פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
4/2/2021 3:15

איש לא רוצה מלחמה, אבל נסראללה בוחר לשחק באש

אם אתם עוקבים אחר דיווחים ביטחוניים בוודאי שמתם לב כי מה שחזר על עצמו השבוע היה דיווח על כלי טיס קלים שנפלו בגבולות הצפון והדרום. שיא האירועים הגיע אתמול בזמן שבלבנון דיווחו כי חיזבאללה יירט כלי טיס ישראלי. דיווח מהסוג הזה יכול להפוך את המזרח התיכון לזירת מלחמה אגרסיבית ברגע אחד.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

מבוי סתום: האמריקנים מתעוררים לגודל הסכנה האיראנית

מה קורה במודיעין עילית? כשמוטציית השקרים כבשה את החדשות

– מסדר הלשעברים: הדתל"שים חולשים על לא מעט צמתים בחברה הישראלית


בחיזבאללה כמו גם בחמאס לא מעוניינים בעימות צבאי, ולכן מלחמה היא מציאות רחוקה בשלב זה. אבל בתור כתבים צבאיים אנחנו נוטים לסייג את השקט ואת הערכות המודיעין הללו בהבנה שאירוע אחד קטן יכול להצית את המזרח התיכון. התקרית אתמול הייתה אירוע בדיוק מהסוג הזה. אתמול זה הסתיים במספר ציוצים של כתבים צבאיים וכמה פושים של יישומוני חדשות, אבל זה היה יכול להסתיים אחרת.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/10/08635147-750x437.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. צילום: EPA

אגב, מאחורי הקלעים אירעה דרמה של ממש. מיד עם פרוץ הדיווחים, כלל מערכת הביטחון עצרה לרגע את הנשימה. ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל כולם עצרו את השגרה ולמשך כחצי שעה עסקו בתחקיר האירוע.


הראשונים לאותת רגיעה היו אנשי חיל האוויר שמיד הבהירו כי שום מטוס מאויש לא נפל או נפגע בלבנון. אחרי עוד כמה דקות מתוחות התברר כי כלי טיס מאויש מרחוק אכן פעל בגזרה מעל שמי צידון, אולם לא נפגע למרות הניסיון של חיזבאללה ליירט אותו. בסרטונים שרצו ברשת ראו נקודה לבנה והד של פיצוץ, ובכן מדובר במיירט שהחטיא והשמיד את עצמו.


אז מה בכל זאת קרה אתמול בשמי לבנון, ומה אפשר ללמוד מכך? ראשית, נסראללה אכן החליט לנסות ליירט כלי טיס של חיל האוויר. בפעם האחרונה שהוא העז לעשות מעשה כזה, הייתה אי שם בשנת 2019. נסראללה איים בנאומיו כי אם ישראל תמשיך להפר את המרחב הלבנוני האווירי הוא יפיל כלי טיס שלה. העובדה שהוא העז אתמול מלמדת שלנסראללה יש יכולת לא רק לאיים, אלא גם לבצע.


פרט חשוב נוסף שאנחנו למדים על יכולת היירוט של חיזבאללה מסתתר מאחורי הפרשנות. נסראללה יודע בדיוק מה יקרה אם הוא יפיל מטוס מאויש כזה, שיגרום או חלילה למותו של הטייס או לנפילתו בשבי. אירוע כזה יביא למלחמה בצפון, וכאמור לאף אחד אין אינטרס כזה.


המשמעות היא שמעבר לעובדה שנסראללה אכן מנסה ליירט, הוא גם יודע על מה הוא יורה, למרות שבמקרה הזה הוא החטיא. מדובר בהתקדמות דרמטית ביכולת של חיזבאללה להציק לחיל האוויר בפעילות שלו. מצד אחד הוא רחוק מיכולת מדויקת, מצד שני בכל אירוע כזה הוא לומד, משפר יכולות ומתקדם עוד צעד קדימה.


ישראל מוכרחה לבצע בלבנון משימות איסוף מודיעיני, כמו כן היא צריכה לשמור על העליונות האווירית שלה. בפעם הבאה שחיל האוויר יחצה קו גבול בשמיים הוא יצטרך לעשות כמה פעולות כדי למנוע מצבים כאלו. לכלי טיס מאויש מרחוק, בניגוד למטוס, אין יכולות הגנה והוא יכול להיות מופל.


הנזק במקרה זה הוא בעיקר תודעתי כי כלי שכזה לא מחזיק בסודות או ביכולות שהאויב יכול ללמוד מהן. אולם ריבוי הדיווחים בימים האחרונים על הפלת כלי טיס שכאלה מעבר לגבול מעידים על כך שחיזבאללה וחמאס לומדים את צה"ל. הם לומדים את הפעולות, את קווי הטיסה, טיסות האיסוף והיכולות הטכנולוגיות. זו הסיבה שרחפנים ומל"טים נופלים כמו זבובים בגבולות הצפון והדרום. המחיר הוא לא יקר, אבל כאמור מבחינה תודעתית יש כאן בעיה.


שני הצדדים צריכים ללמוד משהו מהאירוע הזה. הצד הלבנוני צריך להבין שישראל לא תוותר על טיסות בשמי לבנון, ועל חיל האוויר להפנים שנסראללה הציב רף חדש, וכלי הטייס בסכנה של ממש. אתמול זה נגמר בהחטאה, נא לא ליפול מהכיסא אם בעתיד הלא רחוק – תהיה פגיעה בול.


The post איש לא רוצה מלחמה, אבל נסראללה בוחר לשחק באש appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Yael Nagid Mizrahi | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/48 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: