פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
21/2/2021 2:05

הסכם הגרעין: ארה"ב רוצה משא ומתן עם איראן בהקדם

"ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה". כך נמסר ממשרד ראש הממשלה ביום שישי האחרון. ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– זירת עימות פוליטית גועשת: מתקן להפקת אנרגיה מפסולת


– הדרך לגיוון מערכת המשפט עוברת במתמחים לעליון

– המרוץ אחר המתחסנים: פיצה, כנאפה, בירה וצימר


ההודעה הגיעה בעקבות הפגישה הווירטואלית המרובעת שהתקיימה ביום חמישי בין שרי החוץ של ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה, ונאומו (הווירטואלי גם כן) של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מיום שישי בוועידת הביטחון במינכן. משניהם עלה המסר כי האמריקנים מעוניינים להניע את הנתיב הדיפלומטי מול איראן בהקדם, ולשבת איתם בקרוב למשא ומתן. השאלה היא רק מי יעשה את הצעד הראשון. האיראנים דורשים ראשית את הסרת הסנקציות הכלכליות הכבדות מעליהם, האמריקנים דורשים הפסקה של הפרות ההתחייבויות האיראניות.


מעבר לשביעות הרצון הניכרת של הצדדים מכך שהם חזרו לפעול בקו אחיד, ההודעה המשותפת עם האירופים קראה לאיראן להימנע מההפרה הנוספת אותה מתכוונת טהרן להוציא לפועל השבוע, במסגרת שורת הצעדים אותם חוקקה לאחר חיסול פחריזאדה. החל מ-23 לחודש, מחרתיים, מתכוונים האיראנים להגביל את פעילותם של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשטחם, תחת "הפרוטוקול הנוסף", שאפשר ביקורי פתע של הפקחים באתרים חשודים בנוסף לפיקוח השוטף. האירופים והאמריקנים קראו לאיראן "לשקול את ההשלכות של פעולה כה חמורה", וגם "הביעו חששות", מהעשרת האורניום שלה עד לרמה של 20 אחוז.


ביידן אמנם עומד רשמית על כך שלא יוריד עיצומים כצעד מקדים, אך בינתיים, ארה"ב כבר עשתה כמה מחוות קלות וסמליות כלפי טהרן. דוגמה לכך היא ביטול הגבלת התנועה שהוטלה על חברי המשלחת האיראנית לאו"ם, שפחות או יותר לא אפשרה להם שום מרחב נסיעה בארה"ב, מלבד ברדיוס קטן מבניין האו"ם. צעד שבכיר במחלקת המדינה האמריקנית, אמר ביום חמישי, שהוא "קומון-סנס", מבחינתו, הגיון פשוט. עוד מחווה, נרשמה בביטול הרשמי של הצהרת ארה"ב תחת ממשל טראמפ, כי היא מפעילה את מנגנון ה"סנאפבק", ומשיבה את כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, כפי שהיו לפני ההסכם. צעד שגם כך, לא באמת התקבל במועצת הביטחון של האו"ם.


המחוות הסמליות הללו, נרשמו לצד שני צעדים משמעותיים יותר של ארה"ב, הוצאת המורדים החות'ים שהם בעלי ברית של איראן מרשימת ארגוני הטרור, והשעיה של מכירת מטוסי החמקן לאיחוד האמירויות, שגם היא חיובית בעיני טהרן.


תרחיש אחד בנוגע למה שעומד להתרחש, הוא כי האיראנים אכן יעשו איזו מחווה, אולי באמצעות ביטול הגבלת פעילות הפקחים. זו אפשרות קלושה למדי, אך היא תביא לכך שהמשא ומתן יחל בהקדם, וינוע לכיוון שיבה להסכם הקודם. איראן אולי תתחייב לתקן את ההפרות, אף ש'תיקון' כזה אינו אפשרי באמת, כי הידע שנרכש הוא בלתי הפיך – למשל, בכל הנוגע לייצור האורניום המתכתי. ארה"ב תנסה לדון על הסכם ארוך וחזק יותר, "longer and stronger", אבל צפויה להיתקל בסירוב איראני לכל החמרה.


תרחיש נוסף הוא כי האיראנים לא יחזרו בהם מהכוונה להטיל מגבלות על הפקחים, ימשיכו עם ההפרות, ולא ייצרו שום חלון הזדמנויות אפשרי עבור האמריקנים. השאלה אז היא, אם האמריקנים, למרות הצהרותיו החוזרות ונשנות של ביידן, כן יעשו מחווה משמעותית נוספת, שתאפשר לטהרן לומר כי וושינגטון עשתה את הצעד הראשון, והם מוכנים בטובם להצטרף למשא ומתן.


לכך יש להוסיף מאמר באתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" מסוף השבוע, המתאר כי בממשל ביידן, בו יושבים בעלי תפקידים שהיו חלק מגיבוש ההסכם בתקופת אובמה, יש מי שהיו רוצים לראות את ארה"ב שבה מהר יותר אל הסכם הגרעין מ-2015, ומודאגים מהזהירות האיטית שנוקט בעיניהם הנשיא ביידן בסוגיה. נראה כי הלהיטות שמאפיינת את אנשי ביידן בימים אלו להפוך על פניו כל מעשה של ממשל טראמפ, עלול בנוגע לאיראן, להפוך לסכנה משמעותית.


The post הסכם הגרעין: ארה"ב רוצה משא ומתן עם איראן בהקדם appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/49 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: