פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
3/2/2023 1:30

למרות שהאיחוד האירופי תומך באוקראינה, הוא עדיין לא מצרף אותה לשורותיו

ממשלת אוקראינה הגישה השבוע רשימת בקשות ארוכה לבעלות בריתה האירופיות: מטוסי קרב וכלי נשק כבדים אחרים כדי להדוף את המתקפה הרוסית הבאה, חברוּת באיחוד האירופי בתוך שנים ספורות, הקמת מנגנונים משפטיים כדי להביא לדין את הרוסים, ותוכנית להחרים נכסים רוסיים לצורך שיקום המדינה. אך בכירי האיחוד האירופי שהגיעו אתמול לקייב אינם צפויים להתחייב ישירות לשום בקשה. הפסגה שאורגנה בבירה האוקראינית צפויה להניב בעיקר הצהרות המשבחות את מאמציה של אוקראינה, וקוראות למדינה להמשיך לערוך רפורמות פוליטיות ולהתקדם בתחומים כמו הרחבת הגישה לרשתות הסלולר. זה, והרבה תמונות לתקשורת.


גורמים רשמיים באירופה רואים בפסגה עצמה הבעת סולידריות, המאותתת על מחויבות אירופית ומשדרת מסר תקיף למוסקבה. יועצו של נשיא אוקראינה מיכאילו פודוליאק אמר שבואה של המשלחת לקייב בזמן המלחמה מראה שהאיחוד האירופי "מבין את המחיר שאוקראינה משלמת". אולם הפער בין התקוות האוקראיניות ליכולותיו של האיחוד האירופי יופגן אף הוא לעין כול.


"מבחינה פוליטית, הפסגה הזו היא דרכו של האיחוד להראות שהוא רלוונטי עדיין, ועשוי למלא תפקיד חיוני בעתידה של אוקראינה", אומר אואן דראה, חוקר במרכז וילפריד מרטנס ללימודי אירופה, מכון המחקר של מפלגת העם האירופית. "הוא לא יכול לעשות את זה צבאית – אין לו יכולות כאלה – אך הוא יכול להשפיע פוליטית וכלכלית".


חלק מההבטחות הפוליטיות והכלכליות – במיוחד בכל הנוגע לחברוּת באיחוד האירופי – רחוקות ממימוש כל עוד הלחימה נמשכת. פקידים בכירים באיחוד "יצרו ציפיות, במיוחד באשר להצטרפות, שאינן בנות השגה", אומר גורם מדיני באיחוד האירופי. "זה נחמד שיש סיפור טוב, אך צריך לתאם ציפיות כדי למנוע עימות עתידי".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... P_327N4KB-2-1-750x491.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסייר בבוצ'ה אחרי הנסיגה הרוסית. צילום: AFP

מאז פלישתה של רוסיה לאוקראינה לפני כמעט שנה, האיחוד האירופי פעל באחדות מפתיעה בהטלת עיצומים על מוסקבה, במתן הלוואות לקייב ובהגדרת המדינה כ"מועמדת להצטרפות לאיחוד האירופי". אך בשעה שהמלחמה מתקרבת ליום השנה הראשון שלה, ורוסיה מאיימת במתקפה נוספת במטרה לפרוץ לקייב, אוקראינה מתמקדת בעיקר בשתדלנות בארה"ב ובקרב בעלות בריתה בנאט"ו, במטרה להשיג כלי נשק מתקדמים כדי להדוף את הרוסים ולשנות את מאזן הלחימה.


האיחוד האירופי לוחץ בינתיים על קייב לקיים את הצעדים הבירוקרטיים הדרושים להצטרפות לגוש. לקראת הפסגה עם האיחוד האירופי היום, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אותת שהרפורמות בדרך. "אנחנו מתכננים רפורמות שישנו את המציאות החברתית, המשפטית והפוליטית, ויהפכו אותה לאנושית, שקופה ויעילה יותר", אמר השבוע בנאום לאומה. שלשום הודיעה קייב על פעולת אכיפה נרחבת נגד שחיתות, כולל חקירות ופיטורים של בכירי ממשל.


אף שהאיחוד בן 27 המדינות תומך באוקראינה, החברות בו חלוקות באשר לרעיון ההצטרפות המהירה של אוקראינה אל שורותיהן. כמה מהתומכות הנלהבות ביותר של אוקראינה תומכות בהאצת התהליך, אך רבות אחרות מתנגדות לרעיון. אוקראינה מנסה זה שנים לקדם את הצטרפותה לאיחוד האירופי, אבל הפלישה של רוסיה לאוקראינה הוסיפה תחושת דחיפות למהלך. בחודשים שלאחר תחילת המלחמה, הרעיון להעניק מועמדות לאוקראינה עוד נראה מופרך בעיני האירופים, אך פניותיו הנרגשות של זלנסקי, הדיפלומטיה האוקראינית ההחלטית והזעם על הזוועות שביצעו הרוסים הניעו את הגלגלים. ביוני הודיעה נשיאת הנציבות, אורסולה פון־דר־ליין, שבריסל תאשר את מועמדותה של אוקראינה. המדינות החברות מיהרו לאשר זאת בעקבותיה. "האוקראינים מוכנים למות למען נקודת המבט האירופית", אמרה אז. "אנחנו רוצים שהם יחיו איתנו את החלום האירופי".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 10/AFP_9P87BC-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
אורסולה פון דר ליין. צילום: AFP

אך מנהיגים, פקידי ממשל ודיפלומטים אומרים שהחלום האירופי של אוקראינה עלול להיות עניין של שנים רבות, אולי עשרות שנים. טורקיה הגישה מועמדות ב־1987, והיא עדיין מועמדת מאז 1999. סרביה, מונטנגרו, צפון מקדוניה ואחרות מנהלות גם הן מגעים עם האיחוד האירופי זה שנים.


בשיחות סגורות מתבהר שעלות השיקום היא שתקשה יותר מכול על קבלת אוקראינה לאיחוד: אם תצטרף, היא תהפוך לאומה בעלת האוכלוסייה החמישית בגודלה אך גם הענייה ביותר באיחוד. בשנת 2021 עמד התוצר המקומי הגולמי של אוקראינה על 4,827 דולר לנפש, לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, לעומת 11,683 דולר אצל בולגריה, הענייה ביותר באיחוד כיום. המלחמה פגעה עוד יותר בתוצר לנפש: לפי הערכות אוקראינה, המתקפה הרוסית צמצמה את התמ"ג בכ־30 אחוז ב־2022.


פודוליאק, יועצו של זלנסקי היהודי, אמר שאוקראינה תציג בפסגה את התקדמותה ב"תלמוד הגדול" של המשימות שהוטלו עליה כדי להצטרף לאיחוד. לדבריו, הציפייה היא שאוקראינה תצטרף רשמית לאיחוד האירופי ולנאט"ו בהליך מזורז זמן קצר לאחר סיום המלחמה, "ממש שלושה חודשים אחרי שהיא תסתיים". פקידי ממשל באיחוד האירופי ובמדינות החברות מקווים להשתמש בנכסים רוסיים מוקפאים כדי לבנות מחדש את אוקראינה, אך אין עדיין הסכמה בשאלה כיצד לעשות זאת באופן חוקי. על דבר אחד כולם מסכימים: אירופה לא צריכה לשלם את כל החשבון.


בשיחות סגורות נציגי האיחוד מעלים באופן קבוע את נושא השחיתות. הם משבחים את מאמציה של קייב לערוך רפורמה על רקע המלחמה המשתוללת, אך מדגישים שלמדינה נותרה עדיין דרך ארוכה. החדשות על פיטוריהם של כמה בכירים אוקראינים בשבוע שעבר, כולל אחד מיועציו של זלנסקי, לא הועילו להקל על החששות הללו. "בבריסל אוהבים מאוד את הרטוריקה המפוארת של תמיכה באוקראינה ובדמוקרטיה, וזה בסדר", אמר דראה, "אבל למרבה הצער, המציאות הפוליטית שונה".


The post למרות שהאיחוד האירופי תומך באוקראינה, הוא עדיין לא מצרף אותה לשורותיו appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ohadr | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/32 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: