פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
6/11/2023 22:59

אליהו יוסיאן: העולה מאיראן שמספר את האמת שלא רצינו לשמוע


אליהו יוסיאן לא העלה על דעתו שבתוך זמן קצר כל כך הוא יהפוך לכוכב אולפנים, ואפילו יזכה לחיקוי בארץ נהדרת. בימים כתיקונם אכן היה קשה להאמין שעמדותיו וניתוחיו יגיעו לקדמת הבמה התקשורתית וייאמרו מול המצלמות והמיקרופונים של הערוצים המרכזיים. אבל בימים כמו אלו, ימי התפכחות לאומית מכל הקונספציות הקודמות, מי שמחזיק בעמדות לא טריוויאליות זוכה לעדנה.


יוסיאן (43), מזרחן ומומחה לאיראן, לא נמנה עם המתפכחים: אדרבה, אירועי 7 באוקטובר 2023 מוכיחים לדעתו שהוא צדק לכל אורך הדרך. כבר כמה שנים טובות הוא טוען שאנחנו פשוט לא מבינים את הסכסוך הסוער סביבנו. "הבאנו תרבות של סושי לאזור שבו מנגבים חומוס", אומר לי יוסיאן, משתמש בדימוי החביב עליו. "יש התנגשות תרבותית: מדינת ישראל מקדשת מערביזציה, ותרבות האזור היא תיאולוגיה, דת ודיבור בשמו של א־לוהים. אצלם רוצחים, שורפים ועורפים ראשים, ואנחנו דוגלים בכבוד האדם וחירותו, מאמינים בכללי מוסר שתקפים גם כלפי האויב. תחת סרגל הערכים הזה שלקחנו מהמערב, אנחנו עושים להם המון הנחות. אנחנו כובלים את עצמנו בדיני מלחמה. עוצרים את המחבל, ואחרי ששללנו את חירותו, אנחנו אומרים שצריך לתת לו את כבודו. ואז מאפשרים לו ללמוד תואר ראשון ותואר שני, וליהנות מארוחות בוקר, צהריים וערב בתנאי וי־איי־פי".




https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 1/AFP_33Y63UZ-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
אף פעם לא "התלכלכו" בעצמם ונתנו לערבים לעשות את העבודה השחורה. הפגנה של תומכי חמאס באיראן. צילום: איי.אף.פי

ואיך פער התפיסות הזה בא לידי ביטוי במלחמה הנוכחית?

"אנחנו מגדירים שיש דבר כזה 'חפים מפשע' בעזה, ולכן צריך נוהל הקש בגג. כך אנחנו ממשיכים להרדים את עצמנו ולהתעלם מהמציאות המזרח־תיכונית. העזתים הלכו לקלפי ובאופן דמוקרטי בחרו בחמאס. גם על בסיס נתונים של מרץ 2023, שיעור התמיכה בחמאס בקרב תושבי עזה עומד על 65 אחוזים. ולא רק בעזה: הבחירות ביו"ש נדחות שוב ושוב כבר קרוב לעשרים שנה, מכיוון שידוע שהתושבים שם יבחרו בחמאס והוא יעלה לשלטון. הטרמינולוגיה הנכונה היא לא 'חמאס שולט על עזה', אלא 'עזה ויהודה ושומרון חושבים חמאס'. לכן אזרחים מעזה נכנסו לישראל באותה שבת, רצחו יהודים, ואז התקשרו להורים והביעו שמחה ש'הרגתי עשרה יהודים', ושמעו את האמא אומרת – 'אללה אכבר'.


"הלקסיקון המערבי שאומר שצריך להשתמש בנוהל הקש בגג כדי לא לפגוע בחפים מפשע, הוא לקסיקון לא נכון. אין חפים מפשע שם. אנחנו צריכים לשנות את הגדרת האויב. זה לא שחמאס, האויב, שולט על עזה; עזה היא האויב".


ובתוך מנהרות האויב מוחזקים גם מאות אזרחים ישראלים.

"חשוב לי להבהיר: אני משתתף בצערן של כל משפחות החטופים. לרגע לא הייתי רוצה להיות במקומן, ואני מאחל להן מעומק ליבי שיקיריהן יחזרו בשלום ובמהירות. אבל מי שמתעסק במדיניות וצבא וביטחון במערכה הנוכחית, אסור לו לשים לנגד עיניו במקום הראשון את החטופים. כי הצד השני, בדגש על איראן, יודע היטב שזה הכפתור האדום הרגשי־מוסרי של מדינת ישראל, והוא משחק בו. זה לא מקרה שחמאס אומר 'אם תסכימו להפסקת אש נדבר על השבויים והנעדרים'. זה לא מקרה שמדי פעם הם משחררים שתי חטופות, זוכים בציוד הומניטרי ובכסף ועוצרים את ההפצצות. הם יודעים מהי נקודת החולשה של ישראל.


"האיראנים הבינו שברגע שהם שולטים על המזרח התיכון, הם מחזיקים את כלכלת העולם כבת ערובה. אם ישראל לא הייתה, האיראנים כבר היו שותים את המזרח התיכון. הם הרי תקפו ביום בהיר אחד את שדות הנפט של סעודיה, והסעודים לא עשו כלום, כי הם מפחדים. המדינה היחידה שמתמודדת מול איראן זו ישראל"


"נושא השבויים, כשעוסקים בו באמצע מערכה, רק מונע מאיתנו לנצח, אם יש דבר כזה 'לנצח'. לכן אני חושב שהנושא הזה לא צריך לעלות לסדר היום, ושלערוצים אסור לתת נפח לאירוע, כי הם נופלים היישר למלכודת של איראן. אם מישהו יעשה מחקר הוא יגלה שהערוצים הקדישו לנושא של החטופים הרבה יותר שעות מאשר לניצחון של מדינת ישראל".


עבודה ערבית


ליוסיאן – עמית ב"מכון משגב לביטחון לאומי", בוגר יחידה 8200  – יש זווית ראייה יוצאת דופן על הסכסוך האזורי, ובפרט על התפקיד המרכזי שאיראן ממלאת בו. הוא עצמו נולד באיראן ב־1980, שנה אחרי עלייתו של ח'ומייני לשלטון, וחי שם את רוב חייו. "גדלתי עם מוסלמים, חונכתי על ברכי המהפכה האסלאמית, למדתי את כל תורת האסלאם והשיעה שלהם. באיראן גם למדתי הנדסה אזרחית. אני יודע לומר שהאיראנים, בגדול, מאמינים בעליונותם התרבותית, ומכיוון שהם דתיים, הם מאמינים גם בעליונות דתית. יש במשטר האיראני המון חוקים מפלים נגד מיעוטים, ובכלל זה נגד היהודים. אם יהודי רוצח מוסלמי, דינו מוות; לעומת זאת מוסלמי שרוצח יהודי, ישלם קנס כספי. אסור ליהודי למכור מזון למוסלמי, כי הוא נחשב טמא. ירושה לא עוברת ממוסלמי ליהודי, אבל כן עוברת מיהודי למוסלמי, ועוד ועוד.


"בתוך הפרדוקס הזה הייתי צריך לחיות, בידיעה שאני אזרח סוג ב'. כי אם אתה יהודי, אתה לא יכול להתקדם בדרג הפיקודי או הניהולי באיראן. ואם אתה אליהו יוסיאן כזה, שרוצה גם לדבר על דת ופוליטיקה וצבא וביטחון ולהרים ראש, ככל הנראה אתה תיכנס לצרות".


איימו עליך?

"קיבלתי מסרים שהבהירו שיש כמה אפשרויות – או שירצחו אותי, או שישלחו אותי לכלא, או שיעלימו אותי. היה ברור שאין לי מה להמשיך שם, ואני ממילא עוד מילדות רציתי לעלות לארץ, מסיבות ציוניות. אז בגיל 23 טסתי לטורקיה, ומשם עליתי לארץ". המשפחה שלו הצטרפה אליו כמה שנים לאחר מכן. על חייו האישיים הוא מעדיף לא להרבות בפרטים; אפשר רק לספר שהוא נשוי ואב לילדים.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -4348d144d622-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
המעצמות, ישראל וגם איראן לא מעוניינות במלחמת עולם שלישית. טנקים ישראליים בעזה. צילום: דו"צ
*בפעילות הקרקעית ברצועת עזה חוסלו מחבלים רבים של ארגון הטרור חמאס; הושמדו מאות מטרות צבאיות נוספות*
כוחות משולבים של צה"ל, בהכוונת שב"כ ואמ"ן, תקפו כ-300 מטרות במהלך היממה האחרונה, ביניהן פירי עמדות שיגור נ"ט ורקטות, פירי מנהרות ומתחמים צבאיים של ארגון הטרור חמאס.
במהלך פעילויות הכוחות הקרקעיים, הכוחות ניהלו מספר קרבות עם חוליות מחבלים שירו לעבר הכוחות טילי נ"ט או מקלעים. הכוחות חיסלו מחבלים והכווינו כוחות אווירים על מנת להשמיד מטרות ותשתיות טרור בזמן אמת.

האמירה המרכזית שלו לגבי איראן היא, בפשטות: תקשיבו להכרזות האיראניות. "כבר למעלה מארבעים שנה המשטר האיראני מצהיר בפומבי על כוונתו להשמיד את מדינת ישראל. ההיסטוריה הוכיחה שהצהרות כאלה צריך לקחת בחשבון. גם הנאצים הצהירו על כוונותיהם לפני עלייתם לשלטון בגרמניה, הם התכוונו לזה, וברגע שהיה להם כוח – גם יישמו את זה. האיראנים לא מסתפקים בהצהרות. המחבלים שנתפסו ביישובי העוטף סיפרו בחקירתם שאלף אנשי חמאס התאמנו על אדמת איראן וחומשו על ידי המשטר האיראני. זו לא איזו הערכת מצב שלי, הם עצמם הודו בזה".


מה לדעתך הסיכוי שאיראן עצמה תצטרף פתאום למלחמה?

"אם נבחן את 44 שנות המשטר האיראני, נראה שהם אף פעם לא 'התלכלכו' בעצמם, אלא תמיד שלחו את המוסלמים הערבים לעשות את העבודה השחורה. אם זה חיזבאללה בלבנון, ואם אלה חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה, אל־חשד א־שעבי בעיראק, החות'ים בתימן, פטמיון וזיינביון באפגניסטן ובפקיסטן, וחוסייניון באזרבייג'ן. הם לא ילכלכו בעצמם את הידיים בעזה. קודם כול, כי גרים שם ערבים סונים, והאיראנים – בשירה שלהם, במוזיקה ובמאפיינים תרבותיים אחרים – רואים את הערבים כסוג ב', ואת הערבים הסונים כסוג ג'. שנית, מתוך שיקול אסטרטגי, כי הם יודעים שיש מספיק ערבים שילכו למות בשביל חמאס. ושלישית, כי מבחינה גיאופוליטית הם לא יכולים לסייע לעזתים. הגבול הימי, מחסום רפיח, ציר פילדלפי – הכול בשליטה ישראלית ומצרית, ולכן לא באה בחשבון התערבות איראנית בגזרה הזאת".


ומה אם העימות עם חיזבאללה יתחמם עוד יותר? האם האיראנים לא עשויים לנצל את העובדה שצה"ל מתמודד עם שתי זירות קשות, ולהנחית עלינו מטחי טילים משלהם?

"האיראנים לא יצטרפו עד לרגע האחרון, וגם לגבי חיזבאללה צריך להבין משהו. עובדתית, הם לא פתחו עד כה במלחמה. אנחנו מפציצים את עזה כבר שלושה שבועות, וחיזבאללה נשארו מחוץ למערכה. הטפטופים שהם עושים באזור הצפון נועדו רק להפגין נוכחות. הם רוצים להראות שהם לא מפקירים את אחיהם המוסלמים, ולכן הם עושים כאילו, אבל הם יודעים שאנחנו ניירט את הכטב"מים שלהם. הם לא שיגרו טילים לתל־אביב ולחיפה, כי זו תהיה הכרזת מלחמה לכל דבר. מכאן שבינתיים אין בכוונתם להגיע לכך.


"הטרמינולוגיה הנכונה היא לא 'חמאס שולט על עזה', אלא 'עזה ויהודה ושומרון חושבים חמאס'. לכן אזרחים מעזה נכנסו לישראל באותה שבת, רצחו יהודים, ואז התקשרו להורים והביעו שמחה ש'הרגתי עשרה יהודים'. אנחנו צריכים לשנות את הגדרת האויב"


"אני מזכיר את הנאום של נסראללה בסוף מלחמת לבנון השנייה. הוא אמר – אם הייתי יודע שדרום לבנון תיהרס עד כדי כך, בחיים לא הייתי נכנס למלחמה הזאת. נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי אמר בשעתו בריאיון לעיתון לבנוני שאם חיזבאללה יפתח במלחמה נגד ישראל, לבנון לא תשרוד. האיראנים דווקא מעוניינים לדחוף את חיזבאללה פנימה, שיעשה בשבילם את העבודה, אבל נסראללה צריך לקחת בחשבון שאם הוא נכנע לדרישה מטהרן, הוא שוחט את לבנון על מזבחה של איראן".


שיטת המדוכאים


התרחישים המדברים על מלחמה כלל־אזורית אינם סבירים בעיניו מסיבות נוספות. "תראי, התלקחות כזו פירושה מלחמת עולם שלישית. זה לא מקרי שביידן הגיע לפה, זה לא מקרי שהוא שלח ספינות קרב, וזה לא מקרי שספינות של רוסיה וסין נמצאות גם הן באזור. האם המעצמות מעוניינות במלחמת עולם שלישית? לא. האם מדינת ישראל מעוניינת בתרחיש כזה? לא. גם איראן לא. מכיוון שאף גורם במזרח התיכון לא רוצה בכך, אפשר להניח שתרחיש כזה ככל הנראה לא יתממש. אלא אם כן איזה גורם לא אחראי יעשה מעשה לא אחראי – למשל יחידת טילים של חיזבאללה שתחליט על דעת עצמה, ללא אישור של נסראללה, לשגר טיל לתל־אביב".


בשורה התחתונה, מה איראן מנסה להשיג כשהיא מפעילה את כל הזרועות הללו?

"בשתי מילים – תמונת ניצחון. האיראנים רואים עצמם כבעלי הבית של המזרח התיכון, הם פועלים ממניעים אימפריאליסטיים. לפני הכול הם רוצים לשלוט על המרחב שלהם, גם בהיבט הכלכלי. 45 אחוז מהאנרגיה העולמית מקורה במזרח התיכון. זה נפט שיוצא מהמפרץ הפרסי ומבאב אל־מנדב, המפרץ התימני. המפרץ הפרסי נמצא בידי האיראנים, והתימני בידי החות'ים. זאת בדיוק הסיבה שבגללה האיראנים חימשו את החות'ים – כדי להשתלט גם על המפרץ הזה. מבחינתם יש חשיבות גם לשני נמלים בסוריה, טרטוס ולטקיה. הם רוצים לשלוט על האנרגיה ולשלוט על מוצא לים התיכון. לכן הם שומרים על אסד.


"מה השיטה של איראן? היא מנסה לשלוט על המזרח התיכון באמצעות כמה אלמנטים מרכזיים. הראשון הוא השיעה. החות'ים הם שיעים שהיו בעמדת מיעוט, כ־30 אחוז מהאוכלוסייה בתימן. גם חיזבאללה היו שיעים בעמדת מיעוט – 30 אחוז מלבנון. עד עליית הרפובליקה האסלאמית, הנוצרים בלבנון קיבלו תמיכה מצרפת, הסונים בלבנון נשענו על סעודיה, והשיעים בלבנון היו במצב גרוע. נסראללה סיפר באחד מנאומיו שאמא שלו הייתה הולכת לכפר הסמוך כדי להשיג מים חמים למקלחת. איראן באה לחיזבאללה ולחות'ים ואמרה להם: תקשיבו, השלטונות דיכאו אתכם, אנחנו נחמש אתכם ונחזיר לכם את הכבוד. כך איראן מאז ומתמיד פועלת על ידי כוחות פרוקסי. גם ארדואן נוהג בצורה דומה במאבק של טורקיה נגד כמה קבוצות אתניות".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 1/AFP_33Z483B-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ישחט את לבנון על מזבחה של איראן. נסראללה עם בכירי חמאס וג'יהאד, אל־ערורי ונח'אלה בשבוע שעבר. צילום: איי.אף.פי

ואיפה נכנסת רוסיה לכל הסיפור?

"רוסיה רואה שלאיראן יש משקל, שהיא קלף מנצח שיכול להתמודד נגד התבססות אמריקנית במזרח התיכון. הישראלים אוהבים להתחיל מסוגיית הגרעין, אבל הגרעין הוא הבעיה הסופית. הסיבה המרכזית שבגללה אי אפשר לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, היא שמאחורי המשטר בטהרן עומדות שתי מעצמות, רוסיה וסין.


"המלחמה בין ארצות הברית לסין היום היא בגלל כלכלה. אם כלכלתה של מעצמה כלשהי יורדת, היא לא תהיה מעצמה. האיראנים הבינו שברגע שהם שולטים על המזרח התיכון, הם מחזיקים את כלכלת העולם כבת ערובה. אותנו הם רואים כפרוקסי של ארצות הברית, עצם בגרון שלהם. אם ישראל לא הייתה, והסכמי אברהם לא היו באים לעולם, האיראנים כבר היו שותים את המזרח התיכון. הם הרי תקפו ביום בהיר אחד את שדות הנפט של סעודיה, תקפו את ריאד באמצעות החות'ים, והסעודים לא עשו כלום, כי הם מפחדים. המדינה היחידה שמתמודדת מול איראן זו ישראל".


ובכל זאת, אתה אומר שישראל יכולה לעשות בעזה מה שהיא רוצה, בלי לחשוש מסצנריו של התלקחות אזורית.

"אמת. כמובן, הזירה הבינלאומית ובית הדין בהאג זה נושא אחר, אבל במובן של מלחמת עולם שלישית והתערבות של איראן – לדעתי אין סיבה לדאוג. האמריקנים הצהירו בפומבי שאם חיזבאללה ייכנס ללחימה, הם מורידים את לבנון. לכן אני סבור שגם נסראללה לא ייכנס, כי הוא לא רוצה לראות את לבנון חרבה".


המשטר האיראני תמיד שלח את המוסלמים הערבים לעשות את העבודה השחורה. חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה, אל־חשד א־שעבי בעיראק, החות'ים בתימן, פטמיון וזיינביון באפגניסטן ובפקיסטן, וחוסייניון באזרבייג'ן. הם לא ילכלכו בעצמם את הידיים בעזה


תהיו סובייטים


המטרה שהציבה ממשלת ישראל, למוטט את שלטון חמאס – זו אכן המטרה שצריכה להיות ללחימה? האם אפשר בכלל לחסל את חמאס?

"מיטוט חמאס, ואמרתי את זה מהיום הראשון, היא מטרה לא הגיונית. כי עזה חושבת חמאס. נניח שהרגנו המון מחבלי חמאס, בסופו של דבר אנחנו יוצאים מגזרת עזה, וכל הילדים והנוער של היום יהיו לוחמים בעוד חמש או עשר שנים. לכן לא רלוונטי לדבר על למוטט את חמאס. אני אומר – וחשוב להגיד שזו דעתי בלבד, ואני לא מייצג את המכון שאני עובד בו – שכאשר בוחנים את כל העובדות בשטח, מבינים שצריך לעשות להם את המוות עד שהם יבואו ויגידו 'לא שווה לנו לחשוב חמאס'. מה רוסיה עשתה לצ'צ'ניה? פשוט מאוד – שיטחה אותה. עד כדי כך שאצל הצ'צ'נים הקיצוניים, המוסלמים, נוצרה תודעה שלא שווה להם להתעסק עם רוסיה, והם הפכו לפרוקסי של מוסקבה.


"ברגע שהבנו שאי אפשר למוטט את חמאס, וברגע שהבנו שחמאס הוא לא האויב אלא עזה היא האויב, המסקנה היא שצריך לנהל מלחמה בסגנון איראני, טורקי וסובייטי. זאת אומרת – לשטח".


מן הסתם לא קל להביע דעה כזו בזירה התקשורתית.

"את הדברים שלי אמרתי בערוץ 11, 12 ובערוץ 14, אמרתי בראיונות לעיתונות, וכולם גם פרסמו".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... c-sultan-5919-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
אליהו יוסיאן. צילום: אריק סולטן

איך אתה מתמודד עם החיזור התקשורתי הפתאומי והחיקוי בארץ נהדרת, ומצד שני עם הביקורות?

"אני לא מתרגש מזה. מי שעוקב אחרי פוסטים שלי לאורך השנים, יודע שתפיסת העולם שלי תמיד הייתה אותה תפיסה, עם אותן טענות. אני כמובן לא לבד, יש עוד כמה מזרחנים שחושבים כמוני. אני כאמור גדלתי בחברה מוסלמית, וקיבלתי את לימודי האסלאם והשיעה בבתי ספר באיראן. חייתי את זה גם אחרי שעליתי ארצה. 15 שנים הייתי באמ"ן, אז אני מכיר את הנושא גם מנקודת מבט ביטחונית.


"עד השבת ההיא קראו לי משיחיסט, פרימיטיבי, פשיסט, סטליניסט, אסלאמופוב. זכיתי להיקרא אפילו יודו־נאצי. מה קרה שהפכתי לדמות? כי כולם ראו במו עיניהם איך בשמו של א־לוהים רצחו, שרפו, אנסו וחטפו. כל עוד התרבות הישראלית עובדת על עצמה ומשקרת לעצמה, היא לא יכולה לנצח". 0


לתגובות: dyokan@makorrishon.co.il



The post אליהו יוסיאן: העולה מאיראן שמספר את האמת שלא רצינו לשמוע appeared first on מקור ראשון.


מחבר: aviyas | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 3/44 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: