פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
9/2/2021 4:25

התרגיל שממלכד את כל יריבותיה של רוסיה בקווקז

מובלעת נחצ׳יבאן היא טריטוריה אזרית הגובלת בארמניה, בטורקיה ובאיראן, אבל לא באזרבייג׳ן עצמה: ארמניה מפרידה בין המדינה הגדולה למחוז המרוחק שלה. בימי ברית המועצות המובלעת הייתה מחוברת לאזרבייג׳ן במסילת רכבת, אך לאחר התמוטטות ברית המועצות ומלחמת נגורנו־קרבאך הראשונה המובלעת נותקה משאר המדינה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– "חיים ענה לי, קצר ותמציתי, וביקש שבפעם הבאה אפנה למזכירה שלו"


– פגישה עם רובין הוד של חיות הבר בישראל

– לפני שהשמיים נפתחים: הדרך לגיהינום עלולה להתחיל בטיול הגדול


חבל הארץ הזה מעניין משום שנחצ׳יבאן היא השער של אזרבייג׳ן לטורקיה ולאירופה – והשער של טורקיה לים הכספי ולמרכז אסיה. אם היה קשר יבשתי ישיר בין המובלעת לשאר המדינה, האזרים היו יכולים למתוח קווי נפט וגז ישירות מהים הכספי דרך טורקיה לאירופה. לפיכך, שתי מדינות נהנות מהניתוק בין אזרבייג'ן למובלעת שלה: גיאורגיה ואיראן.https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2021/02/גאופוליטיקה-דיוקן-750x365.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />


גיאורגיה היא היום הציר האסטרטגי המקשר בין אזרבייג׳ן לטורקיה, בצינורות גז ונפט, בכבישים ובמסילות רכבת. גיאורגיה היא גם ציר תחבורה בין רוסיה לארמניה, משום שהארמנים אינם יכולים לעבור לרוסיה באמצעות מסילות הרכבת של אזרבייג׳ן. באיראן, הכביש המפותל סמוך לנהר אראס, בצידו האיראני ולא הארמני, היה ציר תחבורה עיקרי בין אזרבייג׳ן לנחצ׳יבאן. הניתוק בין אזרבייג'ן לטורקיה, היריבה האסטרטגית של טהרן בקווקז, שירת היטב את האיראנים.


כעת, בעקבות הסכם שביתת הנשק בין אזרבייג׳ן לארמניה שנחתם בחסות רוסית, נראה שמערך התשתיות באזור עומד להשתנות. כחלק מהסכם שביתת הנשק, ארמניה התחייבה לאפשר תנועה חופשית של אנשים וסחורות בין אזרבייג׳ן לנחצ׳יבאן, ולהקים "מסדרון תחבורה" חדש המוביל לנחצ׳יבאן. על המעבר הבטוח יפקח משמר הגבול הרוסי.


לכאורה זוהי מתנה אסטרטגית לאזרבייג׳ן ולטורקיה: חיבור יבשתי ישיר בין השתיים ישמש את טורקיה להקרין את השפעתה בים הכספי ובמרכז אסיה. אבל מדוע הרוסים נותנים את המתנה הזו לטורקים? כמו האיראנים, גם הרוסים רואים בטורקיה יריב אסטרטגי בקווקז. למה לתת לה נתיב למימוש חלומה להתפשט מזרחה, אל מרכז אסיה?


למעשה, רוסיה מוודאת שהיא תשלוט בנתיב הטורקי. במקום למנוע לחלוטין את הכניסה של טורקיה לקווקז, באופן שרק יעודד את אנקרה לחתור לפרוץ לעצמה דרך לשם, מוסקבה מעניקה לטורקים נתיב לים הכספי – אבל מציבה בו את אנשיה. התנועה בין אזרבייג׳ן לטורקיה במסדרון נחצ׳יבאן תהיה, כאמור, תחת פיקוח רוסי.


במקביל, מוסקבה גם מחלישה את הנוכחות המערבית החשובה האחרונה בקווקז: גיאורגיה. הממשלה בטביליסי חשובה במערב משום שהיא שולטת על ציר אנרגיה ותחבורה חשוב. אם מסילות רכבת וצינורות גז ונפט יעברו מעתה בנחצ׳יבאן, תפחת החשיבות האסטרטגית של גיאורגיה בעיניי המערב. מלבד זאת, אזרבייג'ן תהיה מעתה נתיב חלופי בדרך לארמניה: גיאורגיה לא תוכל עוד להשתמש בחיבור היבשתי בין רוסיה לארמניה כמנוף לחץ. אם הגיאורגים יסגרו את הגבול, הרוסים פשוט יוכלו לנתב מחדש את התנועה.


בשטח, בינתיים, לא קרה עדיין דבר. יעברו עוד שנים עד שמסדרון נחצ׳יבאן יפעל. עוד לא התחילו לתכנן את מיזמי התשתית שינצלו אותו. טביליסי מקווה שהיא תשמור על חשיבותה גם אחרי שהמסדרון יקום. גם איראן מקווה שהמסדרון רק יתלווה לתנועה דרך איראן, ולא יחליף אותה. ימים יגידו אם המסדרון יעצב מחדש את המאזן האסטרטגי בקווקז או לא.


The post התרגיל שממלכד את כל יריבותיה של רוסיה בקווקז appeared first on מקור ראשון.


מחבר: avigailz | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 2/59 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: