פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/9/2020 6:11

איך ניצחה הקהילה היהודית בשיקגו את הקורונה

כשהחלו החנויות ובתי הכנסת בשיקגו להיפתח מחדש ביוני, מאניה טריס, עובדת סוציאלית ואימא, רצתה לדעת האם היא יכולה לשוב לפעילות רגילה והאם כבר אפשר להרשות לילדיה להזמין חברים הביתה.


טריס נמצאת אמנם בסיכון גבוה לחלות בקורונה, אבל "לא רצתה לחיות בבונקר", כדבריה, עד שיימצא חיסון. ולכן היא החלה לחפש מידע אמין לגבי מצב התחלואה באזור מגוריה – שכונה בעלת אוכלוסייה יהודית גדולה בפרוורים הצפוניים של שיקאגו.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– כך תפסיקו להיות הפראיירים של חברות הביטוח והבנקים


– הסגר מתהדק: אלו ההחמרות הצפויות ממחר עד אחרי החגים

– נלחמים על שטחי C: המנהל הרס בנייה פלסטינית ליד נגוהות


היא התקשרה למחלקת הבריאות העירונית ולזו הארצית ושוחחה עם מומחים לבריאות הציבור במטרה ללמוד כמה שיותר על רמת השליטה בהתפשטות בקהילה האורתודוקסית שסביבה. מה שהתברר לטריס הוא שארגונים דתיים כלל לא אספו נתונים לגבי התחלואה בקהילה. יתר על כן, מומחית לבריאות הציבור אמרה לה כי יש חשש אמיתי שהקהילה האורתודוקסית התעלמה מהנחיות הרשויות הממשלתיות בנוגע לשמירה על ריחוק ולביטול אירועים מרובי משתתפים.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... ntact-tracing-750x417.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מתחם היבדק וסע בשיקאגו, אילינוי. מאי 2020. צילום: (Joel Lerner/Xinhua דרך Getty)

טריס החליטה לקחת את העניינים לידיים. היא הקימה בעצמה מערך איתור של מתנדבים שיפעלו בתוך הקהילה האורתודוקסית בשיקאגו, בהתאם לצרכים המיוחדים של הקהילה. התוכנית – Community COVID Counter הושקה רשמית בראשית ספטמבר.


איתור מקרי הדבקה בתוך הקהילה, אומרת טריס, מחייב יצירת מנגנון תקשורת שמגיע מתוך הקהילה ושיזכה לאמון החברים בה. "את צריכה מישהו שהם סומכים עליו, כמו משפיען שמעביר את המסר", היא נזכרה בדברים שאמרה לה המומחית לבריאות הציבור.


"בשלב זה, חשבתי לעצמי שאם מישהו יתקשר אליהם מתוך הקהילה כדי לבדוק איך אפשר לעצור את שרשרת ההדבקה, אז אולי הם יאמרו לעצמם, טוב, כנראה שאפשר לסמוך על התהליך הזה, שיקבל עידוד גם מתוך הקהילה", הוסיפה.


הרעיון מאחורי Community Covid Counter הוא פשוט: חברי הקהילה שאובחנו כחולי קורונה ממלאים שאלון מקוון המספק מידע על אירועים שבהם השתתפו בתוך הקהילה היהודית — כולל חתונות, מסיבות בר מצווה ותפילות בבית הכנסת — החל מיומיים לפני התסמין הראשון שחוו ועד שקיבלו את תוצאת הבדיקה החיובית.


לאחר מכן, פונים מתנדבים לחברי קהילה אחרים שהשתתפו באותם אירועים, בדרך כלל באמצעות רשימת אורחים שמוסרים להם המארחים, כדי ליידע אותם שאחד ממשתתפי האירוע אובחן כחולה קורונה, ועל מנת לקבוע, על סמך התנהגותם באירוע, האם עליהם להיכנס לבידוד או לעבור בדיקת קורונה.


עצם ההכרה בכך שכינוסים גדולים עדיין מתקיימים — והם אכן האשמים כעת בהתפרצות המחודשת של מקרי הידבקות בקהילות האורתודוקסיות של ניו יורק — אמורה לפתוח את הדלת להשתתפות ציבורית ערה.


"אם מישהו יאמר, רקדתי בשמחה והתנשפתי בכבדות על מישהו ללא מסכה, חשוב מאוד שלא נאמר, אוי, אלוהים אדירים, אלא פשוט נגיד, אולי עדיף שתיכנס לבידוד עד שתוכל לעבור בדיקה ולקבל תוצאה", הסבירה טריס.


מנהלי הפרויקט מקפידים שלא לתעד את שמותיהם של חולי הקורונה המאומתים, וכל המידע האישי נשמר אצל קבוצה קטנה של מתנדבים מיומנים מתוך הקהילה האורתודוקסית, זאת מתוך הכרה שיש לפעול לעצור את התפשטות הנגיף בקהילה שבה אמון הציבור במחלקת הבריאות ובשאר סוכנויות ממשלתיות הוא נמוך מאוד. המתנדבים שמתקשרים לכל אותם אנשים שהיו בקשר עם חולי קורונה חותמים על הסכמים לשמירת סודיות ומזהים את עצמם באמצעות מספרי זהות ולא בשמותיהם.


"ישנם כאלה בקהילה האורתודוקסית שמקפידים להסתגר בתוך עצמם, ולרבים מהם יש עדיין זיכרון חד מתקופת השואה, כך שכל ניסיון למעקב ממשלתי נתפס בעיניהם כרדיפה", הסבירה טריס. "קיים תמיד חשש מפני התערבות ממשלתית, ואנשים תוהים מהי המטרה הסופית והאם זה סימן המבשר על ניסיון להתנכל לאורח החיים שלהם".


מנהלי הפרויקט אינם משתפים את המידע עם רשויות הבריאות המקומיות, ועם זאת, הם קיבלו אישור הפעלה ממחלקת הבריאות הארצית וכן ממחלקות הבריאות המקומיות. איגוד הרבנים המקומי שיבח גם הוא את המיזם במכתב, וכינה אותו משאב חשוב עבור רבנים ובתי כנסת מקומיים.


הרב ד"ר אהרון גלאט, ראש המחלקה למחלות זיהומיות ואפידמיולוג בבית החולים מאונט סיני בלונג איילנד שבניו יורק, אמר שהמאמץ הקהילתי יעיל במיוחד משום שהוא מעודד את חברי הקהילה לפעול בהתאם להנחיות הבריאות.


"כל פרויקט קהילתי שמעודד אנשים למלא אחר ההמלצות עוזר מאוד", כתב גלאט, המשמש גם עוזר רב בבית הכנסת האורתודוקסי הגדול 'ישראל הצעיר' שבוודמיר. "זה כולל פיילוט של איתור מגעים, מעקב של בתי הכנסת המקומיים אחר מקרי הדבקה בקרב המתפללים הקבועים, וביעור הסטיגמה סביב ההידבקות במחלה או החשיפה אליה".


בדומה לקהילות אורתודוקסיות בניו יורק ובישראל, האוכלוסייה הדתית באזור שיקגו נפגעה קשה במיוחד בגל הראשון של המגיפה. בווסט רידג', שכונה הידועה כמוקד של הקהילה, נתגלה באפריל המספר הגבוה ביותר של מקרי הידבקות בקורונה במדינת אילינוי כולה, כך על פי הסניף המקומי של Block Club Chicago.


כעת, כשברור שמגפת הקורונה אינה הולכת להעלם בזמן הקרוב, טריס מקווה שהפרויקט יוכל לסייע במניעת התפרצויות חדשות בקהילה שלה, ויעודד את חבריה להמשיך ולעמוד על המשמר ולהקפיד על הנחיות כמו לבישת מסכה ושמירה על ריחוק חברתי.


"נפגענו קשה, ואני חושבת שזה גרם לנו לשמור על ערנות", היא הוסיפה. "אבל מצד שני, ברור שיהיו גם תקופות של עייפות כללית מהסגר".


The post איך ניצחה הקהילה היהודית בשיקגו את הקורונה appeared first on מקור ראשון.


מחבר: nachumw | מקור ראשון חשיפות: 16 | דירוג: 2/106 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: