פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
27/1/2021 5:25

בית המשפט העליון: החיפוש במכשירי יועצי רה"מ – חוקי

ברוב של שני שופטים הכשיר אתמול (ג') בית המשפט העליון את החדירה למכשירי הטלפון הנייד של יועצי ראש הממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן. השופטים סולברג וקרא הכשירו את החיפוש במכשירי הסלולר של השניים בדיעבד, לאחר שנעשה בהם חיפוש באופן לא חוקי במהלך חקירתם בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– מחוסר אמון לכאוס: כך הפכה בני ברק 2021 למיניאפוליס 2020

– לראשונה: "זיכרון בסלון" בבחריין, באיחוד האמירויות ובמרוקו

– הסבה מקצועית: עובדות התרבות שהפכו לחוקרות אפידמיולוגיות


במהלך חקירתם במשטרה, ביקשו החוקרים מאוריך וגולן לבצע חיפוש במכשירים מבלי שהוסבר להם שעומדת להם זכות הסירוב והדבר לא ייזקף לחובתם. גולן, שנכנס לחקירה ללא המכשיר הסלולרי שלו, התבקש ללכת, בלוויית שוטר, לרכבו ולהביא משם את המכשיר. רק לאחר החיפוש פנתה המשטרה לבית המשפט לקבלת צווי חדירה למכשירי הפלאפון. בית המשפט נעתר לבקשתם לאחר שהוצג לו "חומר סודי" הנוגע לחקירה.


צילום: יונתן זינדל - פלאש 90https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 01915_38_00-3-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
יועץ ראש הממשלה, יונתן אוריך. צילום: יונתן זינדל – פלאש 90

אוריך וגולן ערערו לבית המשפט המחוזי על החלטת בית המשפט להוצאת צווים בדיעבד, ונדחו. בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון של השניים התקבלה אצל השופט אלרון, שהחזיר את העניין לבירור בבית משפט השלום בתל אביב. השופט אלרון קבע שבית המשפט יבחן את מידת הזיקה בין החיפושים הלא חוקיים לבין החומרים הסודיים שהוצגו לבית המשפט ושעל בסיסם ניתנו, בדיעבד, צווי החדירה. נקבע כי ככל שתימצא זיקה כזו, הצווים יבוטלו כיוון שחיפוש רק על בסיס ממצאי החיפושים הלא חוקיים לא מקיים אותם. בית משפט השלום קבע כי זיקה שכזו קיימת לגבי מכשיריהם של אוריך ושני קמפיינרים נוספים, והצווים בעניינם בוטלו. הצו בעניינו של גולן נשאר על כנו. ערר שהגישה המדינה למחוזי התקבל והוכרע כי כל הצווים ייוותרו על כנם.


השאלות המקדמיות שהתעוררו בעניין חדירה לפלאפונים בדיעבד במהלך החקירה, הגיעו חזרה לבית המשפט העליון לדיון של השופטים סולברג, קרא והמשנה לנשיאה מלצר. השופט סולברג קבע כי יש להותיר את החלטת בית המשפט המחוזי על כנה, והשופט קרא הצטרף אליו. השופט מלצר, בדעת מיעוט, סבר כי יש להורות על דחיית בקשת החדירה למכשירים והדגיש כי המשטרה לא עמדה במוטל עליה – הצגת תשתית ראייתית מספקת למתן צווי החדירה. הוא סבר כי ככלל, יש לסרב לבקשה למתן צו חיפוש המוגשת בדיעבד לאחר שכבר בוצעה הפגיעה בזכויות החשודים, וזאת מכוח ההגנה מן הצדק.


הדיון עורר שוב את הצורך בחקיקה ברורה גם בנושא זה, ומצטרף לפסק הדין הנוסף של העליון שניתן השבוע בצורך לכתיבת נוהל ברור בפקודות המשטרה לגבי הצגת תעודת זהות בפני שוטר.


עורכי דינם של יועצי רה"מ הודיעו אתמול כי בהתאם להחלטות השופט אלרון ומלצר הם יגישו בקשה לדיון בהרכב מורחב. זו צפויה להתקבל ובינתיים המשך החקירה יוקפא.


The post בית המשפט העליון: החיפוש במכשירי יועצי רה"מ – חוקי appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Rina Nakonechny | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/41 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: