פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
19/11/2020 4:28

בעומקה של שמורת טבע ביו"ש: אתר אשפה מזהם לפלסטינים בלבד

האיום על "שמורת ואדי מכוך" חוזר. שש שנים לאחר שנדחתה התוכנית להקמת אתר לסילוק פסולת "ראמון" שיזמה הרשות הפלסטינית במימון הבנק הגרמני, בכוונת המדינה לפעול למימוש התכניות מחדש ולא לאפשר ליישובים היהודים באזור להשתמש בשירותי המזבלה המזהמת. כך טוענים תושבים מאזור בנימין, מצפון לירושלים. בעמותת "ירוק עכשיו" המובילה את המאבק אומרים כי מדובר ב"מפגע תברואתי חמור ביותר, יש לבטל את התוכניות לאלתר".


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– הבירוקרטיה הישראלית מרחיקה את העולים החדשים מהארץ

– המרוץ הסוער של מומי למברגר לתפקיד פרקליט המדינה

– במפרץ ממתינים לביידן, באיראן כבר חוגגים


המאבקים נגד הכוונה להקים את "מזבלת ראמון", התנהלו במשך שנים בשלל ערכאות משפטיות ופוליטיות. כאמור, לפני כשש שנים, על רקע התנגדויות של ארגונים ציוניים וסביבתיים, נדחתה התוכנית להקמתה על שטחי C שבשליטה מלאה של מדינת ישראל. פעילי ארגון הסביבה ירוק עכשיו מסבירים כי דחייתה של התכנית הצילה למעשה את עתידה של שמורת הטבע "נחל מכוך" הגובלת עם אתר הפסולת. "הטמנת הפסולת בקרקע עלולה להביא למפגע סביבתי ונופי חמור בשמורת הטבע ובאזור כולו. השמורה מתאפיינת במסלע קרסטי מחלחל, המשמעות – איום משמעותי על האקוויפר המזרחי המשמש, בין היתר, לשאיבת מי שתיה".


צילום מסך מתוך סרטון ההסברה של ירוק עכשיו

https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2020/11/צילום-ירוק-עכשיו-750x422.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
השטח שבו אמור לקום אתר הפסולת. צילום: ירוק עכשיו

לאחרונה, פנתה המדינה לירוק עכשיו, שעתרה בעבר לבג"ץ נגד הקמת המטמנה, והודיעה כי בכוונתה לאשר מחדש את אותן תכניות שדחתה בעבר ובכוונתה לפעול להקמת אתר הפסולת מחדש. לטענת המדינה, בימים אלו נבחנת האפשרות להקמת אתר אחר למיון פסולת בנוסף למטמנת הפסולת, כאשר האתר החדש אמור לשמש את כלל האוכלוסיות.


אלא שבניגוד להצהרות המתמשכות של המדינה כי אין במכרז שום תנאי על כך שהאתר ישמש רק את האוכלוסייה הפלסטינית, במכתב ששלח עוזר שר הביטחון, אבי רואה לסגן ראש מועצת בנימין מתגלה כי התכנון הוא רק על הנייר, ובפועל "אין בכוונת האיגוד לקלוט פסולת שמקורה בהתיישבות ישראלית"



"השיטה להטמנת הפסולת בקרקע היא שיטה אנטי סביבתית הנמצאת בתחתית סדר העדיפויות לטיפול בפסולת, כיום כבר לא מקימים מטמנות חדשות", אומר עו"ד שלמה מאיר רבינוביץ', פרקליטה של העמותה. "לא יעלה על הדעת שאזור יהודה ושומרון שוב יהפוך ל'פח הזבל של המדינה', ועוד במימון הבנק הגרמני, שבמדינתו לא היה נותן בשום אופן יד להטמנת פסולת בקרקע". רבינוביץ' מוסיף: "פנינו למנהל האזרחי בדרישה לקבל תשובות מנומקות לחידוש התכניות, וכמובן שנפעל לבטלם".


תושבי האזור ופעילי הסביבה מנהלים למעשה שני מאבקים מקבילים: האחד נגד הקמת אתר מטמנה לפסולת במקום, פרויקט אותו הם רואים כמזהם שאפשר למצוא דרכים ירוקות יותר לטיפול בפסולת באמצעות מחזור והפרדה והמאבק השני הוא נגד הכוונה של המדינה לא לאפשר לרשויות הישראליות להשתמש בשירותי האתר. כיום הן נאלצות לשנע את הפסולת שלהן למקום מרוחק.


צילום: Google Maps

"התוכנית להקמת אתר סילוק פסולת "ראמון" אשר נכנסה לתוקף בתאריך 12 ביולי 2015, אינה מגבילה קליטת פסולת בתחומה לאוכלוסייה מסוימת" מוסרים ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים וזאת למרות הצהרת משרד הביטחון המפורשת שייאסר על רשויות יהודיות להשתמש באתר. בלשון התגובה נמסר עוד כי "יצוין, כי בשלב זה, טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה לצורך מימוש התוכנית".


על פי היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, "המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה במיגור תופעת מפגעי הסביבה באזור יהודה ושומרון, לרבות תופעת שריפות הפסולת באתרים פיראטיים, ומשקיע משאבים רבים בכך. בתוך כך, לצד פעולות אכיפה רבות כנגד אותם אתרים פיראטיים, פועל המנהל האזרחי לתכנון וקידום אתרי סילוק פסולת מוסדרים, שייתנו מענה לצורכי האזור ויסייעו במיגור המפגעים הסביבתיים האמורים. זאת בין היתר, על רקע פניות רבות בנושא מצד גורמים שונים בהתיישבות הישראלית, לרבות בגזרת בנימין".


The post בעומקה של שמורת טבע ביו"ש: אתר אשפה מזהם לפלסטינים בלבד appeared first on מקור ראשון.


מחבר: danab | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/48 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: