פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
29/7/2020 2:19

כדי לנצח את נסראללה חייבים למגן את הצפון

המתיחות בצפון וההבנה כי עימות מול חיזבאללה יהיה משמעותי יותר מעימותים אותם חווינו בעבר, מחייב את מדינת ישראל לקבל החלטה למגן את העורף ולא להמשיך לגרור את הרגליים בהבטחות ריקות של תקציבים וקיצור הבירוקרטיה, שתי הבטחות שאין להן אחיזה במציאות. אם מסתכלים על המצב במשק שמשותק בחלקו בגלל מגיפת הקורונה מבינים ששיתוק כזה במצב של מלחמה הוא גרוע הרבה יותר. במלחמה הנזק הכלכלי והפגיעה בנפש תהיה רבה יותר מבקורונה. נסראללה מחזיק לא רק ארסנל מפואר של טילים שמאיים על ישראל, הוא גם מחזיק פצצה מתקתקת שיכולה לגרום למשק בישראל לקרוס וכל זאת בגלל חוסר מיגון של יישובים.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– הבהלה לזהב: הקשר בין קורונה למחירי המתכת הנוצצת


– משבר הקנאביס בלבנון מאיים על חיזבאללה

– "מחוברים בערך": צפו בשיח בין הרב חיים נבון לרב ג'וש ווינברג


במצב של מלחמה צה"ל צריך להיות עסוק רק בדבר אחד: להילחם בחיזבאללה ולהכריע אותו. לצורך הטיפול בעורף קיים פיקוד העורף שבעשור האחרון עבר מהפכה של ממש בכל הקשור לכניסה לרשויות מקומיות. הפיקוד ערוך ומוכן למלחמה וגייס בשנים האחרונות קצינים במילואים שהוכשרו להיכנס לרשויות ולסייע. הסיוע של פיקוד העורף יהיה קריטי בזמן מלחמה ובלעדיו צה"ל לא יוכל לנצח. בזה צה"ל עמד במבחן המוכנות, אבל המערכת הצבאית עדיין לא לוחצת מספיק על הממשלה כדי שזו תמגן את היישובים. העובדה שביישובים רבים קיים פער עצום בכמות הבתים הממוגנים תביא לכך שבזמן לחימה צה"ל יצטרך לעסוק בהרס ובאבידות בעורף, בפינויי ישובים ובלוגיסטיקה חסרת תקדים, מה שילחץ אותו אל הקיר בקבלת החלטות עד כמה עמוק ורחוק הוא יכול ללכת בתוך לבנון. רציפות של המשק האזרחי זה נשק חשוב לא פחות מיחידות עומק מובחרות. הכל מתחיל ונגמר קודם כל בבתים ממוגנים. זה אומנם לא תחום האחריות של צה"ל אבל אין ספק שגם הוא לא אמר מספיק בנושא הזה.


צילום: APhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... P_06081101226-750x504.jpg 750w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... _06081101226-1140x766.jpg 1140w" sizes="(max-width: 2048px) 100vw, 2048px" />
הריסות ברובע הדאחיה בביירות במהלך מלחמת לבנון, 2006. צילום: AP

בשנים האחרונות יצא רדיו צפון לקרב עבור התושבים, בקריאה לממשלת ישראל למגן את היישובים. מי שמובילה את הקרב היא העיתונאית ליאת רון. השבוע היא שאלה אותי בשידור מה דעתי על הנושא, השיחה הסתיימה במסקנה שהצפון לא נמצא בראש סדרי העדיפויות של הממשלה. יומיים לאחר מכן לא הפסקתי לחשוב על האמירה שלי, היא הציקה לי, כאילו אני, שגרתי כל חיי בפריפרייה וכל בני משפחתי חיים בצפון, כולם למעט משפחה אחת חיים בבית לא ממוגן, כבר מוכנים לקבל את רוע הגזרה. הגיע הזמן שתושבי הצפון יעמדו על הדרישה הלגיטימית לקבל הגנה ראויה מהמדינה. לתבוע את הזכות הבסיסית שלהם ולא להסכים לגזריה.


האחריות היא של משרד הביטחון וממשלת ישראל. הפריפרייה ארחה בעבר שרי ביטחון שחלקו הבטחות מכאן עד להודעה חדשה, בין היתר לחזק את התושבים. כמי שסיקר את הצפון קרוב ל-20 שנה אני זוכר הבטחות של שאול מופז, עמיר פרץ, אהוד ברק, בוגי יעלון, ליברמן, ביבי, בנט ותיכף יגיע גם תורו של בני גנץ. כולם הבטיחו למגן את הצפון, אף אחד לא קיים. תקציבים הוקצו, חלקם הועברו, בנו תרשימים והמציאו פטנטים אבל ממ"דים לא הגיעו. בפועל תושבי הצפון וחלק גדול משאר מדינת ישראל לא ממוגן ולא מוכן בהיבט הזה למלחמה הבאה.


תמרור אזהרה גדול הגיע בשנת 2018 בדו"ח מבקר המדינה שקבע כי עיקר הפער בתחום המיגון הוא בצפון. מעל 420 אלף אזרחים ערבים ודרוזים חיים ללא מיגון מפני מתקפת טילים, ומעל שליש מהתלמידים ביישובים הלא יהודיים לומדים במוסדות ללא מיגון מספק. בדו"ח העוסק במיגון ברשויות הלא יהודיות, חשף מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי ברובן של רשויות אלו חסרים מקלטים ציבוריים, ממ"דים ומיגון במוסדות חינוך. "למרות האיומים המתגברים מצפון ומדרום, משרדי הממשלה הזניחו את התחום במשך שנים" קבע המבקר. עוד נקבע בדו"ח כי משרד האוצר בלם את יישום מסקנות ועדה ממשלתית שדנה בנושא, אך לא הציע חלופה לביצוע פעולות המיגון.


לפני שנה פרסם כתבנו בצפון יאיר קראוס כי בדו"ח אחר של מבקר המדינה, שעסק גם הוא במיגון הצפון נקבע כי ל-32% מהתושבים שגרים בטווח של עד 9 קילומטרים מהגבול אין מיגון כלל. 20% מהמקלטים הקיימים הם ברמת כשירות נמוכה ולא יעמדו מול מתקפת טילים שנמצאים אצל המדינות השכנות. אגב המצב לא רע רק בצפון כי אם גם בערים אחרות, באר שבע, ירושלים ותל אביב – שם פערי המיגון עומדים על 40%.


ישראל כמעט אף פעם לא יוזמת מלחמות. אז ביום שנסראללה יבחר, ואש טילים תפתח מלבנון, העורף יספוג מכה אנושה. על פי הפרסומים נסראללה מחזיק בכמות טילים שמאפשרת לו שיגור של עד 1500 טילים ביום. אלו מספרים שאין שני להם בשום מקום בעולם ובשום מלחמה שחווינו. ביחס למלחמת לבנון השנייה מדובר במספרים של פי עשרה ליום. בשלושה ימים יכול נסראללה לשגר כמות טילים שלא שיגר בכל מלחמת לבנון השנייה, גם אם הייתה נמשכת שלושה חודשים. הנזק המוערך הוא במאות מיליארדים וגרוע מכך בזמן שצה"ל יהיה עסוק במשימת ההכרעה אליה הוא נערך. הממשלה תשב מול ערוצי הטלוויזיה מהארץ ומהעולם שישדרו את תמונות ההרס בישראל ולא בלבנון. שלא תהיה טעות, נסראללה יחטוף מכה קשה אבל גם העורף. עורף ממוגן יאפשר לנצח. בלי עורף ממוגן לא בטוח שצה"ל יקבל מנדט להילחם עד הסוף בתוך לבנון.


The post כדי לנצח את נסראללה חייבים למגן את הצפון appeared first on מקור ראשון.


מחבר: nachumw | מקור ראשון חשיפות: 10 | דירוג: 3/173 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: