פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
30/5/2023 0:59

מנהל רשות המיסים לשעבר במשפט נתניהו: היו עמדות מקצועיות שונות משלי

עו"ד טפת מויאל רוטשילד מהפרקליטות פתחה את יום הדיונים הבוקר (ג') בשאלה לעד הראשון מבין העדים, עו"ד ורו"ח משה אשר, ראש רשות המיסים לשעבר, אודות הסדרי המיסוי לעולים חדשים ולתושבים חוזרים.


עו"ד חדד התנגד לשאלה וטען כי היא איננה רלוונטית לכתב האישום, וכי לצורך הבנת המצב החוקי אין צורך לשמוע את העד. השופט שחם הצטרף לשאלה ותהה מדוע יש צורך בעדות אודות המצב החוקי. עו"ד מויאל רוטשילד השיבה כי מטרת העדות היא להפריך שתיים מטענות ההגנה שהעלה נתניהו בנוגע לשאלת התערבותו בתיקון לחוק הנוגע לפטור ממס של ארנון מילצ'ן. טענת הגנה ראשונה נוגעת לאכיפה בררנית בין נתניהו ליאיר לפיד, טענת הגנה שניה נוגעת לאמירתו של נתניהו לפיה גם גורמי המקצוע תמכו בהארכת הפטור.


עו"ד חדד המשיך והסתייג מהדברים, אולם לבסוף הוחלטו לשמוע את התשובה. "איך שנכנסתי לתפקיד היינו צריכים לטפל בחוק ההסדרים לשנים 2013-2014. היו שם הרבה תיקונים, אחד מהם נגע לביטול הפטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. במקביל לזה שביקשתי לבטל את הפטור מדיווח, היה סעיף נוסף שמסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים להאריך את תקופת הפטור ממס לתקופות נוספות מעבר לעשר השנים, לתקופה של עד 10 שנים נוספות. לאורך השנים הסעיף הזה לא עודכן ולא תוקן, ועמדת רשות המיסים בהמשך הייתה התנגדות לעשות את זה משלל סיבות. ההתנגדות להגדיל את הפטור הכלכלי נובע מזה שבסופו של יום המטרה של תיקון 168 היא לייצר סוג של משיכה לישראל, כדי שאנשים יעלו או יחזרו לישראל ויראו איך הם מתרגלים. אבל אחרי עשר שנים אזרח כבר לא שונה מאזרח רגיל במדינה וחייב לשלם מיסים בצורה שוויונית. עשר שנים זה זמן מספיק ארוך כדי שאנשים יחליטו מה הם רוצים לעשות, האם להישאר בארץ או לחזור".


"לעניין הפטור מדיווח אני חשבתי שהוא לא ראוי. זאת הייתה העמדה של הגורמים המקצועיים לא רק ברשות המיסים אלא גם במנהל הכנסות המדינה, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד. ישראל היא חלק מהמאבק העולמי בהלבנת הון. בחסות הפטור מדיווח נפגע העולם של שיתוף פעולה במאבק בהלבנת הון. גופים בינלאומיים העירו על זה לישראל ואנחנו סברנו שהפטור הזה לא ראוי", הוסיף אשר.


עו"ד מויאל רוטשילד שאלה את אשר בפני מי הועלתה העמדה המקצועית הזו, ואשר השיב כי אלו הועלו בפני סגן שר האוצר מיקי לוי, בפני השר יאיר לפיד ובפני מנכ"לית האוצר. אשר ציין כי גורמי המקצוע אישרו את חקיקת ביטול הפטור מדיווח, אולם זה נתקע בוועדת הכספים.


עו"ד מויאל רוטשילד ביקשה להמשיך ולשאול בנושא אך עו"ד חדד שב להתנגד וטען כי מדובר בהרצאה אודות המצב הסטטוטורי, שאיננה אמורה להיות כלולה בעדות. הוויכוח בין הצדדים התלהט בעוד אשר הוצא מהאולם. במהלך הוויכוח הטיח עו"ד חדד בעו"ד מויאל רוטשילד, "אני מבין שאת חוקרת פה פעם ראשונה, אל תטעי את בית המשפט כבר בפעם הראשונה". השופטת פלדמן פרידמן נזפה בו ואמרה, "אנחנו לא מדברים פה באופן אישי". בתגובה נסוג חדד וביקש לקחת את דבריו בחזרה. אולם, הוויכוח אודות מה שיכול להיות כלול בעדותו של אשר נמשך עוד דקות ארוכות. לבסוף הותר לתביעה לשאול בפני מי הוצגה העמדה המקצועית של רשות המיסים בנושא הפטור מדיווח, ולאחר שאשר השיב על כך השופטים לא התירו שאלה נוספת והחקירה הראשית הסתיימה.


בחקירה הנגדית שאל עו"ד חדד אודות שיחה שהתנהלה בינו ובין ראש יאח"ה כורש ברנור. חדד ציין כי השיחה בין השניים היתה ידידותית. משה אשר ציין כי בהפסקת חקירתו נפגש לדקה או שתיים עם ברנור, אולם למרות העובדה שבסיום החקירה נראה היה שהוא יוצא לכורש ברנור טען אשר כי לא נפגש אתו בתום יום החקירה.


בהמשך הציג עו"ד חדד לאשר את התהליכים שהביאו לחקיקת הפטור ממס לתושבים חוזרים, והראה לו כי לפחות חלק מגורמי המקצוע ברשות המיסים וכן במשרדי ממשלה אחרים תמכו מאוד בפטור ממס. חדד הציג פרוטוקולים וציין, "מציגים פה עמדה מאוד מסוימת של גורמי המקצוע, יש הרבה עמדות של גורמי המקצוע, בסוף מי שמחליט הם קובעי המדיניות". משה אשר אישר כי ברשות המיסים היו עמדות מקצועיות שונות.


The post מנהל רשות המיסים לשעבר במשפט נתניהו: היו עמדות מקצועיות שונות משלי appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 3/44 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: