פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
6/8/2020 22:34

עמנואל מקרון בסיור בביירות: "בלי רפורמות, לבנון תסבול"

האסון בלבנון לא הוביל לאחדות לאומית שם; תושבי ביירות התנדבו לצאת לנקות את ההריסות ברחובות, אבל כעסם על הממשל רק גובר, אחרי שכבר יצאו להפגנות ברחבי עירם בחודשים האחרונים. הפיצוץ בנמל, שהזכיר פצצה אטומית, רק ליבה את הבערה הפנימית בלב האזרחים.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– דינה זילבר מציגה: מורשת הקרב של מערכת המשפט

– תושבי רחביה מרגישים מופקרים: "בחסות המשטרה חיינו הפכו לגיהנום"

– מועצת בנימין בפרויקט קיץ ענק לתושבים ומבקרים


ראשון המבקרים בלבנון הפצועה היה נשיא צרפת עמנואל מקרון. לקראת הביקור פורסמה קריקטורה שלו כאביר על סוס בצבעי צרפת, המחזיק בידו מגן שדגל לבנון מאויר עליו. בריאיון לרשתות הטלוויזיה אמר מקרון שלבנון נתונה במשבר פוליטי וכלכלי, אך הוא התנה מתן סיוע בקידום רפורמות – ובכך יישר קו עם התנאי של קרן המטבע העולמית.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 08/AFP_1WB8FR-750x478.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
תושבים וחיילים בוחנים את ההרס באחד הרחובות במרכז ביירות, אתמול צילום: איי.אף.פי

"אם לבנון לא תערוך רפורמות, הלבנונים ימשיכו לסבול", קבע מקרון. ברחובות קיבלו האזרחים את פניו בקריאות "מהפכה, מהפכה". מקרון ביקש שייאמר למוחים שאחת מהמטרות שלו בלבנון היא לדרוש מהמנהיגים "שותפות חדשה", כלומר רפורמה פוליטית.


נשיא לבנון מישל עאון, שניצב לצד האורח מצרפת, כונה בפי המפגינים "טרוריסט". שרי ממשלה שהגיעו למקום הפיצוץ התקבלו בצעקות בוז ובקריאות "גנבים". כמה מהאזרחים תקפו את מכוניות השרד, ומדי פעם פרצו חילופי מהלומות עם המאבטחים.


עד כה נמנו 140 הרוגים בפיצוץ, וכ־5,000 פצועים. רשויות הרפואה הבהירו שהמספרים אינם סופיים. לצד תמונות משמחות של ילדים שיוצאים חיים מתוך הריסות, פורסמו תמונות של עשרות ארונות קבורה עטופים בדגלי לבנון. ההרס והחורבן ברחבי העיר גזלו את קורת גגם של 300 אלף מתושביה.


מושל ביירות מרוואן עבוד התהלך בין ההריסות בשעה ששוחח עם כתבת סקיי ניוז בשפה הערבית. "המראות כאן מזכירים לי את מה שהתרחש ביפן, בהירושימה ובנגסקי", אמר לה; במקום לשדר מסר של אופטימיות, נחישות והתגייסות, הוא מירר בבכי מול המצלמות.


מעבר לפגיעה בתשתיות המוערכת בכ־15 מיליארד דולרים, ומלבד ההרוגים הרבים והפצועים, גרם הפיצוץ להשמדת ממגורת התבואה העיקרית של המדינה. לפי ההערכות הושמדו כ־85 אחוזים מגרעיני החיטה בלבנון. מאגר חירום השייך ללבנון נמצא בנמל לטקיה, בחוף סוריה, אך אין ספק שמצבם של האזרחים, הרעבים ללחם גם כך בגלל המשבר הכלכלי, הורע עוד יותר.


ההאשמות מופנות בעיקר כלפי הממשלה. "אתם הממשלה הכושלת ביותר. גרמתם לנזק הגדול ביותר שידעה לבנון מאז ומעולם", אמר צעיר לבנוני אחד. "אפילו האויב הישראלי לא היה יכול לגרום לנזק כל כך גדול בלבנון. הרסתם את הנמל, את בתי האנשים, את בתי החולים את ביירות כולה. אתם לא צריכים להתפטר. אתם צריכים להיעלם מלבנון".


ברשתות התקשורת הצטרפו לקריאות. מרסיל גאנם, מגיש בכיר ברשת MTV הלבנונית, פתח את אחד השידורים המיוחדים על האסון במונולוג מר: "אני פונה לנשיא, לראש הממשלה, לשרים ולנציגי הפרלמנט, בבקשה אחת: פשוט תסתמו את הפה. אתם אומרים שהאויב הישראלי מאיים על לבנון. אנחנו מגלים שאתם איום מסוכן הרבה יותר. אתם המושחתים שאפשרתם את ההזנחה של חומרים שמוחזקים מ־2014 ללא פיקוח. מדינה שבמשך ארבע שעות לא יודעת מה התפוצץ בנמל הימי שלה היא מדינה מושחתת וכושלת".


תושבים פנו לכתבי הטלוויזיה ששוטטו בין ההריסות וביקשו לקרוא לאנשי הצבא ומנגנוני הביטחון להשתלט על המצב: "הגיעו לשטח, עִזרו לנו להתמודד עם האסון. את נציגי הממשלה המושחתים אנחנו לא רוצים פה".


בסרטון שנפוץ ברשת נזכרה לילה, קשישה בת 83, בימי ילדותה היפים והבטוחים בביירות, ש"הייתה פריז של המזרח התיכון", היא אמרה בדמעות. "במקום הזה גדלנו ושיחקנו. היו לנו חיים טובים. למה שרפתם לנו את ביירות, למה הרסתם אותה?". בסרטון אחר ששבר את ליבם של לבנונים רבים נראית אישה מבוגרת אחרת המנגנת בפסנתר בביתה ההרוס. "התקווה שלנו הלכה", כתבו אנשים בתגובה לסרטון.


הממשלה הורתה כבר על הקמת ועדת חקירה שתבחן את המחדל: כ־2,750 טונות האמוניום החנקתי, השווים בערכם ל־400 טונות של TNT, הוחזקו במחסנים במשך שש שנים בלא תחזוקה והגנה. לארגון חיזבאללה יש היסטוריה ארוכה עם חומר הדישון הקטלני, וייתכן שהאשמה קשורה גם אליו, אך ייתכן שהפיצוץ דווקא יכול להיטיב עם ארגון הטרור.


סימן ראשון לכך כבר נראה כשבית הדין המיוחד ללבנון, החוקר את רצח ראש ממשלת לבנון רפיק אל־חרירי ב־2005, דחה את פרסום מסקנותיו שאמורות להאשים את חיזבאללה. בארגון הטרור ערים לביקורת כלפיהם, והסתפקו לעת עתה בהפצת הודעת ניחומים למשפחות ההרוגים ולפצועים.


האסון הזעיק את מדינות העולם לסייע ללבנון. המדינה מצויה במשבר כלכלי עמוק, וסובלת מבידוד מדיני בשל העיצומים על חיזבאללה בגלל קשריו עם משטר אסד בסוריה; כעת היא זכתה בסולידריות בינלאומית על רקע המראות הקשים. מדינות רבות הבטיחו לסייע, והסנקציות האמריקניות נשברו, לפחות חלקית. המאמץ של ממשל טראמפ לבדל בין לבנון לחיזבאללה ולמעורבות האיראנית צפוי להיקבר בהריסות הנמל.


בעיני לבנונים רבים, אסון הפיצוץ הדגיש את תחלואי ארצם. ההזנחה בהאנגר 12 בנמל ביירות נתפסת כהזנחה ממשלתית של לבנון כולה, אך החשש כעת הוא שההיחלצות העולמית למען לבנון תוביל לאיבוד המושכות ולכאוס מוחלט – ומי יודע לנצל את הכאוס טוב יותר מחיזבאללה.


The post עמנואל מקרון בסיור בביירות: "בלי רפורמות, לבנון תסבול" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: nachumw | מקור ראשון חשיפות: 7 | דירוג: 3/153 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: