פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
1/3/2023 8:41

שותים חלב סויה או שקדים? על פי ה-FDA לא בטוח שזה בריא יותר מחלב רגיל

מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) פרסם בשבוע שעבר טיוטת הדרכה בה נחשף שחלופות חלב – כמו חלב שקדים, סויה או שיבולת שועל – עשויות להיות מזינות פחות מחלב רגיל (חלב פרה). נוסף על כך, רופאים רבים טוענים שחלופות חלב מהצומח אינן תמיד הבחירה הבריאה ביותר, במיוחד עבור ילדים.


הנחיית ה-FDA מגיעה כאשר רשתות שיווק מזון ומכולות מציעות חלופות חלב העשויות ממבחר הולך ומתרחב של אגוזים, דגנים וצמחים אחרים, כולל קוקוס, שיבולת שועל, אפונה, קינואה ואורז. המכירות ברחבי העולם של חלופות חלב צומחות בהתמדה, מונעת הן על ידי הצרכים של צרכנים שיש להם רגישות לחלב פרה והן מהרצון של חלקם להפחית את ההשפעה הסביבתית.



  1. מהן חלופות חלב?


חלופות חלב הן משקאות המיוצרות, בדרך כלל, על ידי השריית רכיב בסיס במים, לעתים קרובות לאחר בישולו, ואז לפעמים צלייה או אידוי שלו. בתהליך שנקרא "כרסום רטוב", מוסיפים לו מים, החומר נטחן, ואז מסננים. ניתן להוסיף תוספות כמו מייצבים, מסמיכים, ממתיקים, חומרי טעם וריח, ויטמינים ומינרלים, וניתן לבצע טיפול חום על הנוזל כדי להפוך אותו לסטרילי. לבסוף, הנוזל עובר הומוגניות כך שהוא מתקרב למראה, למרקם ולטעם של חלב פרה.


בהתבסס על מערכת הסיווג הנפוצה הידועה בשם NOVA, שפותחה על ידי חוקרים מאוניברסיטת סאו פאולו, חלופות חלב נכנסות לקטגוריה 3 עבור מזון מעובד או קטגוריה 4 עבור אלה שהם אולטרה-מעובדים, בעוד שחלב פרה נמצא בקטגוריה 1 – מזון לא מעובד או מעובד מינימלית.


האיחוד האירופי אוסר על יצרני חלופות חלב להשתמש במילה "חלב" כדי לשווק את מוצריהם, נוהג נפוץ בארה"ב. תעשיית החלב בארה"ב דחפה לאכיפת "סטנדרטים של זהות" של ה-FDA, המגדירים חלב כתוצר של בקר. בתי המשפט בארה"ב, לעומת זאת, קבעו שחלופות חלב אינן ממותגות באופן מטעה מכיוון שהם אינם נמכרים כחלב אמיתי. השופטים אמרו שהצרכנים מבינים שחלב שקדים, למשל, אינו באמת חלב.



  1. איך מוכרים חלופות חלב?


שוק החלב הצמחי בעולם עשוי להגיע לכמעט 20 מיליארד דולר השנה, לפי תחזית של חברת הייעוץ Future Market Insights. קצב הגידול במכירות בחמש השנים הקודמות עמד על כמעט 8%, לפי החברה, שצופה קצב עלייה של כמעט 10% ל-10 השנים הבאות.


בארה"ב, בעוד נפח המוצרים מהצומח גדל, זה של חלב החלב הצטמצם. חלקם של קרטוני חלב אלטרנטיבי שנמכרים בארה"ב גדל מ-5.9% ב-2017 ל-9.4% ב-2022, על סמך נתונים של חברת מחקרי השוק IRI. כחלק מההכנסות, הנתונים ירדו מ-9% מ-16 מיליארד דולר ל-13% מ-18 מיליארד דולר.



  1. כמה אנשים רגישים לחלב?


במחקר שפורסם ב-Lancet ב-2017, חוקרים העריכו כי כשני שלישים מהאנשים ברחבי העולם אינם מסוגלים לעכל או לעכל במלואו לקטוז, סוכר המצוי בחלב ובמוצרים העשויים ממנו. זה בדרך כלל בגלל רמות לא מספיקות של לקטאז, אנזים המיוצר על ידי המעי הדק. לסובלים מהמצב, צריכת חלב עלולה לגרום להתכווצויות, בחילות, שלשולים, גזים או נפיחות. אי סבילות ללקטוז שכיחה במיוחד באסיה, במזרח התיכון ובאפריקה, פחות במערב אירופה ובארה"ב.


חלב על בסיס צמחי אינו מכיל לקטוז, אם כי אלו העשויים מאגוזים וסויה אינם מתאימים לאנשים הסובלים מאלרגיות למזונות אלו. יצרני חלב הציגו גרסאות ללא לקטוז ומופחת לקטוז של המוצר שלהם. הם היוו 7% ממכירות החלב בנפח בארה"ב בשנת 2022. לעומת זאת, מכירות חלופות החלב היו גבוהות כמעט פי 1.6.



  1. כיצד משפיעות דאגות סביבתיות?


בשנים האחרונות, צרכנים רבים אמרו שהם מנסים להשפיע לטובה על הסביבה, כולל באמצעות הרכישות שלהם, ושחקלאות חלב מודרנית היא קשה יחסית על פני כדור הארץ. הבעיה העיקרית היא שכחלק מתהליך העיכול שלהן, פרות פולטות את גז החממה מתאן, בעיקר באמצעות גיהוק. ההערכה היא שבקר לחלב מהווה כ-3% מכל פליטות גזי החממה הקשורות לפעילות אנושית.


בנוסף, פירוק זבל ברפתות עלול לזהם את מקורות המים. חלק מהצרכנים מונעים גם מחששות לגבי רווחת חיות המשק, כולל פרות חולבות. יצרני חלב שקדים ואורז ספגו ביקורת על כמות המים הנדרשת לגידול המרכיבים העיקריים למוצריהם. עם זאת, על פי מחקר של התוכנית Food Sustainability Analytics באוניברסיטת אוקספורד, ייצור חלב פרה דורש הרבה יותר מים.



  1. באיזו מידה מדמים חלופות חלב את החלב הרגיל?


זה משתנה עם המוצר והמותג. חלק מהמבקרים אומרים שזני שקדים ושיבולת שועל הם ההתאמה הקרובה ביותר לחלב פרה. חלק ממרכיבי הבסיס יכולים לייצר טעם שהוא מעט שונה באופן מורגש. זה משנה פחות כאשר מוסיפים את תחליף החלב לדגני בוקר או לקפה – הדרך בה חצי מצריכת החלב על ידי מבוגרים בארה" נעשית – מאשר אם שותים אותו כמו שהוא.



  1. כיצד משתוות חלופות חלב מבחינה תזונתית לחלב רגיל?


שוב, זה משתנה, אבל בדרך כלל הם פחות עשירים בחומרים מזינים. חלופות חלב מכילות בדרך כלל פחות קלוריות, דבר שיכול להפוך אותן לאטרקטיביות עבור שומרי משקל. נמצא כי תחליפי הסויה הם בעלי רמות חלבון דומים לחלב, בעוד שקדים, שיבולת שועל ואורז הם בעלות רמות נמוכות בהרבה.


חלב פרה מכיל גם מבחר רחב של מינרלים וויטמינים שתחליפיו לא תמיד מסוגלים להשלים. מסיבה זו, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מעודדת משפחות להימנע בעיקר מחלב צמחי מלבד תחליפי סויה מועשרים, אלא אם כן יש צורך רפואי. נמצאו מקרים של חוסרים תזונתיים חמורים שנבעו מכך שתינוקות ניזונו מחלב צמחי בלבד.


The post שותים חלב סויה או שקדים? על פי ה-FDA לא בטוח שזה בריא יותר מחלב רגיל appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ZeviP | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/50 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: