פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/1/2023 7:58

הפרופ' שחתם על עצומה נגד הרפורמה – קרא בעבר לקיים "דיקטטורה קונסטיטוציונית"

המחאה ומכתבי המחאה נגד הממשלה, פעולותיה ותוכניותיה, שיוצאים חדשות לבקרים מאז ניצחון גוש הימין בבחירות כבר הפכו לשגרה. בין המסמכים השונים קל לפספס את זהותם של החתומים עליהם – עשרות או מאות אנשי מקצוע בתחומים מגוונים – אך מי שיצלול בכל זאת לפרטים, ימצא לפחות שם אחד מעניין, ומעניין במיוחד כאשר הוא חתום על מסמך המזהיר מפני פגיעה קשה בזכויות האדם, תוך שאותו אדם קרא בעבר לנהוג כמו בדיקטטורה נגד מתנגדי תוכנית ההתנתקות בשנת 2005.


הבוקר (ג') פורסם "גילוי דעת" של חברי וחברות סגל בכיר בפקולטות למשפטים בישראל, במחאה נגד הרפורמה המשפטית, שבו נכתב בין היתר: "מתנגדים נחרצות למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשינוי שיטת המשטר בישראל במסווה של 'רפורמות'. לדברי החותמים, "מכלול ההצעות הוא מזעזע ומסוכן, יביא לפגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח בישראל ולאובדן המבנה הדמוקרטי של המדינה".


בין החתומים על המסמך נמצא פרופ' קלוד קליין, הנחשב למומחה במשפט חוקתי, היסטוריה של המשפט ומשפט ציבורי, אשר מטבע הדברים נחשב לבעל ידע רב בכל הקשור לזכויות אדם ודמוקרטיה, אלא שאותו קליין חתום על קריאות המנוגדות ב-180 מעלות למכתב שהתפרסם היום, אשר עליו הוא חתום.


במאמר שפרסם קליין בתקופת המאבק נגד ההתנתקות, הוא קרא לכונן "דיקטטורה קונסטיטוציונית", והסביר את כוונותיו באשר למפגינים נגד הגירוש מגוש קטיף: "יש מצבים שבהם הממשל – כדי לבצע תוכנית חירום מול סכנה לאומה – מחזק את סמכותו. יש לנו תקנות לשעת חירום אלא שתמיד היינו משתמשים בהן בעיקר נגד אויב חיצוני. תמיד חשבתי שמעצר מנהלי חייב להתקיים אם כי בפיקוח כפי שנעשה. אין לי סנטימנטים לגבי המשך השימוש בו בתקופה הקשה מאד שאלה אנו נכנסים", כתב קליין והוסיף: "יש פה מטרה, אנחנו הולכים לקראת מאבק קשה. ואם נעבור את המאבק על גוש קטיף יחסית בשלום – ממתינים לנו בהמשך הדרך מאבקים הרבה יותר קשים".


אז איך מסביר פרופ' קליין את העובדה שבתקופת מאבק נגד תוכנית של הימין הוא קרא להשתמש באמצעים דיקטטוריים במוצהר נגד מפגיני ימין, ועכשיו מזדעק נגד הפרת זכויות אדם, שנמצאות לכאורה ברפורמה המשפטית של ממשלת הימין? פרופ' קלוד קליין מסר לאתר מקור ראשון כי" מכתב המחאה שחתמתי עליו כולל מאה נגד כמה סעיפים ברפורמה במערכת המשפט. המחאה שלי היא על כך שהממשלה רוצה למנות שופטים בדרכים פוליטיות, זה דבר שלא יעלה על הדעת. גם ביקורת שיפוטית על חוקים – זה דבר שאסור שיבוטל. עם זאת אני לא זז מעמדתי בעבר שבמקרי קיצון שכוללים חשש ביטחוני צריך להשתמש בכלים אשר לא נוקטים בהם בזמן שגרה".


נזכיר כי במחאה נגד הרפורמות במערכת המשפט משתתפים שופטים בדימוס רבים ומשפטנים, אחת מהן היא שופטת העליון בדימוס אילה פרוק'ציה, אשר בהפגנה שהתקיימה לפני שבוע וחצי אמרה: "אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה – דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על 'רצון הבוחר', שאינה נותנת עוד משקל לערכי יסוד דמוקרטיים אחרים".


אותה פרוקצ'ה הייתה שופטת שהובילה קו נוקשה כלפי מפגינים שנעצרו במהלך המחאה נגד ההתנתקות, באחד מפסקי הדין הדין שלה היא כתבה על מפגינים אשר חסמו צירים כי "יש לנקוט באמצעי מנע מתאים כדי למנוע אותה. חופש הביטוי חופש הההפגנה אינם ערכים מוחלטים הדוחקים הצידה ערכים אחרים ובתוכם שמירה על החוק וקבלת מרות אנשי החוק".


The post הפרופ' שחתם על עצומה נגד הרפורמה – קרא בעבר לקיים "דיקטטורה קונסטיטוציונית" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: yehonatank | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/30 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: