פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/7/2023 5:44

הצעות הפשרה נדחו, צמצום עילת הסבירות אושר בכנסת. לוין: "עשינו היסטוריה"

בתום דרמה במליאת הכנסת שהתרחשה עד הרגע האחרון, הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות – הסעיף הראשון שעבר מבין הסעיפים שתוכננו ברפורמה במערכת המשפט, שעליה הכריז שר המשפטים יריב לוין בחודש ינואר. חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה הסופית, והצעת החוק עברה ברוב של 64 חברי הקואליציה, ללא מתנגדים וללא נמנעים. שר הביטחון יואב גלנט, שניסה עד הרגע האחרון להגיע להצעת פשרה מול האופוזיציה ונכשל, תמך בהצעת החוק.


הקואליציה צפויה כעת להודיע על הקפאת החקיקה לארבעת החודשים הקרובים, במטרה להגיע להסכמות מול האופוזיציה על המשך חקיקת התיקונים במערכת המשפט. אך על רקע ההפגנות והמחאות נגד הממשלה, שכללו חסימות כבישים נרחבות וניסיונות להביא לסרבנות בצה"ל ולשתק את המדינה, נראה שזו תהיה משימה קשה במיוחד.


כאמור, עוד במהלך ההצבעות הסופיות ניסו גורמים בקואליציה ובאופוזיציה להשפיע על האפשרות להגעה להסכמות. ראש הממשלה נתניהו ניהל שיחות עם אנשי בית הנשיא. בין השרים יואב גלנט ליריב לוין התפתח ויכוח חריף במליאה, שנצפה במצלמות ערוץ הכנסת. בעוד גלנט דחף לפשרה, שכוללת הפסקת החקיקה לזמן קצר והגעה להסכמות, לוין סירב. גלנט ניסה באמצעות שיחות עם יו"ר שס אריה דרעי ועם ראשי האופוזיצייה לקדם הסכמות גם לאחר החקיקה.


שר האוצר סמוטריץ' ניסה גם הוא להוביל לפשרה של הרגע האחרון, שכללה דחייה של החקיקה על שינוי הוועדה לבחירת שופטים והעברת צמצום עילת הסבירות. בעוד רה"מ נתניהו תמך בהצעת סמוטריץ', השרים לוין, בן גביר וקרעי התנגדו בתוקף. "לצערנו חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו", הגיב השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.


בתוך כך, ההסתייגות של ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, לפיה צמצום הסבירות לא יחול בזמן כהונת ממשלת מעבר, לא עברה במליאה. זו הייתה ההסתייגות היחידה שהגיעה מתוך הקואליציה במהלך הדיונים על הצעת החוק, וגם הריכוך הקטן נדחה והנוסח נותר כפי שהוא. במהלך הדיונים עבר הנוסח שינויים קלים ומינוריים. כך למשל, אם יבקשו בעתיד להחיל את החוק גם על ראשי ערים יצטרכו לשנות זאת בתיקון לחוק יסוד ולא רק בתיקון לחוק רגיל.


בנוסף, הובהר כי ביטול עילת הסבירות תקף לכל החלטה. קרי, הסבירות לא תחול, למשל, על מניעת כינוס הוועדה לבחירת שופטים בקיץ הקרוב, בהתאם לעמדת שר המשפטים יריב לוין.


The post הצעות הפשרה נדחו, צמצום עילת הסבירות אושר בכנסת. לוין: "עשינו היסטוריה" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: yehonatank | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 3/53 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: