פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
2/2/2023 21:04

הנחיית היועמ"שית בהרב מיארה מרחיקה אפשרות של פשרה סביב הרפורמה המשפטית

המאבק בין היועצת המשפטית לממשלה ובין ראשי הקואליציה הגיע אתמול לנקודת רתיחה. בשעות הבוקר פרסמה היועמ"שית עו"ד גלי בהרב־מיארה את הנחייתה האוסרת על ראש הממשלה בנימין נתניהו לעסוק בכל דבר הקשור לרפורמה המשפטית, ואחר הצהריים היא פרסמה חוות דעת חריפה המתנגדת לשינויים המוצעים במערכת המשפט.


בחוות הדעת, שפורסמה כשנתניהו בדרכו לביקור מדיני בפריז, כתבה היועמ"שית ש"כל אחד מההסדרים המוצעים, ובוודאי הצטברותם, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות. כל אחד מההסדרים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המנהל התקין".


לפי בהרב־מיארה, "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".


היועצת טענה כי בניגוד להסברי שר המשפטים באשר לרפורמה, החקיקה המוצעת חריגה לעומת המתקיים במדינות דמוקרטיות בעולם.


היא הזהירה בייחוד מכך שהרפורמה תשנה את תפיסת מערכת המשפט כמערכת מקצועית, עצמאית וא־פוליטית: "אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית. בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמנהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע".


מוקדם יותר, כאמור, אסרה היועמ"שית על ראש הממשלה נתניהו לעסוק בכל הקשור לרפורמה המשפטית. הנחייתה, ששוגרה במכתב לנתניהו, נוסחה באופן גורף ומהודק, כדי לאטום את כל הסדקים ולהבטיח שראש הממשלה לא יהיה מעורב בשום צורה ואופן בגיבוש הרפורמה, הן באופן כללי והן בפרטים.


כדי להבטיח שראש הממשלה לא יתערב בנושא גם על ידי שליחים, הוסיפה בהרב־מיארה את ההנחיה ש"האמור חל גם על פעולה או הנחיה במישרין או בעקיפין, באמצעות אחרים, ובכלל זאת גם על מעורבות של גורמים המכהנים במשרות אמון בלשכתך". בכך הוצאו ממעגל הרשאים לעסוק בנושא כל אנשי הלשכה, רבים מהם אנשי אמונו של ראש הממשלה.


ראשי הקואליציה פרסמו בתגובה הצהרה חריפה: "אנחנו דוחים על הסף את מכתבה של היועמ"שית. פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד־משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות. אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, ובין ענייניו של ראש הממשלה.


"מי שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".


בכנסת יש המעריכים כי ההחלטה לא רק לא תמתן את מאמצי החקיקה, אלא תאיץ אותם. מבחינה פוליטית, בקואליציה לא זקוקים לראש הממשלה כדי לקדם את החקיקה. שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה מתואמים עם ראשי הקואליציה, שמביעים תמיכה מלאה ברפורמה כפי שהיא. הדיונים בוועדת החוקה צפויים להימשך כרגיל למרות ההחלטה, וכך גם המאמצים הנעשים מאחורי הקלעים לגבש את נוסח הצעות החוק.


דווקא המאמצים להביא את מובילי הרפורמה לשולחן המשא ומתן ולגבש פשרה שתהיה מקובלת לפחות חלקית על מתנגדי הרפורמה הנוכחית צפויים לספוג כעת מכה קשה, נוכח העובדה שגם משרות האמון שמינה נתניהו, ובהם אנשי לשכתו, הודרו מכל עיסוק בנושא. רבים בליכוד פועלים כבר שנים להעברת רפורמות במערכת, אך נתניהו עצמו נחשב למי שבולם כל הצעה לתיקון מערכת המשפט. במערכת הפוליטית שררה הנחה שלקראת רגע האמת של החקיקה יתערב נתניהו ויפעל להשגת פשרה, אולם לנוכח הנחיית היועמ"שית ספק אם יהיה מי שיחליף אותו במשימה זו.


גם הניסיונות להפעיל לחצים על הממשלה מצד גורמים בישראל או מחוצה לה עשויים להיתקל כעת בחומה משפטית. ככל הנראה אפילו פניות בנושא מצד בכירים אמריקניים, ברוח האמירות שהשמיע השבוע מזכיר המדינה של ארה"ב בביקורו כאן, לא יקבלו תגובה של ממש מנתניהו בעקבות ההנחיה החדשה. לפיכך עשויה הנחיית היועמ"שית דווקא להקל על העברת הרפורמה בהתאם לתוכניתם של לוין ורוטמן, ולמנוע ניסיונות הגעה לפשרה בתיווכו של ראש הממשלה.


The post הנחיית היועמ"שית בהרב מיארה מרחיקה אפשרות של פשרה סביב הרפורמה המשפטית appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ohadr | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 3/30 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: