פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
25/11/2020 22:45

הפגישה הלילית של נתניהו בסעודיה היא קצה הקרחון

מסתמן: לפסגה הלילית בין נתניהו ליורש העצר הסעודי צפוי המשך כבר בשבועיים הקרובים. לאחר ביקור היסטורי מתוכנן של נתניהו בבחריין ואבו־דאבי, שם יפגוש את המלך והאמיר, יירשם מהלך נוסף בעקבות הסכמי אברהם. על פי מקורות ברמאללה, אבו־מאזן צפוי לנחות באבו־דאבי באמצע דצמבר למפגש עם האמיר. על הפרק: חידוש המו"מ עם הפלסטינים. לדברי המקורות, הראיס התיישר עם המציאות המזרח־תיכונית החדשה לאחר שהובטח לו כי מוחמד דחלאן, שנוא נפשו ויועצו הקרוב של האמיר, לא ינסה להפילו מכיסאו. ברקע המפגש גם מעורבות סעודית סמלית אך משמעותית בדמות סיוע כלכלי לנזקי הקורונה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– שטייניץ הזמין את נשיא לבנון לפגישה, וקיבל כתף קרה

– דיווח בעולם הערבי: ישראל תכשיר את צבא סודן

– בכירים באירופה: יש לנתק את האסלאם ממדינות מוצאו


לנשיא ארה"ב הנבחר ביידן יישלח בכך מסר ולפיו במזרח התיכון מתגבשת ברית ישראלית־סונית חזקה, ואם הממשל מחפש דרך להחיות את המו"מ עם הפלסטינים – הדרך עוברת בריאד ובאבו־דאבי. החזרה להסכם הגרעין עם איראן היא טעות, וטורקיה היא משענת קנה רצוץ.


צילום: AFPhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... /01/AFP_U45QH-750x500.jpg 750w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 01/AFP_U45QH-1140x760.jpg 1140w" sizes="(max-width: 2048px) 100vw, 2048px" />
מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי. צילום: AFP

במבט לאחור, זה נראה כמו מלאכת מחשבת של סוד שכל מטרתו הייתה להיחשף. אז נכון, למפגש הפסגה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ובין יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן אין תיעוד. זה כנראה מעבר למה שהסעודים מוכנים או מסוגלים לחשוף על יחסיהם עם ישראל. אבל לאיש אין ספק: הפסגה בניאום הייתה גם הייתה. מאותו רגע שהאתר Flight Tracker זיהה את מטוסו הפרטי של איש העסקים אודי אנג'ל יוצא משדה התעופה בן־גוריון במסלול ישיר לסעודיה, היה ברור שמשהו גדול קורה. מה גם שלא נעשו שום ניסיונות לטוס במסלול עוקף או להחליף מטוסים. יתרה מכך, רה"מ כבר השתמש בעבר באותו מטוס בטיסותיו למוסקבה לפגישות בארבע עיניים עם הנשיא פוטין. לכן, אך טבעי היה להניח שהיעד הוא מפגש פסגה עם יורש העצר הסעודי.


כאשר התברר שהמטוס נחת בניאום, העיר המזוהה יותר מכול עם תוכנית 2030 העתידנית של הנסיך, כבר היה ברור שמדובר בפסגה עם נתניהו. אם יש תפאורה שאמורה לצייר כיצד ייראו בעתיד יחסי ישראל־סעודיה, ניאום היא התשובה המושלמת. בניאום אמורה לקום קהילה בינלאומית, שעבודתה וסגנון החיים שלה ישלבו מדע והייטק עם איכות חיים, יוקרה וקדמה. עיר שכלכלתה מבוססת על ההון האנושי ולא על כלכלת הנפט הסעודית המיושנת.


זה גם היה השלב שבו החלקים המשלימים את הפאזל שמאחורי הטיסה לניאום החלו ליפול בזה אחר זה. בניגוד למנהגה בפעמים קודמות, הצנזורה לא פסלה את הפרסום למרות רגישותו, ובמקביל פקידים סעודים התראיינו בעילום שם לוול־סטריט ג'ורנל ואישרו כי אכן היה מפגש בניאום אך לא הושגו בו הסכמות. בינתיים, בישראל הצליבו מידע והבינו שההודעה על דחייה של ישיבת קבינט הקורונה נבעה מהנסיעה. הטענה שלפיה הישיבה בוטלה כי השרים אלקין ושי לא הכינו את החומר לקבינט לא הייתה אלא סיפור כיסוי לקראת היעלמותו המתוכננת של נתניהו. ואם במקרה מישהו עדיין לא הבין את הרמז, יועצו של נתניהו טופז לוק צייץ כי "נתניהו עושה שלום" בזמן ש"גנץ עושה פוליטיקה".


אל מול מבול העובדות והרמזים היה זה שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן שעמד בודד במערכה והכחיש את קיומו של מפגש משולש בין נתניהו, יורש העצר ושר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו. אבל איש לא התרגש. זה היה יותר מצפוי. בהתחשב בכך שסעודיה היא מנהיגת העולם הערבי והמופקדת על המקומות הקדושים לאסלאם, הקשרים עם ישראל הם עדיין סוג של טאבו. למרות כל הקשרים, הראיונות והמפגשים, יש גבול לפתיחות הסעודית הרשמית. וככל שמדובר ביחסים עם ישראל, הסעודים עדיין לא בשלים לצאת מן הארון. כל התקדמות בנורמליזציה עם ישראל מותנית בהתקדמות עם הפלסטינים.


הכתבה המלאה תפורסם מחר (ו') במוסף "יומן" של מקור ראשון


The post הפגישה הלילית של נתניהו בסעודיה היא קצה הקרחון appeared first on מקור ראשון.


מחבר: avigailz | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 3/57 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: