פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
22/11/2020 7:12

טראמפ ניהל את הכוחות המיוחדים בדרכו: בגדול ובלי היסוסים

במסע ניצחון שערך טראמפ ב־6 בדצמבר 2016 בצפון קרוליינה, לפני ארבע שנים כמעט, ניבא טראמפ עתיד תובעני מאוד ליחידת הכוחות המיוחדים מפורט בראג הסמוכה, המכונה "הכומתות הירוקות": "המוטו של הכוחות המיוחדים שלנו הוא 'משחררי המדוכאים'", אמר הנשיא הנבחר, "וזה בדיוק מה שהם עשו וימשיכו לעשות בעתיד".


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– עוד חברת תרופות הודיעה על ניסוי מוצלח בחיסון לקורונה


– תביעה בלונדון: קטאר מרגלת בבריטניה

– הדוד מאמריקה: פומפאו הביא שתי מתנות יקרות לישראל


ואכן, בארבע שנותיו בבית הלבן בחר טראמפ לא רק להמשיך את אסטרטגיית קודמו ברק אובמה להקרין עוצמה אמריקנית גלובלית באמצעות הכוחות למבצעים מיוחדים, אלא עשה זאת כמובן בדרכו שלו: בגדול ובלי היסוסים. שבוע אחרי כניסתו לבית הלבן בינואר 2017 אישר הנשיא מבצע מיוחד שתוכנן בתקופת אובמה, פעולה של צוות 6 של יחידת אריות הים (SEAL Team Six) נגד אל־קאעידה בתימן. המבצע השתבש: מסוק־מטוס v22 התרסק בשטח, לוחם אחד נהרג וכמה נפצעו.


צילום: AFPhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 12/AFP_1BU3KE-750x522.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
טראמפ נואם בפני חיילים אמריקנים. צילום: AFP

טראמפ לא נרתע מכך. ב־2017, שנתו הראשונה בבית הלבן, נשבר שיא כל הזמנים בהיקף פעילות הכוחות המיוחדים האמריקניים ברחבי העולם. בחצי שנת כהונתו הראשונה ניהלו הכוחות האלה מבצעים קרביים במספר גדול פי חמישה מבחצי השנה שלפניה, בסוף כהונת אובמה. טראמפ סיפק למפקדי הכוחות המיוחדים סמכות נרחבת לפעילות תוקפנית בתימן, בסוריה ובסומליה. לפי נתוני פיקוד המבצעים המיוחדים (SOCom) של ארה"ב, כ־8,000 מ־70 אלף החיילים בפיקודו פועלים מדי יום ביותר מ־80 מדינות ברחבי העולם. מספר המבצעים המיוחדים צמח בכ־150 אחוזים גם לעומת תקופת כהונתו של הנשיא הרפובליקני הקודם, ג'ורג' בוש הבן, שעזב את הבית הלבן בראשית 2008.


למשל, לוחמי הפיקוד פעלו בסוריה במחוז דיר א־זור במזרח ובמרחב אל־טאנף בדרום, וחלקם גם פגעו בלוחמי "קבוצת וגנר", כוח שכירי חרב רוסי, והרגו כ־200 מהם. הלוחמים גם חילצו 55 בני ערובה במבצעים שנערכו ב־24 מדינות. את כל המבצעים הללו, המפורסמים והחשאיים, עשו האמריקנים באמצעות שני "צבאות" הפועלים במקביל באסטרטגיה אמריקנית של חתימה נמוכה, גמישות גבוהה ושיתוף פעולה רחב עם מדינות אחרות, וצבאות וארגוני ביטחון מסביב לעולם.


ה"צבא" הראשון נתון לפיקוד SOCom, והוא כולל בעיקר את אנשי "הכומתות הירוקות" של צבא היבשה, ופלגות הריינג'רס והקומנדו הימי הרגילות. הכוחות הללו עוסקים בהפעלתם, גיוסם, הדרכתם אימונם וחימושם של כוחות מקומיים בכל רחבי העולם, לטובת אינטרסים החשובים לאמריקנים. יש להם נוכחות בדרגות שונות של פרסום בכל מדינה כמעט, מלבד באיראן, בצפון קוריאה, ברוסיה ובסין. חלק מהיקף פעילותם מומחש, למשל, בחלליהם במהלך חודש אחד – נובמבר 2017: ארבעה לוחמי הכומתות הירוקות נהרגו בהיתקלות במארב של מיליציה אסלאמית בניז'ר, אחד נהרג בפעילות באפגניסטן ועוד אחד במאלי.


ה"צבא" השני, הקטן יותר אך הפעיל לא פחות, הוא פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים (JSOC), הממונה על מודיעין מיוחד ופעולה ישירה. הוא כולל את כוח דלתא של צבא ארה"ב ואת צוות 6 של אריות הים של הצי, וכן כמה יחידות ריינג'רס וכוחות בחיל האוויר. גם יחידות ידועות פחות נכללות בה, כמו יחידת "שועל אפור" שפעלה למשל בעיראק, במצוד אחר סדאם חוסיין ובני משפחתו במלחמת המפרץ השנייה.


הצבא החשאי והאלים הזה הוציא לפועל את המבצעים המפורסמים והחשובים יותר של הכוחות המיוחדים בעידן טראמפ: ההתנקשות באבו באכר אל־בגדדי באמצעות כוח דלתא במחוז אידליב שבסוריה; חיסול מפקד כוח קודס קסאם סולימאני בנמל התעופה בבגדד באמצעות כטב"ם חמוש; חילוץ בן הערובה האמריקני פיליפ וולטון באוקטובר בניז'ר. יחידות הקומנדו הללו פועלות בתיאום עם סוכנות הביון המרכזית (CIA) ועם יחידות המבצעים המיוחדים שלה. הנשיא הבא עשוי לרסן מעט את הפעילות הזאת, אבל הכוחות הללו תמיד יהיו בארגז הכלים שלו, מוכנים לשרת את האינטרס האמריקני ברחבי העולם.


הכותב הוא חוקר צבא וביטחון ועמית מחקר בפורום קהלת.


The post טראמפ ניהל את הכוחות המיוחדים בדרכו: בגדול ובלי היסוסים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: avigailz | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/91 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: