פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
11/2/2021 6:25

המאבק בגניבות הנשק: "הפורצים יודעים שלא יעשו להם כלום"

אירוע חדירת הבדואי השבוע לבסיס חיל האוויר בנבטים האיץ בצה"ל לסכם את עבודת המטה הארוכה שנעשתה בחודשים האחרונים במטרה להילחם בכאוס בדרום, בפריצות לבסיסים ולנשקיות ולגניבת אמל"ח מתחת לאף של צה"ל.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

"אני לא באה לעשות מהפכה": דבורה עברון מונתה למנהיגה רוחנית בבר-אילן

סבתא מלמדת בזום: חמותי ראויה לתעודת הצטיינות

נתניהו יכול לנצל לטובתו את מאמצי ביידן לפגוע בו


במסגרת עבודת המטה, שקידם הרמטכ"ל אביב כוכבי, הוחלט על מספר צעדים מרכזיים שיינקטו לשיפור וחיזוק הגנת המחנות. בין היתר הוחלט להשקיע באופן נרחב בטכנולוגיה ותשתיות שכוללים את פרויקט "עין צופייה" למיגון בונקרים ונשקיות, ולקיים מאות ביקורות בכלל בסיסי צה״ל כדי לבחון את מוכנות החיילים בשטח להגן על הבסיסים והנשקיות. עוד הוחלט להקים "מערך הגנת מחנות" שיפעל תחת חיל המשטרה הצבאית, שלו יש סמכויות מעצר והפעלת נוהל מעצר חשוד.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... _201619_26_56-750x485.jpg 750w" sizes="(max-width: 800px) 100vw, 800px" />
בסיס נבטים. צילום: דובר צה"ל

בנוסף, הורה הרמטכ"ל כוכבי לכנס אחת לחודש את פורום מטכ״ל לדון בסוגיית אבטחת המחנות תוך הקמת צוותי חניכה, בקרה וביקורת במילואים בכל פיקוד. בצה"ל אומרים כי הגנת המחנה מהווה חלק חשוב ובלתי נפרד מהשגרה הצבאית, התורמת ישירות לחיזוק הכשירות המבצעית. בצה"ל מייחסים חשיבות עליונה להפקת לקחים וללמידה מעמיקה בנושא – במטרה לצמצם משמעותית את התופעה החמורה של אירועי הגניבות והפריצות למחנות.


אולם לצד ההכרזות, התוכנית הגדולה לא מספקת כלים לחייל הפשוט, בין אם בסדיר ובין אם במילואים, לאכוף את השמירה. "לא ייתכן שאני מקבל נשק מהצבא, מתאמן במטווח, מספרים לי מה הן הוראות הפתיחה באש, אבל כשזה מגיע להגנה על נשקייה או בסיס – אני מנוטרל", מספר חייל מילואים שהיה עד לפריצות בבסיס צאלים. "אני ראיתי בעיניים שלי את הכנופיות הללו מגיעות לצאלים ופשוט עושות מה שהן רוצות. לא צריך יותר מטרקטורון, מטפחת על הפנים ואומץ לגנוב נשק מצה"ל. הם יודעים שאנחנו לא יכולים לעשות להם כלום".


בצה"ל אומרים כי בניגוד לדברים שנראים ברשתות ולרוח הדברים של החיילים שנתקלים בתופעה, הוראות הפתיחה באש ברורות. בשנת 2017 גובש נוהל בצה"ל שמחדד את הנושא, אולם מאז אף חייל לא השתמש בו במקרה של פריצה לבסיס. "הבדואים והכנופיות הללו יודעים היטב שאף אחד לא יעשה כלום, וזאת הסיבה שהוראות הפתיחה באש קיימות, אבל הצבא לא מעניק גיבוי להשתמש בהן", מסביר חייל המילואים.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... _201615_14_10-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
בסיס נבטים. צילום: אמית אלקיים, דובר צה"ל

התופעה קיימת ויש שיאמרו שהיא מתרחבת. לצד התוכנית שפורסמה אתמול אומרים בצה"ל כי בשנים האחרונות, כחלק מפרויקט למיגון בונקרים ונשקיות, הושקעו משאבים נרחבים בטכנולוגיה ובתשתיות. נערכו מאות ביקורות מטכ"ליות, בהן נבחנו מחנות צה"ל בכל רחבי הארץ באשר לאופן המשך מימוש ההנחיות, ולאור המיקוד ביתר שאת בסוגיה, אף הוקדש בשנה החולפת אחד מבחני הרמטכ"ל לנושא – והתקיים בוחן פתע ל-52 מחנות צה"ל.


התקווה החדשה שתולים בצה"ל למלחמה בתופעה היא ההחלטה של הרמטכ"ל להקים את מערך הגנת המחנות, שהתקבלה בעקבות מסקנות ועדה מטכ"לית מקיפה שמינה. המערך, שצפוי לצאת לדרך בחודשים הקרובים, יוביל יאחד וירכז את כל העולם הצבאי של הגנת מחנות ואמל"ח תחת קורת גג אחת.


"זו בשורה משמעותית", אומר רס"ן רז, רמ"ד אבטחה באמ"ץ, חטיבת המבצעים. בין היתר, כך מתאר רס"ן רז, יעסוק המערך בהכשרות, בסמכויות ובהגדרת תקני בעלי תפקידים קבועים בבסיסים ובמפקדות, מתוך חידוד התפיסה של אבטחה כמקצוע. לצד זאת, המשטרה הצבאית בונה בימים אלה תוכנית לקורסים מעמיקים בשיתוף חברות אזרחיות בעלות מומחיות בתחום. בנוסף עובדים על פיתוח קורס אינטראקטיבי שנועד להכשיר את מי שמשמשים כקצינים תורנים, קורס שישמש תנאי מחייב לביצוע המשימה.


"משימת אבטחת המחנות היא משימה מהמעלה הראשונה", מסכם רס"ן רז, "אנחנו משקיעים בה עבודה מאומצת, חשיבה מקיפה ועשייה מהקצה לקצה, שיובילו לשינוי ולתוצאות".


The post המאבק בגניבות הנשק: "הפורצים יודעים שלא יעשו להם כלום" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Yael Nagid Mizrahi | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/65 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: