פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
4/6/2023 21:11

"הקב"ה נתן לו במתנה כישרון נדיר": מועמד הציונות הדתית לרבנות הראשית הרב מאיר כהנא | פרופיל

"בישיבה בירוחם הרב כהנא היה מצד אחד מישהו שהוא לגמרי בתוך עולם השקיעה בלימוד שהישיבה מאוד התאפיינה בו, יושב בבית המדרש עד 12 בלילה כל יום ולומד. אבל מתוך זה הוא גם היה המקום של האנושיות בישיבה, הוא זה שנתן את החום האנושי", כך מספר ל"מקור ראשון" הרב אברהם סתיו, שהיה תלמידו של הרב מאיר כהנא, מועמד הציונות הדתית לכהונת הרב הראשי.


בחירתו של הרב כהנא אתמול (ראשון) על ידי ועדת הרבנים בראשותו של הרב יעקב אריאל הפתיעה רבים, אך מכריו ותלמידיו מספרים על תלמיד חכם משכמו ומעלה, ועל אדם אהוב ומוערך מאוד על חבריו ועל תלמידיו.



הרב כהנא בן ה-54 נולד בבת ים אך גדל בבני ברק ובנעוריו יצא ללמוד בישיבה התיכונית "נתיב מאיר". עם סיום כתה י"ב היה חלק מחבורה שהתארגנה בישיבת נתיב מאיר להליכה משותפת לישיבת קרית שמונה. הרב כהנא למד בישיבת קרית שמונה במחזור י', והתגייס לשירות בצה"ל בחטיבת הצנחנים. רבותיו בישיבת קרית שמונה היו ראשי הישיבה, הרב צפניה דרורי והרב ישראל קירשטיין. בהמשך יצא הרב כהנא לקורס קצינים ואת מרבית שירותו כקצין סדיר עשה בראשית שנות ה-90 ברצועת הביטחון בדרום לבנון. לאחר שירותו הצבאי חזר הרב כהנא לישיבה בקרית שמונה, נישא לרעייתו ברוריה (כיום רופאת נשים מוכרת) ולמד ב"כולל" בישיבת ההסדר שנה אחת נוספת, בסיומה עבר ללמוד לימודי דיינות בכולל "ארץ חמדה" בירושלים. במקביל המשיך הרב כהנא לשרת במילואים בצה"ל, תחילה כקצין קרבי (מ"פ חי"ר) עד שנת 2012, ובהמשך בפיקוד העורף, שם הוא משרת עד היום כסא"ל במילואים.


הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה", מספר ל"מקור ראשון" על כשרונו הלימודי הבולט של הרב כהנא, ומציין כי הגיל בו סיים את כל מבחני הדיינות היה צעיר במיוחד, "הרב כהנא גדל אצלנו בארץ חמדה אחרי ההסדר, למד שמונה שנים והפך לתלמיד חכם מהשורה הראשונה. שמונה השנים הללו הן שנים אינטנסיביות מאוד, 12 שעות בכל יום. מעבר ללימודי הדיינות הוא קיבל אצלנו עוד כמה דברים שהם חלק בלתי נפרד מהגדלות בתורה. הקשר עם כלל ישראל, היכולת להסתכל בצורה גדולה ורחבה על הנושאים שהוא עוסק בהם, את הרגישות, ואת החיבור של המציאות עם ההלכה. עם הכלים האלה הוא יצא לישיבת ההסדר בירוחם, שם הוא היה עשר שנים ר"מ ושנה אחת אף מילא את מקומו של ראש הישיבה הרב אליהו בלומנצווייג כשזה יצא לשנת שבתון. מהרבה בחינות הוא היה שם הר"מ המוביל. דרך אגב, את מבחני הדיינות הוא סיים בגיל הכי צעיר בארץ. לא היה עוד מישהו שסיים את מבחני הדיינות כל כך צעיר כמוהו".


הרב כרמל מציין את שירותו הקרבי של הרב כהנא, ואת היותו מ"פ במילואים לאורך שנים, כעדות לחיבורו לכל חלקי העם, "זה היה מילואים קרביים לאורך שנים. אפילו כאשר הוא התמנה לדיין הוא עוד המשיך לשרת כמ"פ במילואים עד שהדבר כבר היה בלתי אפשרי. בסופו של דבר הוא הגיע לדרגת סא"ל והוא עד היום משרת בפיקוד העורף. הרב כהנא הוא אדם מוכשר מאוד. כשהוא היה בגיל 18 הוא התקבל למסלול 'תלפיות' והמשפחה שלו ממש לחצה עליו ללכת לשם אבל הוא לא רצה והעדיף לגדול בתורה. הקב"ה נתן לו במתנה כישרון נדיר, יש לו אישיות כובשת לבבות והחיוך שלו אומר הכל. זה מבטא משהו פנימי, לא חיצוני. הוא תמיד מקשיב לאנשים, מנסה להבין אותם, ומצד שני יש לו דעות ברורות, שמתחשבות במציאות ועם רגישות. זה בא לידי ביטוי גם בבית הדין. הוא עכשיו אחד מאבות בתי הדין באשקלון, וגם שם הוא עושה עבודת קודש ומאוד מוערך".


בהקשר זה מציין הרב כרמל גם את הקשרים הטובים שקשר הרב כהנא עם כל הדיינים במערכת בתי הדין, כולל הדיינים החרדים, דבר שהביא לבחירתו פעמיים ברציפות ליו"ר נציגות הדיינים, "זה תפקיד משמעותי מאוד שמייצג את כל הדיינים במדינת ישראל כלפי כל הרשויות, כלפי הכנסת, כלפי הממשלה, כלפי הנהלת בתי הדין וכלפי בתי המשפט. פעם אחת הוא נבחר פה אחד ובפעם השניה על אף שדיין נוסף התמודד מולו הוא נבחר ברוב גדול מאוד. זה אומר שגם דיינים חרדים רבים וגם דיינים מהציבור המזוהה עם ש"ס גם הם בחרו בו. לא רק כ-30 הדיינים הציוניים שבבתי הדין. כל הדברים הללו מעידים שגם בציבור החרדי אנשים מעריכים אותו, מכבדים אותו ומוקירים אותו למרות שהוא ציוני במלוא מובן המילה. זה גם משום שהוא גדול בתורה וגם משום שהוא אדם כזה שגם כשהוא חולק על מישהו הוא עושה את זה בטוב טעם, עם נימוקים ובדו שיח מכבד. אנחנו רוצים רב ראשי לישראל שיהיה כלל ישראלי, כמוהו".


בשנת ה'תש"ס התמנה כאמור הרב כהנא לר"מ בישיבת ההסדר בירוחם, והוא בן 31. הרב כהנא שימש כר"מ בישיבה משך כעשור, ובין תלמידיו בישיבה ניתן למצוא רבנים ותלמידי חכמים מוכרים, כדוגמת רב העיר ירוחם הרב יצחק שלו, רב הישוב עפרה הרב אחיה בן פזי, רב הישוב דולב הרב יעקב ידידיה לוי ורבנים נוספים. הרב אברהם סתיו, שאף הוא למד כאמור אצל הרב כהנא בירוחם, מוסיף ומספר כי "מה שהיה חשוב לו מאוד זו האנושיות. בשיחות המוסר בחודש אלול הרב כהנא היה מזכיר לחייך לחברים. היה לו חשוב מאוד לזכור את השמות של כל התלמידים בישיבה. בחזרת הש"ץ הוא היה מסתכל על כל התלמידים ומוודא שהוא באמת זוכר את השמות של כולם. אם היה איזה תלמיד מכל ה-300 תלמידים בישיבה שהוא לא היה יודע את השם שלו הוא מיד היה מברר מי זה. וזה היה המקום שלו בישיבה. ככה אני הכרתי אותו ובמובן מסוים עד היום הוא מאוד כזה".


מבחינה אידיאולוגית הרב סתיו מציין כי הרב כהנא דאג להיות מחובר לכל גווני עולם התורה הציוני דתי וללמוד מכולם, "מצד אחד הוא היה מאוד חד, אומר דברים ועומד מאחוריהם. אבל מצד שני הוא היה מאוד עניו. מאוד ביטל את עצמו לרב בלומנצוויג ובעצם זה גם היה הקו האידיאולוגי שלו, ענווה מאוד גדולה כלפי כולם. החינוך שהוא חינוך אותנו בירוחם זה לשמוע דמויות כמו אבא שלי והרב שרלו וללמוד מהם, ובמקביל לשמוע את התורה של רבני הר המור וללמוד גם מהם. זו הייתה הדרך שלו ולכן גם היום אני לא באמת יכול להגיד לך מה הוא חושב בכל נושא. זו לא הייתה סתם זהירות. הרב כהנא חינך אותנו ככה גם בשנים שבהן עוד לא היו רשתות חברתיות ואף אחד לא הקליט אותו. זה לא שהוא פחד שמא משהו שהוא יאמר בשיעור בישיבה ידלוף החוצה, ככה הוא באמת האמין. זה היה החינוך שלו, חינוך שבאמת פתוח לכולם ונותן מקום לכולם".


The post "הקב"ה נתן לו במתנה כישרון נדיר": מועמד הציונות הדתית לרבנות הראשית הרב מאיר כהנא | פרופיל appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/60 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: