פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/2/2021 10:19

דמי אבטלה שולמו בטעות, האזרח הקטן ישלם

אחרי קרוב לשנה שלשכות התעסוקה היו סגורות במרביתה, החליטו בשירות התעסוקה לפתוח אותן מחדש בערים ובשכונות שאינן אדומות. כל נרשם חדש בשירות התעסוקה יצטרך להתייצב בלשכה תוך שבועיים מרגע שנרשם באתר, ולאחר מכן יידרש להתייצב בלשכה מדי חודש. ההודעה הזאת מגיעה לאחר שבשבוע שעבר נחשף כי כמיליארד שקלים של דמי אבטלה שולמו בטעות לאנשים שחזרו לעבודה למרות שלא היו זכאים להם. הטעות קרתה כתוצאה מדיווחים שגויים של שירות התעסוקה, שהמשיך להגדיר כ"דורשי עבודה" גם עובדים שחזרו לעבוד אך לא דיווחו על כך, ואף עובדים ששהו בחו"ל בתקופה הזאת.


לשכות התעסוקה נסגרו לקבלת קהל עם הסגר הראשון באמצע מרץ שעבר. מאות אלפי אזרחים יצאו לפתע לחופשה ללא תשלום (חל"ת) או פוטרו ומדינת ישראל נדרשה להעניק להם דמי אבטלה. בדרך כלל, על מי שמבקש דמי אבטלה לעבור בשתי תחנות: האחת היא שירות התעסוקה שם הוא נרשם כדורש עבודה, כשהשירות אמור לסייע לו למצוא עבודה. התחנה השנייה היא המוסד לביטוח לאומי שקובע אם הוא זכאי לקצבה, למשך כמה זמן יקבלה ובאיזה גובה תהיה. על פי חוק הביטוח הלאומי, מובטל נחשב מי שנרשם כדורש עבודה בשירות התעסוקה, ועל בסיס דיווחו מחשב (בין היתר) שירות התעסוקה את הזכאות לאבטלה.


בימים כתיקונם, מי שנרשם כדורש עבודה נדרש להתייצב בלשכת התעסוקה מדי שבוע ולהצהיר שאינו עובד ושהוא מחפש עבודה. השנה, בגלל הצורך למנוע התקהלות וסגירת הלשכות לקבלת קהל, בוטלה חובת ההתייצבות הפיזית. הוויתור על חובת ההתייצבות, ואפילו על חובת התייצבות דיגיטלית, גרמה לכך שבשירות התעסוקה לא היו מעודכנים במצבם של כל האנשים שנרשמו אצלם. התברר כי רבים מאלה שנרשמו כדורשי עבודה חזרו לעבוד זמן מה לאחר מכן. כיוון שלא חייבת חובה חוקית לדווח על כך, שירות התעסוקה המשיך למנות אותם כדורשי עבודה, והם המשיכו לקבל דמי אבטלה בשוגג. באמצעות פניות יזומות ובאמצעים דיגיטליים החל שירות התעסוקה לפעול כדי לעודד עובדים לדווח על חזרה לעבודה, אבל לא כולם שיתפו פעולה. כשאין מחויבות להתייצב או אפילו להצהיר באופן דיגיטלי על חזרה לעבודה, הצטברו רשימות של מאות אלפי מנותקי קשר שבשירות התעסוקה המשיכו לדווח עליהם כדורשי עבודה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– בעלי העסקים נותרו עם השאלות: הכנס שלא חידש דבר

– המוח היהודי: הפיתוחים הישראליים שמדהימים צבאות בעולם

– מתנות לאביונים: המדריך השלם לשנת תשפ"א


שירות התעסוקה הודיע שמעכשיו כל דורש עבודה חדש יידרש להתייצב בלשכה תוך שבועיים מרגע הרשמתו. גם חלק מדורשי העבודה הפעילים יזומנו ללשכות: מי ששירות התעסוקה סבור כי סיכויי ההשמה שלו בשלב זה, לפי מידת פתיחת המשק, יימצאו גבוהים יותר או שנמצא כלי תמך להשמה המתאים עבורם. על דורשי העבודה שיוזמנו תחול חובת התייצבות מנדטורית מדי חודש עד להשתלבותם מחדש במעגל העבודה.


ההודעה הזאת מצטרפת להודעה מהשבוע שעבר, לפיה שירות התעסוקה פותח מנגנון מקוון שמאפשר למעסיקים שנתקלו בסירובי עובדים לחזור מחל"ת לדווח על כך לשירות התעסוקה. המנגנון הזה היה מוכן כבר זמן מה אך רק עתה עלה לאוויר. לאורך השנה האחרונה, ובמיוחד לאחר שהוארכה הזכאות לדמי אבטלה למשך שנה עד יוני 2021, מעסיקים רבים גילו שעובדים רבים אינם מעוניינים לחזור לעבוד ומסתפקים בדמי האבטלה שמגיעים להם. מעסיקים שהוציאו עובדים לחל"ת גילו שגם עם פתיחת העסק מחדש העובדים לא בהכרח מעוניינים לחזור לעבודה, ומעדיפים להמשיך וליהנות מ"חופשה" בתשלום המדינה. המנגנון הזה אמור לסייע למעסיקים לדווח על עובדים שאינם מעוניינים לחזור ולעבוד, ובכך הם אמורים לאבד את זכאותם לדמי אבטלה שכן אינם "דורשי עבודה". כך משאבי האבטלה יוכלו להיות מופנים לעובדים שבאמת אין להם מקום עבודה לחזור אליו.


שני הצעדים האלה, שהיו אמורים להתבצע כבר מזמן לאור התארכות המשבר, נכנסים לתוקף רק עכשיו, בתקווה שיסייעו להתאוששות המשק ולחזרה לשגרה. היעדר נתונים מדויקים על היקפי דורשי העבודה והמובטלים, מקשה על קבלת מדיניות מסודרת בעניין התעסוקה. קושי שכבר עלה לנו בשנה האחרונה כמיליארד שקלים ששולמו בלי זכאות, ועכשיו יידרשו להיגבות בחזרה מהאזרחים.


The post דמי אבטלה שולמו בטעות, האזרח הקטן ישלם appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Rina Nakonechny | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/55 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: