פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
13/1/2021 5:01

תנו לגדל בשקט: פקודת הזקנים של צה"ל מגיעה לבג"ץ

אחת לכמה זמן עולה שוב הסוגיה של פקודות הצבא בכל הקשור להיתר לגידול זקן. על פי הפקודות חייל המשרת בשירות סדיר יכול לבקש פטור מגילוח הזקן מסיבות הרפואיות בהצגת אישור רפואי או בהיתר רבני בהנחה שהוא חי אורח חיים דתי ורב היחידה מאשר זאת.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

"לעג לרש": 800 יחידות דיור בלבד יאושרו ביו"ש

הרוטשילד של דורנו לא קיבל את ההכרה הראויה לו

בטיחות ולא ביטחון: התקנות החדשות של מעונות היום


בשנים האחרונות נהייה הזקן לאופנתי וגברים רבים הפכו את הזקן לחלק בלתי נפרד מהזהות שלהם. ספרים בונים על זה קריירות, ואם פעם שיער על הפנים נראה על אנשים המנהלים אורח חיים דתי או כאלו שבחרו את הזקן בגיל מבוגר כחלק מזהותם, הרי שהיום יותר ויותר צעירים בוחרים בכך. ברשתות החברתיות יש קבוצות של עשרות אלפים שהמכנה המשותף שלהם הוא הזקן וכולם, ללא יוצא מן הכלל, צעירים.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... _201609_07_19-750x501.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
חייל מגדוד נצח יהודה. צילום: ודבר צה"ל

לאורך השנים יצר נושא הזקן בעיות בצה"ל. חיילים בחרו באופן מודע לגדל זקן בתקופת השירות לא בגלל המודה או הזהות האישית שלהם כי אם בגלל הנוחות. מי רוצה להפסיד כמה דקות של שינה ולגלח בכל בוקר את פניו? גברים רבים היו שמחים להפטר מהצורך הזה אולם כרגע עוד לא נמצא ה"קונץ פטנט" שיעכב את גדילת השיער על הפנים, כך שהקצף והסכין או המכונה החשמלית הם הפתרון היחיד. גברים בודדים ניסו באומץ רב, באמצעות טיפולי לייזר, להסיר את הזקן לצמיתות. אולם העובדה כי הפנים מלאים בהמון עצבים גורמת לכאב עצום ולהבנה שהמחיר לא שווה להם ונטשו את הרעיון.


בעבר נהוג היה שמי שמתגייס עם זקן נשאר איתו עד הסוף. מעטים בחרו באפשרות הזו. עם השנים, כשהזקן הפך לאופנתי בחרו יותר ויותר חיילים לגדל אותו במכוון ועל הדרך להשיג פטור מהצבא.


במהלך כהונתו של הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט הוחלט לעשות סדר בפקודה והדרג הפיקודי הונחה לאכוף את פקודת הזקנים. התוצאה: אלפי פטורים הושלכו לפח וכל חייל שרצה להישאר עם זקן היה צריך לעבור את התהליך מחדש. עם האכיפה באה גם הפקודה להתגלח וחיילים רבים דיווחו כי הוכרחו לגלח את זקנם, ומהומה החלה.


השבוע, אחרי תקופה ארוכה שאף אחד לא נגע בגחל הבוער הזה, הגישו 17 חיילים עתירה לבג"ץ, עם תוספת קטנה משלהם – דוגמאות רבות של קצינים שאינם דתיים ועדיין מגדלים זקן. עיקר העתירה כולל שני סעיפים מרכזיים: האחד, הטענה כי ישנו קיפוח בין דתיים וחילוניים, והשני – אין שוויון בדרגות שעל הכתפיים. בעוד חיילים בסדיר נדרשים להתגלח קצינים בכירים מורשים לגדל זקן.


כדאי שמגישי העתירה יקחו בחשבון שעתירה דומה כבר נדחתה בעבר על ידי בית המשפט העליון שככל הנראה ידחה גם את שלהם. זאת מכיוון שבית המשפט העליון לא ממהר להתערב בפקודות הצבא. צריך לקרות משהו מאוד משמעותי כדי שבג"ץ יבטל פקודה צבאית שקשורה לעולם המשמעת. העתירה תחזיר את השיח סביב הנושא אל הכותרות וצה"ל יצטרך לחזור ולהתמודד עם זה.


חיילים רבים שמגדלים זקן בשטח ייפגעו, ואלו שניסו לתקן כנראה יגרמו לנזק כבד יותר אחרי התערבות בית המשפט. אבל עוד שאלה צריכה להישאל כאן: האם לא נכון לו, לצבא הגדול והחזק שזוכה למיטב הנוער הישראלי בשיאו, להתקדם לעידן המודרני ולכתוב את הפקודה מחדש? הרי לא מדובר בחיילים מרושלים אלא בכאלו השומרים על זקן מטופח. באשר לאלו שלא מתגלחים בגלל עצלנות, אין ספק שצריכה להיות כאן אכיפה, אבל האם אדם לא יכול לגדל זקן שמוסיף לאישיותו? בעידן כל כך מודרני, צה"ל של 2021 יכול בהחלט לקבל החלטה שיש דברים שניתן לשנות אותם, ואחד מהם זו פקודה ישנה שאת ההיגיון שלה באמת קשה להבין.


The post תנו לגדל בשקט: פקודת הזקנים של צה"ל מגיעה לבג"ץ appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/51 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: