פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
10/3 8:15

הרצוג בפתיחת מוזיאון השואה באמסטרדם: "'לעולם לא עוד' – זה עכשיו"

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (א'), בחנוכת מוזיאון השואה החדש באמסטרדם ונשא דברים בטקס הפתיחה הרשמי שנערך בבית הכנסת הפורטוגזי. הטקס התקיים במעמד מלך הולנד, ווילם-אלכסנדר, נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן-דר בלן, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, נשיאת הבונדסראט הגרמני מנואלה שווזיג, ראשת העיר של אמסטרדם פמקה הלסמה ומנהיגים יהודיים מכל העולם. בתום הטקס, קיימו המנהיגים סיור במיצגי מוזיאון השואה החדש הממוקם בסמוך לבית הכנסת.


המוזיאון נמצא ברובע היהודי ההיסטורי של אמסטרדם, בקרבת האנדרטה שנחנכה רשמית בשנת 2021, לזכר קורבנות השואה היהודים שחיו בהולנד, 75 אחוזים מהאוכלוסייה היהודית במדינה. המיצגים שבו מגוללים את הסיפור הכואב של קורבנות השואה בהולנד, באמצעות צילומי וידאו, תמונות, דגמים מוקטנים ומזכרות.


הנשיא הרצוג נשא דברים בטקס הפתיחה: ״מארחנו, הוד מלכותו המלך, וילם-אלכסנדר. גבירותיי ורבותיי. לפני ארבעים שנה בדיוק הצטרפתי לאבי ז״ל, הנשיא השישי של ישראל, חיים הרצוג, לביקור ממלכתי בהולנד. אבי היה ממשחררי הולנד בעת שירותו כקצין בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. הוא שיחרר ערים וכפרים הולנדים, כמו אנשדה, ניימיגן וארנהם. הוא שיחרר גם ניצולים ממחנות הריכוז. סבי, הרב הראשי הראשון לישראל, הרב אייזיק הלוי הרצוג זצ״ל, הגיע להולנד מיד לאחר המלחמה במטרה למצוא יתומים יהודים שהוסתרו מהנאצים בעת המלחמה. לכן, באופן טבעי, להיות כאן זהו דבר משמעותי מאוד עבורי.


הרצוגhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-16.17.39-750x500.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

"מקום התפילה הקדוש הזה, מבקש מאיתנו להסתכל על העבר בכנות: הקהילה היהודית של הולנד הושמדה בשואה. ויותר מדי אנשים שתקו. יותר מדי אזרחים הולנדים סייעו לנאצים. כולל אנשים בעמדות כוח. באותו הזמן, היו גם כאלו שהיו אמיצים, שהעזו לעמוד מול הרוע הנאצי. היום אדבר על שניים מהם. חסידי אומות העולם: קורנליס – קייס ואמנדה ויסרס מבוסום שהיו נוצרים פרוטסטנטים אדוקים. הם החביאו זוג יהודים צעירים, אנדריס-אשר ולני-רבקה הופמן, מתחת לקרשים ברצפתם, כאשר הנאצים פשטו שוב ושוב על ביתם.


"נמצא כאן היום יונה, בנם של אנדריס ולני, ומשפחתו. יונה הופמן נולד בהולנד, בשנת 1946. והובא לישראל בילדותו. סיפור האומץ של קייס ואמנדה – 'אומה ואופה' כפי שהם מכונים בפי ילדיו של יונה עצמו – הוא חלק משמעותי בסיפורה של משפחת הופמן. לפני קצת יותר מחודש נוסף פרק טרגי לסיפורם של משפחת הופמן. רס"ן יצהר הופמן, בנם של יונה ורעייתו לאה, נפל בעת שהגן באומץ על מדינת ישראל – ארץ המולדת של העם היהודי ומקום המפלט שלו- לאחר הטבח הנורא ב-7 באוקטובר. היושרה המוסרית הצילה את משפחתו של יצהר. והתכונה הזו הגדירה גם אותו. יהי זכרו של יצהר, של קייס ואמנדה, ברוך".


לסיום, הודה הנשיא למשתתפים ולמי שתמך בהקמת המוזיאון והוסיף כי "ברגע הזה המקום הזה שולח הצהרה ברורה וחזקה: זכרו. זכרו את הזוועות שנולדו משנאה, אנטישמיות וגזענות. ולעולם אל תאפשרו להם לקרות שוב. למרבה הצער, 'לעולם לא עוד' זה עכשיו. ממש עכשיו. כי כרגע, שנאה ואנטישמיות פורחות ברחבי העולם. ואנחנו חייבים להילחם בכך, ביחד. אני מבקש מכולכם להצטרף אליי בתפילה. למען קורבנות השואה בעבר. ולקורבנות השנאה, הטרור והאנטישמיות בהווה. היכן שלא יהיו. לבסוף, במקדש התפילה הזה, הבה נתפלל לחזרתם המיידית והבטוחה של החטופים שלנו. ונתפלל לשלום כדברי המסורת היהודית: ״ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום״.


The post הרצוג בפתיחת מוזיאון השואה באמסטרדם: "'לעולם לא עוד' – זה עכשיו" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: shiri | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 3/8 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: