, ללא הליכה לסבב בחירות נוסף.


ההליך הפרלמנטרי־ציבורי המורכב עלול לשתק את הממשלה עד שיושלם, אך בקואליציה נחושים שדרעי יהיה חבר בממשלה ומוכנים לעשות הכול לשם כך.


על פניו, אם ייפסל המינוי של דרעי לשר יידרש ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותו, אם לא יתפטר קודם בעצמו; בג"ץ יכול גם לקבוע שחברותו של דרעי בממשלה בטלה. בכל מקרה, מי שיחזיק בתיק בינתיים יהיה ראש הממשלה או סגנו של דרעי במשרדי הפנים והבריאות ח"כ משה ארבל.


The post ביטול עילת הסבירות או הקמת ממשלת חילופים: כך תגיב הקואליציה לפסילת מינוי דרעי appeared first on מקור ראשון.


מחבר: yehonatank | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/28 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: