פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
28/2/2021 4:49

דו"ח אמריקני על חיסול חשוקג'י מפר את האיזון במזרח התיכון

נראה שהיחסים בין ארה"ב וערב הסעודית מעולם לא היו מתוחים כל כך. בריאד מצפים בדריכות לחידוש הסכם הגרעין מול האויבת הגדולה איראן, ובמקביל עליהם להתמודד עם דו"ח המודיעין האמריקני בנוגע לחיסולו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.


בדו"ח, שפורסם בסוף השבוע, נאמר כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן־סלמאן ככל הנראה עומד מאחורי הפרשייה. ההאשמה נוסחה באופן עמום ונתונה לפרשנות, מה שלדעת רבים מספק לבן־סלמאן דווקא מפלט מאשמה ישירה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי למסור מחר (שני) הצהרה בנוגע לפרשה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

–  הנאמנות המתפוררת של בלוק הימין

– בלי הסבר: למה המחוסנים לא יכולים לחגוג?

– זעם צבוע: חברי המשותפת מחבקים את הגזען האמיתי


ממשלת סעודיה, שהכחישה כל מעורבות של נסיך הכתר, פרסמה ביום שישי הצהרה שדחתה את ממצאי הדו"ח האמריקני. היא חזרה על הצהרותיה הקודמות לפיה הריגתו של חשוקג'י היא פשע מתועב של קבוצת נוכלים.


עד כה הממשל האמריקני היה נתון לביקורת בעקבות ההתייחסות המקלה בנוגע לדו"ח וביחס ליורש העצר הסעודי שלא לוותה בסנקציות למרות שהוא נאשם כי אישר את חיסולו של חשוקג'י. "אנחנו נספק הצהרה לגבי ממצאי הדו"ח ומה יהיו ההשלכות כלפי הממשל הסעודי", אמר ביידן, בתגובה לביקורת. בין הצעדים הממשיים שנקטה בכל זאת ארה"ב ביום שישי היו הטלת איסור ויזה על כמה סעודים שהאמינו כי היו מעורבים בחיסול העיתונאי.


צילום: AFPhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 10/AFP_19X6LH-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ג'מאל חשוקג'י. צילום: AFP

כזכור בשנת 2018, עיתונאי הוושינגטון פוסט חשוקג'י, אחד המבקרים הגדולים של יורש העצר הסעודי, נכנס לשגרירות הסעודית בטורקיה כדי לטפל במסמכי גירושין ולהתחתן בשנית. ארוסתו שהמתינה לו בחוץ דיווחה כי לא יצא מהקונסוליה ומאז נעלמו עקבותיו.


הטורקים שחקרו את האירוע הציגו ראיות לפיהן חוליית סעודים ובניהם מנתח הגיעו לטורקיה בטיסה פרטית, עינו את העיתונאי, חיסלו אותו וביתרו את גופתו. בעיתון הטורקי "סבאח" פורסמו עדויות מקלטות שאותרו על ידי סוכנות הביון הטורקית ומתעדות את רגעיו האחרונים.


בדצמבר 2019 חמישה גברים נשפטו למוות ועוד שלושה לתקופות מאסר ממושכות על חיסולו של חשוקג'י. דובר הממשלה הסעודית אמר כי הרצח היה החלטה ספונטנית של סוכנים סעודים בשטח, שלא קיבלו הוראה מבית המלוכה. חוקר מטעם האו"ם שחקר את הפרשה ציין כי התגובה הסעודית איננה אמינה.


מיד עם חיסולו, חשד המודיעין האמריקני כי יורש העצר הסעודי הזמין את החיסול. בכירים אמריקנים אישרו לערוץ MBC כי בן־סלמאן הביע הסכמה לחיסול. רשת CNN פרסמה ביום חמישי האחרון ממצאים חדשים הקושרים בין חוליית החיסול ליורש העצר. על פי הדיווח שני המטוסים הפרטיים שהטיסו את חוליית החיסול הסעודית לטורקיה, היו שייכים לחברה שהייתה בבעלותו של יורש העצר הסעודי.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 1/02/09019887-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן. צילום: EPA

על פי מסמכים שהוצגו במהלך תביעה אזרחית בבית משפט בקנדה והגיעו לידי CNN, החברה עברה לידיים פרטיות פחות משנה לפני רצח העיתונאי. המסמכים, המסווגים "סודי ביותר", נחתמו על ידי שר סעודי שקידם את הליך מכירת חברת התעופה במהירות.


דו"ח המודיעין האמריקני לא זכה לפרסום תחת ממשל דונלד טראמפ. חברי קונגרס אמריקנים דרשו שיראה אור, וטענו כי יורש העצר הסעודי עומד מאחורי הרצח. לבסוף, תביעה לחופש מידע הובילה לפרסומו של הדו"ח, שכולל שני עמודים החושפים את המעורבים מאחורי חיסול העיתונאי.


חשיפת דו"ח הרצח של חשוקג'י יוסיף למתיחות בין ערב הסעודית לארה"ב שמורגשת מאז בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות. הנשיא החדש הודיע לפני כשבוע כי הוא מעוניין לייסד מאזן כוחות חדש ביחסים בין המדינות, ולהגביר את הפיקוח האמריקני על ערב הסעודית. בוושינגטון הבהירו כי יפחיתו את אספקת הנשק, ודרשו מהסעודים לסיים את המלחמה שהם מנהלים בתימן מול החות'ים, נציגיהם של האיראנים במדינה השכנה.


היעדר התמיכה האמריקנית בערב הסעודית, מספקת אור ירוק לחות'ים, נאמני המשטר האיראני, להמשיך בתוקפנות נגדה. בריאד דיווחו אמש על מתקפה של שישה כלי טייס בלתי מאוישים ששוגרו על ידי החות'ים. ערוץ אל־אחבריה הסעודי הודיע ​​כי יירט את המתקפה.  הקואליציה של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הודיעו גם הם על שיגור מספר כלי טייס בלתי מאוישים על ידי החות'ים לעבר אזור ח'מיס מושייט בערב הסעודית.


The post דו"ח אמריקני על חיסול חשוקג'י מפר את האיזון במזרח התיכון appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Yael Nagid Mizrahi | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 3/44 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: