פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
19/3/2023 11:11

עם התנגדויות מבית: ח"כ רוטמן הציג פשרה להרכב הוועדה למינוי שופטים

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הציג הערב (א') את הצעת הפשרה שלו בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים. על פי ההצעה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה – במקום 9 יהיו 11 חברי ועדה. הוועדה למינוי שופטים לעליון – הוועדה הראשית – תדון בכל הנושאים שעל הפרק של הוועדה ובמינויים לעליון, והרכבה: 3 שופטי בית המשפט העליון, הנשיא ושני חברים נוספים. שלושה שרים משלוש סיעות שונות, שלושה חברי כנסת משלוש סיעות שונות מהקואליציה ושני חברי כנסת מסיעות שונות מהאופוזיציה.


ביחס ל-2 מינויים לעליון בקדנציה – הרוב הנדרש הוא רוב רגיל. מעל ל-2 מינויים בקדנציה – צריך רוב רגיל שיכלול בתוכו לפחות נציג אחד של השופטים ונציג אחד של האופוזיציה. כדי למנוע השתלטות של הקואליציה על בית המשפט.


בנוגע לוועדה שממנה שופטים לערכאות אחרות– ההרכב כולל בתוכו נשיא של העליון, נשיא של בית משפט מחוזי שנבחר ע"י נשיאי המחוזי ונשיא של בית משפט שלום שנבחר על ידי נשיאי השלום. כאשר הוועדה ממנה שופטים לערכאות אחרות הרוב הנדרש בה יהיה 7 מתוך 11, כדי לייצר מצב שהקואליציה לבדה לא יכולה למנות שופט לשלום או למחוזי. במקביל העלה רוטמן את האפשרות של מינוי ברוב של 8 לערכאות נמוכות.


לגבי העברה מכהונה– הרוב להעברה מכהונה יהיה 9 מתוך 11. המניין החוקי של הוועדה והוועדה הקטועה גדל בהתאם לרוב חברי הוועדה – 6. השימוע לא יתבצע בוועדת החוקה אלא בוועדה לבחירת שופטים.


ביחס להעברה מכהונה – העברה מכהונה בשל מצב רפואי בחוק בתי המשפט דינה יהיה כמו העברה מכהונה שלא בשל מצב רפואי.


בסיום הצגת המתווה אמר רומן, "אני חושב שכל מי שעקב אחרי הדיונים ראה שיש פה ניסיון להניח את הדעת של אנשים שחוששים לחינם. אני מקווה שהרושם מאוד ברור. יש צורך קריטי בתיקון מערכת המשפט וגיוון ביהמ"ש העליון והשבת אמון הציבור בו. ההסדרים הללו מטרתם הינה שכמה יותר אנשים בישראל ירגישו שביהמ"ש העליון הוא שלהם ולכן הבאנו את הגיוון – הגיוון של הסיעות, גיוון בין קואליציה לבין אופוזיציה וגם את הנושא שאפשר למנות ללא הווטו של השופטים, כפי שהיה כיום. לא ניתן לחיות עם מציאות של בית משפט שמחזיק כ"כ הרבה סמכויות, שמשכפל עצמו ומייצר לנו שיבוטים של תפיסות עולם. עם כלל ההסדרים הצלחנו לרבע את המעגל, כך שהעם יוכל לבחור את השופטים אבל מאידך התייחסנו גם לחששות מניצול לרעה של כוח פוליטי מזדמן לשם השתלטות על בית המשפט".


בתנועה למשילות ודמוקרטיה, שח"כ רוטמן היה אחד ממייסדיה התנגדו בנחרצות לשינויים שהציע בוועדה:

"אנו רואים בחומרה את הויתור על הדרישה הבסיסית ביותר והיא מינוי שופטים על ידי נבחרי הציבור ללא יכולת וטו של שופטים. ההצעה החדשה שמעניקה זכות וטו על מינוי שופטים לבית המשפט העליון החל מהמינוי השלישי, לא מקובלת. בעוד שניתן להכיל דרישת רוב של שבעה במינוי שופטים לביהמ״ש העליון, שתחייב את תמיכת נציג השופטים או את תמיכת נציג האופוזיציה, לא ניתן לקבל דרישה שתחייב בכל מחיר תמיכה של נציג השופטים, שכן מדובר בהשארת זכות הוטו בידי השופטים".


The post עם התנגדויות מבית: ח"כ רוטמן הציג פשרה להרכב הוועדה למינוי שופטים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 6 | דירוג: 2/51 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: