פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
7/5/2023 4:39

חשמל "כשר" לבני ברק אושר בממשלה. ראש מכון צומת: "יותר זול ויותר ירוק"

הממשלה אישרה היום (א') החלטה שתקדם בניית מתקני אגירת חשמל בבני ברק. ההחלטה נובעת מההסכמים הקואליציוניים עליהם חתם הליכוד עם המפלגות החרדיות. לפי התוכנית יוקם מתקן אגירה של חשמל שיאגור חשמל במהלך השבוע ויספק אותו לתושבים במהלך השבת. המהלך גורם לסערה ולטענות כי הממשלה נכנעת שוב למפלגות החרדיות, אולם הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, מסביר בראיון לאתר מקור ראשון למה המהלך זול יותר, ירוק יותר ואיפה יש דבר כזה בארץ, ולא מסיבות של "כשרות".


אז מה הוא בעצם חשמל כשר? חשמל שמיוצר בשבת ללא חילול שבת – כלומר ללא פעולה מכוונת של אדם. כיום, שומרי המסורת בישראל סומכים על כך שגם אם לא היו צורכים חשמל בשבת, תחנות הכוח היו צריכות לייצר חשמל עבור בתי חולים, מתקנים צבאיים, משטרה וכד' ולכן אפשר להשתמש באותו החשמל. הרב פרל מסביר כי "חשמל כשר, באופן תיאורטי, יכול להיות הרבה יותר ירוק, הרבה יותר זול והרבה יותר טוב לכולם. מדינת ישראל צועדת לשם כבר עשר – חמש עשרה שנים, בקצב איטי, אבל רק לא קוראים לזה חשמל כשר".


https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2023/03/מנחם-פרל-150x150.jpg 150w, https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2023/03/מנחם-פרל-75x75.jpg 75w, https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2023/03/מנחם-פרל-90x90.jpg 90w" sizes="(max-width: 471px) 100vw, 471px" />
הרב מנחם פרל. צילום: מכון צומת

איך אפשר לעשות את זה?


"גם תאים סולריים על הגג, שמייצרים חשמל מהשמש, דבר שנכנס היום יותר ויותר, מייצרים חשמל כשר, כיוון שהוא מיוצר ללא שום התערבות של אדם. העובדה שלא עשו את זה בעבר נובעת מכך שלא הייתה את הטכנולוגיה. בנוסף אפשר היום לייצר חשמל כל השבוע ולהטעין בו סוללות שבהן ישתמשו בשבת, אז הוא לגמרי כשר וגם ירוק. ממילא תחנות החשמל מייצרות גם בלילה באותה העוצמה – פחות או יותר – כמו ביום, וככה יחסכו בחשמל וזה טוב לכולם".


אם ככה, אתה יכול להבין את הסערה שנוצרה סביב המהלך? למה יש לזה מתנגדים?


"יש יישובים בארץ שניסו להקים מקווה ביישוב ויצרו סערה גדולה. איך מקווה מזיק למישהו? אם יהיה מקווה, יבואו לכאורה דתיים, יהיו להם דרישות וזה יציק לנו. אם יהיה חשמל כשר, מחר יהיה עוד משהו, ולאן נגיע. אני לא חושב שזה נובע מסיבות כלכליות ולא מדאגה לטבע, זה סיבות של קשה לעכול שהדמוגרפיה מביאה יותר ויותר שומרי מצוות. בסוגריים אוסיף כי אולי ברמה הטכנית התהליך הזה יכול להיעשות באופן מזיק יותר לסביבה ויקר יותר, אבל קשה לי להאמין שזו הסיבה".


אתם במכון צומת סומכים על החשמל הזה ומקדמים אותו גם אצלכם?


"אנחנו בהחלט סומכים על חשמל שמיוצר באופן כזה. הוא ירוק וזול. אני יכול לספר שרק לפני שבועיים פנה אלינו יבואן שיש לו מערכת כזו ברמה ביתית. גם מי שאכפת לו לא רק מהשבת, אלא מהירוק והטבע, שם תא סולרי על הגג, מחבר לסוללה ויש לו חשמל גם כשר, גם ירוק וגם זול לשבת, בלי חיבור לרשת החשמל הארצית".


אתם גם קוראים לזה חשמל כשר?


"אנחנו קוראים לזה אוטומציה, חשמל שבא לבד, בלי שאדם יתאמץ".


הרב פרל מספר כי בשכונה החדשה שנבנית במקום שבו עמד שדה דב מוקמת פלטפרומה כזו, ללא אף עניין ציבורי או סערה כלשהי. "ראיתי את התכניות של השכונה שהולכת להיות מוקמת בשדה דב, בעליל לא דתית ובוודאי לא בבני ברק, והיא הולכת להשתמש בחשמל כשר. בניין אדיר של סוללות, בשעות הזולות החשמל ייאגר, ובשעות היקרות יותר ישתמשו מהמאגר השכונתי, זה לא מסיבות של כשרות".


יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, אמר על החלטת הממשלה לאפשר ייצור 'חשמל כשר' כי זו "החלטה מבורכת שמסמלת כיצד ניתן לייצר שיתוף פעולה יעיל שיתרום גם למשק החשמל, גם לאיכות הסביבה וגם לצרכנים שומרי השבת. מזה שנים רבות שחבריי ואני מסיעת דגל התורה פועלים לקדם את המתווה צעד אחר צעד, מול משרדי הממשלה ובוועדות הכנסת, כשהדרישה באה לידי ביטוי גם בהסכם הקואליציוני הנוכחי. מברך את יו"ר דגל התורה הרב משה גפני על שהביא לידי גמר את אישור ההחלטה, ואת השר ישראל כץ ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר על עבודה עניינית על החלטת הממשלה ללא מורא".


The post חשמל "כשר" לבני ברק אושר בממשלה. ראש מכון צומת: "יותר זול ויותר ירוק" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ShayR | מקור ראשון חשיפות: 6 | דירוג: 2/58 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: