פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
9/11/2020 7:40

המורה, איך התכוננת הבוקר לזום?


בתקופה הנוכחית מורים מכל הגילאים, עם או בלי ניסיון בעולם הדיגיטלי, נדרשים להתמודד עם הלמידה מרחוק באמצעות הזום. מן הסתם, זו לא מיומנות שנרכשה על ידם בתקופה בה למדו לתעודת הוראה. מאמר זה יציג את חשיבות ההכנה מראש לשיעור זום, כולל טיפים להתנהלות יעילה ואפקטיבית, שתהפוך את כל שיעורי הזום ממטלה מעיקה וקשה לחוויה לימודית מוצלחת לכל הצדדים.


ניסיון להעביר שיעור כמו פעם בזום נידון לכישלון

לימודים לתעודת הוראה הכשירו מורים בעבר בעיקר כיצד לשלוט בכיתה, וכיצד להעביר את החומר היטב בפגישה פנים מול פנים. לצורך כך, למדו המורים שיטות ליצירת משמעת וקשב בכיתה ודרכים להעביר את החומר בצורה יעילה. הזינוק בלמידה מרחוק בתקופת הקורונה, אשר מסרבת לדעוך, מוביל לשינויים באופן הלימוד. למרות הרצון של מורים לעשות שימוש בשיעורים שהעבירו בשנים קודמות, הניסיון ללמד באותו אופן דרך הזום נידון לכישלון. בשיעורים בכיתה, המורה באופן טבעי משקיע חלק ניכר מזמנו בשליטה על ציבור התלמידים, ובמניעת הפרעות שלהם האחד לשני. בזום, הבעיה הזו למעשה לא קיימת, מאחר והמורה מסוגל להשתיק את התלמידים בלחיצת כפתור. לכן, האתגר המרכזי של המורה הוא לגרום לכל תלמיד להיות קשוב באופן פרטני. כדי לעשות זאת, חשוב מאוד ליצור מערך שיעור מגוון, הכולל משימות קטנות, ומערב את התלמידים בשיח ככל האפשר.


צילום: Pixabay.com

להקליט את השיעור ולהפיק ממנו את המיטב

כל הורה בישראל, יודע ששיעורי בית הניתנים לתלמידים, הם פשוט דרך להעביר את מטלת העברת החומר מהמורה אליו. כך, תלמידים עם הורים משכילים, או כאלו שידם משגת לשלם על שיעור פרטי, הם בעלי יתרון מובנה. הלמידה המקוונת בשיעורי הזום, יכולה לשנות זאת מהיסוד. כדאי בהחלט לשקול את האפשרות להפוך את המבנה המוכר, ולהקליט מראש את השיעור כך שהילדים יוכלו לשמוע אותו בבית. ההקלטה של השיעור מאפשרת לילדים לשמוע את המורה בקצב שלהם, ולשלוח אליו שאלות למענה פרטני. את הזמן של שיעור הזום החי, ינצל המורה דווקא לתרגילים. התלמידים יוכלו לשאול את המורה שאלות בעודם עוברים על החומר והמטלות, והוא יוכל לתת לכל אחד מהם יחס, ולהתאים את המטלות לרמת התלמיד ולקצב התקדמותו. השיעור המוקלט גם יאפשר לתלמידים ללא מחשב אישי ללמוד בקצב של שאר הכיתה.  


לבנות מערך שיעור הכולל סרטונים ומשחקים

הלמידה המקוונת דורשת מהתלמידים ריכוז, כאשר הם חשופים למגוון פיתויים ומשחקים, מעצם העובדה שהם יושבים אל מול מחשב. כדי לשפר את היכולת שלהם להתרכז, כדאי מאוד לנצל את המאגר העצום של סרטונים ומשחקים ייעודיים להעברת חומר לימוד באינטרנט, ולשלב אותם במערך השיעור. גם תלמיד אשר מתקשה להתרכז, ירצה להשיג תוצאה טובה במשחק המערב את כלל תלמידי הכיתה, ויקשיב בצורה מלאה למהלך השיעור. הסרטונים הקיימים באינטרנט נבנו באופן ספציפי ללמידה מקוונת, ונבחנו על ידי אלפי משתמשים, ולכן סביר מאוד שיהיו שימושיים מאוד בתהליך הלמידה. מומלץ למורים לחפש סרטונים באופן עצמאי, ולחלוק את הדברים שמצאו עם מורים אחרים, כך שיוכלו ליצור מאגר שלם.


לא לשכוח להשאיר לתלמידים זמן מנוחה

חשוב להבין, שהשיעורים בזום הם מאתגרים עבור התלמידים לא פחות מאשר עבור המורים. הם לכודים בבית ימים ארוכים, חסרי חיי חברה, ומתקשים להתרכז במסך המונוטוני והקר. לכן, כאשר בונים שיעורים ייעודיים לזום, חשוב מאוד לא לנסות לנצל את הזמן להעברת כמות חומר רבה ככל האפשר. חשוב שמורים ידעו לייצר גם זמנים מעט יותר נינוחים בשיעור, בהם התלמידים יוכלו לשוחח זה עם זה, לנוח, ולהתכונן לקליטת חומר נוסף.



The post המורה, איך התכוננת הבוקר לזום? appeared first on מקור ראשון.


מחבר: danab | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/76 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: