פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
20/4/2023 22:21

המו"מ על הרפורמה המשפטית: מסתמנת פשרה בהרכב הוועדה למינוי שופטים

ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה על התיקונים במערכת המשפט התחדשה לאחר חג הפסח במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. המשא ומתן התמקד בהצעות להרכב הוועדה לבחירת השופטים בישראל במסגרת חוק יסוד השפיטה, וכן ברוב הנדרש להעברת חוק יסוד בכנסת במסגרת חוק יסוד החקיקה. הפערים בין הקואליציה לאופוזיציה גדולים, אך גם בין יש עתיד למחנה הממלכתי אין תמימות דעים.


הקואליציה הציעה כי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים יהיו 11 חברים – 5 לאופוזיציה ו־5 לקואליציה – והנציג ה־11 יהיה שופט עליון בדימוס שימנה השר בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. האופוזיציה דרשה שנשיא העליון יוכל להטיל וטו, אך הקואליציה סירבה לכך. בנוסף עלתה גם הצעה שלפיה בוועדה לא יכהנו פוליטיקאים כלל, כך שיישמרו העקרונות של שני הצדדים – זה של הקואליציה, העומדת על כך שלא תהיה זכות וטו לשופטים, וזה של האופוזיציה, הדורשת שלא יהיה רוב לנבחרי הציבור. עם זאת, הצעה זו לא זכתה לתמיכה.


ברקע העימות על הרכב הוועדה, במפלגת יש עתיד הוציאו הודעה המדגישה את "המחויבות שלנו לשמירה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלא יהיה מצב שבו הפוליטיקאים יוכלו למנות שופטים בישראל".


את היום השני הקדישו הצדדים לניסוח הגדרתו של חוק יסוד, ולשאלה אם בג"ץ יכול לפסול אותו. הנחת העבודה שהוסכמה על הצדדים בשולחן היא כי אם בית המשפט יכול לפסול חוק יסוד, מובן שהוא יוכל לפסול חוק רגיל. ביום ראשון עתידים הצוותים להתכנס שוב ובסופו של דבר לצאת עם הגדרה המוסכמת על כולם.


חברי המפלגות דנו גם במספר חברי הכנסת הדרוש להעברת חוק יסוד בכנסת, מאחר שעניין זה לא נקבע מעולם. ביש עתיד דרשו רוב של 80 חברי כנסת, במחנה הממלכתי הסתפקו בהצבעה של 70 חברי כנסת לאישור חוק יסוד. מנגד, הקואליציה דרשה רוב של 61 חברי כנסת בלבד לצורך אישור חוקי יסוד. על כולם הוסכם כי בכל מקרה יידרש החוק לעבור בקריאה הרביעית בכנסת הנוכחית או הבאה אחריה.


מבית הנשיא נמסר כי "הדיונים התקיימו באווירה חיובית, עניינית ורצינית, והצדדים מחויבים להמשך תהליך ההידברות, במטרה להגיע להסכמה". מיש עתיד והמחנה הממלכתי נמסר כי "הצורך הוא להגיע להסכמות רחבות, תוך שמירה על כל עקרונות הדמוקרטיה – שעליהם לא נתפשר. נמשיך לעשות את כל שניתן כדי להגיע לחקיקה מכוננת, שתחזק את הדמוקרטיה הישראלית ואת מדינת ישראל".


The post המו"מ על הרפורמה המשפטית: מסתמנת פשרה בהרכב הוועדה למינוי שופטים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: yehonatank | מקור ראשון חשיפות: 6 | דירוג: 2/47 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: