פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
1/3/2021 7:02

צה"ל מערער לעליון: בית משפט לא יכול לבטל החלטה פיקודית

אחרי שבית משפט אזרחי הפך באופן תקדימי החלטה פיקודית בצה"ל, הרמטכ"ל אביב כוכבי והפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליטו להבהיר לבית המשפט האזרחי כי אין לו מקום להתערב בהחלטות פיקודיות. פרק הזמן שעבר מאז פסק הדין ועד ההחלטה אתמול (א') להגיש עליו ערעור, מלמד כי צה"ל ביצע שתי פעולות אחרי החלטת בית המשפט. הראשונה – למידה מקיפה של ההחלטה, והשנייה – בדיקה מעמיקה של התחקיר הצה"לי שמטרתה לוודא שלא נפל בו פגם המצדיק התערבות של בית משפט אזרחי.


תחקיר צה"ל, לצד ההליך הפיקודי, תוכננו כך שיהיו מנותקים מההליך המשפטי כדי שקצינים לא יחששו לדבר בתחקיר אירועים מבצעיים בהם קיים חשש לכשלים שהובילו לסיכון חיי אדם. במידה וקצינים ידעו שהליך פלילי מרחף מעל ראשם הם יחששו לשתף פעולה עם התחקירים ובצה"ל יתקשו להפיק לקחים. כאשר נכנסים עורכי דין לתמונה הגרסאות לא בהכרח משקפות נאמנה את המציאות אלא מתיישרות לפי דקויות משפטיות. בצה"ל הבינו שהסתמכות על חקירה פלילית ותוצאותיה תפגע בתהליך הפקת הלקחים שיכול בעתיד, להציל חיים.


מבחינת צה"ל ההתערבות של המשפט האזרחי היא קו אדום.


הסיפור מתחיל עם התאבדותו של חייל צה"ל, ניב לובטון. לחץ שהופעל על לובטון ז"ל מצד מפעיל סוכנים במשטרה הצבאית, מתוך ניסיון להפליל את חבריו ליחידה על שימוש בסמים וסחר באמל"ח, גרם לו לשים קץ לחייו. הדבר אמנם לא הוכח אולם במצ"ח רצו להשיג ראיות באמצעות סוכן כפול, לוחם שיעביר להם מידע מפליל על חבריו לנשק. לובטון סירב לשתף עימם פעולה ושידר אינספור אותות מצוקה שלא נקלטו אצל מפעילו. במקרים בהם הוא כן הבין שיש בעיה, המפעיל לא פעל על פי הנהלים ולא דיווח כנדרש. כתוצאה מכך המערכת לא זיהתה את מצוקתו של ניב ולא סייעה לו והוא שם קץ לחייו.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– שופט העליון עמית: להחמיר בענישת פשיעה חקלאית

– תוכנית החירום הישראלית לבלימת הקורונה ברשות הפלסטינית

– כשישראל מכניסה לשטחה סוכן חמאס בדלת הראשית


ועדת בדיקה שהוקמה במקביל לחקירת מצ"ח הצביעה על "כשלים בדרך פעילותו של מערך המודיעין במצ"ח". בעקבות כך החליט הרמטכ"ל על שורת צעדים פיקודיים: המפקד של מצ"ח באר שבע, קצין בדרגת רס"ן, הודח ולא ישרת בתפקידי פיקוד וקידומו יעוכב במשך שש שנים; מפקד מרחב דרום במצ"ח (סא"ל) ננזף על ידי ראש אגף כוח אדם; שרשרת הפיקוד בביסל"ח – שם שירת ניב לובטון – המח"ט, המג"ד והמ"פ, ננזפו פיקודית "בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים לאחר היוודע דבר היעדרותו".


הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע כי "העיקרון המוביל בצה"ל הוא "האדם יקר". זהו עיקרון שחייב להנחות את כל המפקדים והחיילים. מעיקרון זה נגזר הציווי להיות רגיש לאדם, לדאוג לצרכיו ולטפל בכל אירוע בחרדת קודש וביראת חיים".


ואז הגיעה התפתחות בעלילה. באופן תקדימי, ביטל בית המשפט המחוזי את המלצות הוועדה והחלטת הרמטכ"ל להדיח מפקד בכיר במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית להתאבדותו של הלוחם. השופטת ארנה לוי קבעה בהחלטתה כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".


בצה"ל הזדעזעו מהתערבותו של בית המשפט המחוזי ולקחו זמן לגבש החלטה וערעור לבית המשפט העליון. אתמול (א) התבשרנו כי צה"ל ופרקליטות המדינה יערערו לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי לפיה יש לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר. במקרה הזה הרמטכ"ל כוכבי היה מעורב באופן אישי בקבלת החלטות. הרמטכ"ל הדגיש כי הוא מייחס חשיבות גדולה לאחריות המפקדים ודורש מהם לממש אותה. גישה זו הובילה להחלטתו להדיח את מפקד מצ״ח באר שבע והיא גם זו שהובילה להחלטה לערער לבית המשפט העליון.


צה"ל תולה תקוות גדולות בבית המשפט העליון שכן פסק דין שלו יכול לשרטט עבור בתי משפט אזרחיים קו ברור לגבי התערבותם בהליכים פיקודיים. מדובר צה"ל נמסר כי "הטיעונים פורטו במסגרת הערעור שיוגש בימים הקרובים על ידי פרקליטות המדינה".


The post צה"ל מערער לעליון: בית משפט לא יכול לבטל החלטה פיקודית appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Rina Nakonechny | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 3/55 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: