פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
2/8/2020 4:09

רוסיה: גל חדש של רדיפה ממשלתית נגד עיתונאים

פיוטר ורזילוב התעורר בבוקר יום ראשון אחד, כששוטרים פרצו את דלת דירתו במוסקבה. בעל אתר החדשות העצמאי "מדיהסונה" אמר שהוטח לרצפה, ושבמשך שעות נערך בדירתו חיפוש. אחרי הפשיטה ב־21 ביוני באו "שלושה שבועות מטורפים מאוד", אמר ורזילוב. כל מכשיריו האלקטרוניים הוחרמו, הוא נכלא למשך 15 יום בעוון קללות (הוא מכחיש זאת) ונחקר שוב ושוב בידי "המשרד לחקירת מקרים חשובים במיוחד", חלק מ"ועדת החקירות" העוצמתית של רוסיה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– המלחמה בקורונה: שת"פ ישראלי – אמריקני למציאת חיסון


– בידוד וניטור מקומי: נהלי הקורונה החדשים בבתי האבות

דעה: המלחמה ב"שנאת חינם" הפכה לטענת אליבי


במשאל עם שהסתיים ב־1 ביולי נסללה דרכו של הנשיא ולדימיר פוטין להישאר בשלטון עד 2036. מאז נעצרו או הורשעו כמה עיתונאים, פוליטיקאים ופעילים מוכרים – מעין מסר של סוכנויות הביטחון של פוטין: יש מחיר גבוה מאוד להתנגדות למשטר.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/08/08502081-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ורזילוב לפני דיון בבית המשפט. צילום: EPA

בעיני ורזילוב – חבר בקבוצת המחאה "פוסי ריוט" – השבועות שחלפו מאז משאל העם היו מטרידים, מרגיזים, מצחיקים ומפחידים כאחד. בשנת 2018 הוא שרד ניסיון הרעלה, לדעתו, בידי גורמי הביטחון. הפעם, הוא אומר, הוטל על הרשויות בסך הכול לתפור לו תיק. הוא יעמוד לדין בשבועות הקרובים באשמת אי הצהרה על דרכון זר.


דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, אמר שלקרמלין אין שום השפעה על בית המשפט. אולם רשימת מבקריו של פוטין שנתפסו בפשיטות האחרונות ממשיכה להתארך.


העיתונאי איוון ספרונוב, מומחה לנושאי צבא שעבד בסוכנות החלל הרוסית, הואשם ב־7 ביולי בבגידה בגין הדלפת סודות לכאורה לפני שלוש שנים. הוא מכחיש זאת.


יורי דמיטרייב, בן 64, היסטוריון של גולאגים שעובד בארגון זכויות האדם "ממוריאל", הורשע בשבוע שעבר בהתעללות בילדים – על אף הכחשתו – ונידון לשלוש שנות מאסר. הוא זוכה מאותה אשמה בשנת 2018 אך הואשם שוב. הארגון שלו, ממוריאל, הוגדר כסוכן זר, ונקנס שוב ושוב.


סבטלנה פרוקופייבה, עיתונאית מפסקוב שבצפון מערב רוסיה, הורשעה ב־6 ביולי בתעמולה להצדקת טרור, אך מכחישה זאת ומערערת על הרשעתה.


מושל חברובסק לשעבר סרגיי פורגאל, ממפלגת האופוזיציה הליברלית הדמוקרטית, נעצר בחשד לרצח משנת 2004. מעצרו הצית מחאות רחוב המוניות בעירו שבמזרח סיביר, ופורגאל הכחיש את ההאשמות.


"הם לא צריכים לעצור או לכלוא הרבה אנשים, אלא רק לשגר מסר מצמרר", אמרה רייצ'ל דנבר מארגון "משמר זכויות האדם", בהתייחס לפרוקופייבה וספרונוב. "אלה האשמות חמורות מאוד נגד עיתונאים ותיקים, ולדעתי המקרים הללו מרמזים על כניסה לטריטוריה חדשה. אני חושבת שדי ברור שיש התגייסות חדשה לדיכוי החברה האזרחית".


חיפושים, החרמות, תפירת תיקים


לאחר שנים של לחץ מצד הרשויות, ברוסיה נותרו מעט מאוד כלי תקשורת עצמאיים. עיתונאים נהרגו בנסיבות מסתוריות ועורכים פוטרו. אחדים מכלי התקשורת נסגרו, אחרים "נכבשו" בידי כלי תקשורת ידידותיים לקרמלין. בחודש מאי נקנה "ודומוסטי", עיתון כלכלי ליברלי, בידי הבעלים של סוכנות חדשות אזורית, איוון ירומין. עורכים ועיתונאים התפטרו מהעיתון בשל צנזורה של העורך החדש, אנדריי שמרוב.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/08/08566737-750x480.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
נשיא רוסיה פוטין. צילום: EPA

ורזילוב מאמין שמישהו בעל השפעה רוצה להעניש אותו על כך שהקים קבוצת חדשות עצמאית ועל מעשיו כחלק מ"פוסי ריוט" – כולל פלישה למגרש במהלך גמר גביע העולם בכדורגל שנערך ב־2018 במוסקבה, עם עוד שלושה חברים לבושים כשוטרים. הפעלול הביך את פוטין מול נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים בינלאומיים אחרים.


"המעשה הופנה לפוטין ולמשטרו. נכנסנו להתנגשות עם ממשלת רוסיה", אמר. הוא צופה הרעה במצבם של אנשי התקשורת, האקטיביסטים והפוליטיקאים העצמאים באופוזיציה. "הדברים בהחלט מידרדרים לשם. אנחנו צופים שהבעיות יחריפו. לפוטין אין רצון לוותר על השלטון".


צוות של עשרים חוקרים ערך שמונה חיפושים פולשניים בדירותיהם של ורזילוב, אימו, אחד מחבריו ואפילו של אחת מחברותיה של אימו. כל הטלפונים והמחשבים הניידים שלו ושל חברתו, חברת פוסי ריוט ורוניקה ניקולשינה, הוחרמו, לצידם גם "מקרן קולנוע, מסיבה מוזרה כלשהי".


לאחר שהשוטרים פרצו לדירתו ב־21 ביוני הוא נחקר עד אחרי 21:00 ושוחרר, אך שוטרים סמויים המשיכו לעקוב אחריו. הוא נכלא למשך 15 יום מכיוון שקילל שוטרים – אישום שהוא מכחיש. לפני ששוחרר מסרו לו שוטרים מסמך בחתימת הגנרל רוסטאם גבדולין, מהחוקרים הבכירים ברוסיה, שהאשים אותו שלא הכריז על דרכונו הקנדי. פקידים רשמיים בקנדה סירבו להגיב בפומבי על המקרה.


"בשבועיים שהייתי בכלא הם ערכו חיפוש במכשירים האלקטרוניים שלי ובמחברות שהוחרמו, בניסיון לחשוב איזה תיק פלילי הם יכולים לפתוח. כל מה שהם מצאו היה עבירה על חוק נשכח בעניין הצהרה על דרכון זר. זו כנראה הפעם הראשונה בעולם שמישהו מועמד לדין בגלל הדרכון הקנדי שלו", אמר ורזילוב באירוניה.


חודש לאחר הפלישה למגרש בגביע העולם בכדורגל הוא חלה קשה, כמעט מת והוטס לגרמניה. הרופאים אמרו ש"מתקבל על הדעת" שהוא הורעל. "אם ניסיון הרצח לא סתם לי את הפה לפני שנתיים, בספטמבר 2018, ברור שהם מבינים שגם החקירות והחיפושים לא יעצרו אותי, אבל לפחות הם יגרמו לי תחושה מסוימת של אי נוחות. הם חושבים במונחים של ענישה".


אין דרך למחות


כמה ימים לאחר משאל העם על שינוי החוקה הורשעה העיתונאית סבטלנה פרוקופייבה ב"הצדקת טרור", שלפי ארגון אמנסטי הבינלאומי הייתה אישום מומצא. פרוקופייבה נכנסה לרשימת הטרוריסטים הרוסית וחשבונות הבנק שלה הוקפאו. פשעה: היא התייחסה לילד בן 17 שפוצץ עצמו מחוץ למטה שירות הביטחון הפדרלי בארכנגלס שבצפון רוסיה, וטענה שהגבלת אמצעי המחאה הותירה לצעירים רק דרכים מעטות להביע את עמדותיהם.


בלילה שלפני הרשעתה – התביעה דרשה שתיאסר למשך שש שנים – פרוקופייבה לא הצליחה לארוז את מזוודתה למקרה שתישלח לכלא. חברים סייעו לה בכך. "היה לי מאוד קשה. ניסיתי לא להראות כמה זה קשה, וכולם נדהמו מהאופי  החזק שלי", אמרה. בסופו של דבר הוטל עליה קנס של 500 אלף רובל (כ־7,000 דולר), אך היא מתכננת לערער גם עליו. היא אמרה שהטראומה ריסקה אותה.


העיתונאי איוון ספרונוב מואשם בהעברת סודות למודיעין הצ'כי בשנת 2017. עורך דינו איוון פבלוב אמר שהיה קשה לנהל את ההגנה במשפט, מכיוון שהתביעה לא פירטה את המקרה כראוי. לדבריו, החוק הרוסי על מסירת סודות מדינה הוא מעורפל, ולא ברור איזה מידע נחשב למסווג. עיתונאים, מדענים ואקדמאים נפגעים מכך.


בדבריו על מעצרו של ספרונוב אמר לעיתונאים דוברו של פוטין, פסקוב, שהמודיעין הרוסי "עסוק מאוד, יש לו הרבה משימות והוא עושה את עבודתו טוב מאוד". סוכנות החלל הרוסית הכחישה כי המעצר היה קשור לעבודתו של ספרונוב שם.


פרוקופייבה מאמינה שהרשויות ברוסיה לא יצליחו לחסום לחלוטין את האינטרנט ואת העיתונאים העצמאיים: "אני יודעת עד כמה השיטות שלהם יכולות להיות שפלות. מצד שני, אני יודעת כמה חשוב לא ליפול לצנזורה עצמית ולא לתת להם לצמצם את גבולות חופש הדיבור".


The post רוסיה: גל חדש של רדיפה ממשלתית נגד עיתונאים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: nachumw | מקור ראשון חשיפות: 8 | דירוג: 3/154 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: