פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
11/5/2023 7:54

למי פונים כשהבית או הרכב נפגעו מטיל?

מבצע "מגן וחץ" שנפתח לפני יומיים (ג') הביא לירי של מאות רקטות לשטח ישראל. מעבר לסוגייה הביטחונית, אזרחים רבים תוהים מי אחראי לפגיעה בדירה או ברכב, ולהבדיל – גם במקרה של פציעה פיזית או נפשית בעקבות האזעקות ורגעי החרדה.


עורכי הדין עמיקם חרל"פ ודור לוי, מומחים לנזיקין ותביעות ביטוח ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', מסבירים כי במקרה של פגיעת רקטה בבית ניתן וצריך לתבוע את מס רכוש מאחר שהוא הגורם האחראי לנזקי רכוש כתוצאה ממלחמה או פעולות איבה. ניתן לקבל פיצוי על הנזק שנגרם למבנה הדירה ולתכולתה עד סכום מוגבל. כמו כן, לא ניתן לתבוע פיצוי בעבור חפצי ערך כמו יצירות אומנות, תכשיטים או כסף שנפגעו.


עו"ד עמיקם חרל"פ. צילום: משרד עמיקם חרלפ ושות'

בדרך כלל פוליסת ביטוח פרטית וסטנדרטית לא מבטחת נזקי מלחמה, אבל מומלץ לבדוק ליתר ביטחון האם קיימת החרגה. בפוליסות ביטוח פרטיות יהיה ניתן לקבל פיצוי במידה שקיימת בהן הרחבה, ואז ייתכן מצב שיינתן פיצוי על תכולת דירה במידה שסכום הפיצויים המתקבל ממס רכוש קטן מגובה הנזק.


בדומה לכך, ברוב המקרים, פוליסות ביטוח רכב אינן מכסות נזקי מלחמה ופעולות איבה. גם במקרה כזה, הכתובת לתביעה הוא מס רכוש.


איך פונים למס רכוש? מרגע הפגיעה ועד 14 ימי עבודה לאחר מכן, יש להגיש הודעה על הנזק למס רכוש ואת התביעה ניתן להגיש תוך חודש. יש לצרף ראיות לתביעה ראיות שמוכיחות את הקשר הסיבתי בין האירוע לבין הנזק וההיקף שלו. אם התביעה תתקבל, על הרשויות לפצות את הנפגע בתוך מספר שבועות. בדרך כלל, באירועים ביטחוניים, התהליך מזורז על ידי כך שמס רכוש מקצה צוות שמאות שמגיע לשטח ומסייעים במילוי הטפסים ומתן הסבר על זכויות הנפגעים.


במקרה של פציעה פיזית כתוצאה מירי או רסיסים, וכן פגיעה נפשית, ניתן לפנות לביטוח לאומי מתוקף חוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה. לרוב ישנה זכאות לריפוי, החלמה, שיקום ותגמולים. במקרה של מוות, קרוביו (שאריו) של הנספה זכאים לקבל מביטוח לאומי פיצויים בסכום דומה לאלו שמשולמים לבני משפחות חללי צה"ל.


עו"ד דור לוי. צילום: עומרי שפרן

במקרה שנגרמת נכות, יש לצרף לתביעה על פי חוק התגמולים שתוגש לביטוח לאומי, אישור רשמי ממשרד הביטחון שמכיר במקרה כפגיעה מפעולת איבה. כמו כן, יש לצרף מסמך רפואי המתאר את הפגיעה, משמעותה והיקפה. אם הביטוח הלאומי קבע כי נגרמה נכות כתוצאה מהפגיעה, הנפגע יהיה זכאי לפיצויים שיחושבו על פי אחוזי הנכות. הביטוח הלאומי רשאי לתת החזר על הוצאות רפואיות כמו קבלת טיפול, נסיעות ועוד גם למי שלא נקבעו לו אחוזי נכות.


לא פעם מפורסמים מקרים בהם אנשים נפלו ונחבלו במהלך הריצה למרחבים המוגנים. בפי החוק פגיעה זו נקראת "פגיעה עקיפה" וניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. מומלץ לפני הגשת התביעה לקבל אומדן של הנזק על מנת להעריך את גובה הנכות אשר בגינו מגיע הפיצוי. ביטוח לאומי מכיר בפגיעות נפשיות כתוצאה ממלחמה ופעולות איבה ובהחלט כדאי להגיש תביעה בהתאם לנזק שנגרם.


ביטוחי חיים יכולים לתת כיסוי גם במקרי מוות כתוצאה ממלחמה ופעולות איבה, אך זהו אינו תמיד המצב, ויש לבדוק כל מקרה באופן פרטני מול הפוליסה הרלוונטית. ביטוחים שהתבצעו במסגרת חיסכון לפנסיה יהיה ניתן לתבוע בדרך כלל, אך מתוך הפיצוי שיינתן יקוזז הסכום מביטוח לאומי. להבדיל, ביטוח כושר עבודה, ביטוח בריאות או ביטוחים שמכסים נכויות מתאונות לא יזכו בפיצוי אדם שנפגע ממלחמה ופעולות איבה.


The post למי פונים כשהבית או הרכב נפגעו מטיל? appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ZeviP | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 3/45 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: