פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
21/9/2020 23:01

כל עוד פוטין תומך באיראן, העיצומים האמריקניים לא יספיקו

כצפוי, מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הכריז אתמול (ב') כי ארצות הברית תטיל עיצומים על איראן על מנת למנוע ממנה היכולת לבנות נשק גרעיני. אחרי עבודת מודיעין טובה מאוד שגם ישראל לקחה בה חלק, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח על כך עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, האמריקנים גיבשו את רשימת העיצומים החדשים, שיהיו הפעם בהיקף רחב יותר. בין היתר נכנסו לרשימה כמה מהתעשיות הביטחוניות האיראניות, וכמה בכירים איראנים שמעורבים בתוכנית העשרת האורניום ובנוסף אליהם נכנסו לרשימה חמישה מדעני גרעין איראנים בכירים. המשמעות היא שאותן תעשיות לא יוכלו לעבוד עם ספקים או סוחרים הקשורים למערב בשום צורה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– בג"ץ נגד הרב אליהו: "התבטאויותיו חצו קו אדום"


– שר המסחר באמירויות: נבחן אפשרות הנחת צינור נפט ומסילה לישראל

– "לעם היהודי מגיעה מדינה אחרי שנים של רדיפה"


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/01/08177811-750x491.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו. צילום: EPA

על פי הערכות, מדובר במכה קשה לאיראנים שגם ככה סוחבים עיצומים קשים מהעבר ומדינתם נמצאת בשפל חסר תקדים שבא ליידי ביטוי בקריסה מוחלטת של מחירי הנפט. פומפאו קרא ליתר חברות האו"ם להצטרף להחלטה האמריקנית חרף התנגדותן של כמה מדינות באירופה. "ארה"ב מצפה מכל חברה באו"ם להצטרף", אמר פומפאו במהלך הצגת העיצומים והבהיר כי "בנוסף לאמברגו הנשק, מטרתן של ההגבלות היא למנוע מאיראן להתקדם בהעשרת אורניום ובבחינת טילים בליסטיים, ולמנוע את העברתם של נשק וטכנולוגיות שונות לאיראן ממדינות אחרות".


האמריקנים לא הסתפקו בסנקציות ומסרו כי במידה שהאיראנים ינסו לעקוף את העיצומים, ארה"ב לא תהסס ותתקוף את איראן, אמר שר ההגנה האמריקני מארק אספר, שהדגיש, "הכוחות שלנו מוכנים להגיב לכל תוקפנות איראנית".


ההצלחה הגדולה של ישראל היא ללא ספק שינוי העמדה של האמריקנים בכל הקשור לביטול הסכם הגרעין הגרוע שחתם הנשיא הקודם ברק אובמה, והטלת העיצומים על האיראנים שגרמו לתוכנית הגרעין להיבלם בצורה דרמטית. לצד ההצלחה, הכישלון הגדול של ישראל טמון בכך שכל המאמצים לשכנע את מדינות אירופה כמו גרמניה, צרפת ובריטניה וגם רוסיה, שראש הממשלה מתהדר במערכת יחסים כל כך הדוקה באופן ישיר עם נשיאה ולדימיר פוטין, להצטרף למאבק נגד טהרן.


מערכת הביטחון נדרשה לסייע למאבק הזה וכבר לפני חמש שנים היה ברור שצה"ל והמוסד צריכים לרכז מאמצים סביב הבאת מודיעין ישיר להפרות הסכמים בתוכנית הגרעין האיראנית. גם העובדה שישראל הצליחה לשים ידה על תוכנית הגרעין ולגנוב אותה מהאיראנים לא באמת גרמה לאירופה ולפוטין להשתכנע. ופוטין ראה הכול. המודיעין על איראן נחשף בפניו בארבע עיניים עם ראש הממשלה אבל פוטין ממשיך בשלו, חבר של ישראל ותומך באיראנים – כולל בהתבססות שלהם בסוריה. עמדת מערכת הביטחון היא שהעיצומים הם כלי קריטי בריסוק המשטר האיראני שמקדם פצצה גרעינית. החור הגדול בהסכם שחתם אובמה בזמנו היה בסעיף שבו מצד אחד תהיה אכיפה לייצור נשק גרעיני אבל לא היה סעיף שבולם את ההתעצמות הקונבנציונלית של האיראנים. במילים פשוטות, בטהרן עברו לייצר פצצה במחשכים וכל שנשאר ברגע שהיא תהיה מוכנה הוא להרכיב עליה ראש נפץ גרעיני. במערכת הביטחון בטוחים שלתוצאות הבחירות האמריקניות בנובמבר תהיה השפעה ישירה, שכן הפסד של טראמפ עלול להשפיע באופן ישיר על גורל ההסכם והעיצומים, וניצחון של טראמפ עשוי להתוות את הדרך לחיסול סופי של תוכנית הגרעין האיראנית.


The post כל עוד פוטין תומך באיראן, העיצומים האמריקניים לא יספיקו appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 2/65 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: