פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
12/1/2021 3:50

שאיפות סולטניות: ארדואן שובר את הקרח עם המפרץ

תוכניתו של ארדואן לתקוע יתדות של שליטה במזרח התיכון, החל מיוון וצפון עיראק דרך סוריה, לבנון, ירושלים ועד לוב זכתה לכינוי "סהר השליטה הטורקי". טורקיה שיגרה חיילים לצפון עיראק ונלחמת שם נגד הכורדים, בצפון סוריה היא מסתייעת במליציות סוריות למימוש האינטרסים שלה ולוחמים סורים הנאמנים לארדואן נלחמים גם בלוב עם נשק ותחמושת טורקית למען ממשלתו של פאיז אלסראג'.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– מפלגה ערבית חדשה, עם שאיפות להיכנס לממשלה


– שיר לשלום: הסכמי אברהם הם צעד בדרך לריפוי

– למרות הקמפיין החדש: האיחוד הלאומי לא שינתה את שמה


לצד שאיפותיו להפוך לסולטן של המזרח התיכון, נשיא טורקיה מתמודד עם משבר כלכלי קשה. הלירה הטורקית איבדה השנה 30 אחוזים מערכה אל מול הדולר ומגפת הקורונה לא מסייעת במציאת פתרונות יצירתיים. ארדואן הדיח את נגיד הבנק המרכזי מוראט יוסאל בנובמבר האחרון ובניסיון להרים את המורל הטורקי המדוכדך הודיע על החלטה להעלות החל מהשנה האזרחית החדשה את שכר המינימום כדי לסייע ל-83 מיליון האזרחים הטורקיים להתמודד עם הבעיות הכלכליות שייצרה מגפת הקורונה. ארדואן מחפש דרך לצאת מהמשבר הכלכלי, וזה מה שהוביל כנראה להתקרבות למפרץ ולהצהרה שלו ביום שישי האחרון בה הביע את רצונה של טורקיה לחיזוק שיתוף הפעולה עם המפרץ.


צילום: AFPhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... /AFP_16K9Z1-2-750x422.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
שליט טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן חוגג ניצחון בבחירות. צילום: AFP

שר החוץ של איחוד האמירויות אנואר קרקאש, ביקש מאירופה להתייחס למהלכיו הצבאיים האחרונים של ארדואן ולמאמצים שלו להרחיב את השפעתו האזורית. "אירופה חייבת לגבש מדיניות אחידה כלפי טורקיה", אמר השר בראיון לעיתון הגרמני Die Welt בשבוע שעבר. "נשיא צרפת עמנואל מקרון הוא אחד הפוליטיקאים הבודדים שמתנגדים בגלוי למהלכי ההתרחבות של טורקיה. ארדואן מזהה את העמדה האירופית הבלתי אחידה ואת החולשה האירופית ומנצל אותה לטובת הרחבת השפעתו האזורית. יש לקבוע לארדואן קווים אדומים".


השר אנואר קרקאש אמר כי התוכנית של ארדואן מבקשת להטמיע את אידאולוגית האחים המוסלמים ולממש את שאיפתו להיות סולטן. הפרויקט האידיאולוגי של ארדואן נעוץ בעניין האסלאמי, "הוא מפיץ את האידיאולוגיה של האחים המוסלמים באופן בינלאומי בין היתר כדי להשיג השפעה", אמר קרקאש. הוא הבהיר שהפעילות הטורקית במדינות ערב מכוונת לחידוש האימפריה העות'מנית. "טורקיה מתרחבת לכל מקום על חשבון הערבים, אנחנו כמובן נגד העניין הזה. אם הם רוצים להקים מחדש את האימפריה שלהם, בבקשה, אנחנו לא מעוניינים בכך".


יחד עם זאת, השיח הלוחמני נגד טורקיה השתנה מעט בעקבות אינדיקציות להתקרבות בין טורקיה לסעודיה. ארדואן קיים לאחרונה שיחת טלפון עם המלך הסעודי סלמאן שהובילה לפגישה בין שרי החוץ של שתי המדינות ולהצהרה על שיתוף פעולה עתידי.


לעומת הגישה הלוחמנית שהציג קרקש בעיתון הגרמני, בראיון שהעניק ביום חמישי שעבר לסוכנות הידיעות האמריקנית בולמברג הוא ציין את העובדה כי אבו דאבי היא השותפה המסחרית המרכזית של אנקרה במזרח התיכון והבהיר, "אין לנו חילוקי דעות עם טורקיה. הבעיה המרכזית שלנו היא בשאיפות של אנקרה להרחיב את תפקידה במזרח התיכון על חשבון מדינות ערביות".


כמו כן, בראיון לרשת "סקיי ניוז" ביום ראשון אמר שר החוץ של איחוד האמירויות כי אבו דאבי מעוניינת לחזק את קשריה עם טורקיה, בעיקר לאחר שיפור היחסים בין אנקרה לקהיר שאיתה הייתה לארדואן מחלוקת בעקבות ההתערבות בעניינה של לוב הגובלת עם מצרים. "אנחנו מעוניינים ביחסים טובים שיכבדו את שני הצדדים. אנחנו מברכים על הפתיחות של טורקיה לאירופה ועל הצעדים החיוביים מול מצרים", אמר קרקאש והוסיף, "אנחנו לא רוצים שטורקיה תהיה התומכת המרכזית של האחים המוסלמים".


כבר ב-2017 נשאל ארדואן בריאיון לרשת אל-ערביה הממוקמת בדובאי ובבעלות סעודית האם בכוונתו להיענות לבקשות של מדינות ערב להסגיר מבוקשים מתנועת האחים המוסלמים. ארדואן כהרגלו ענה בדרך מתחכמת ואמר כי המטרה שלו היא למנוע הפיכה בטורקיה ולעצור את הגורמים האחראים למותם של יותר מ-200 איש ופציעתם של אלפים. הוא ציין שהאחים המוסלמים לא היו שותפים לאירוע ניסיון ההפיכה.


דווקא סיום החרם של מדינות המפרץ על קטאר, עליו דיווחנו בהרחבה בשבוע שעבר, פוגע ביחסים עם הטורקים שהיו החלופה הכמעט יחידה לאספקת מוצרים וסחורות לקטאר המבודדת.


The post שאיפות סולטניות: ארדואן שובר את הקרח עם המפרץ appeared first on מקור ראשון.


מחבר: avigailz | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/67 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: