פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
11/3/2021 5:43

עתידה של משרפת מעלה אדומים מוטל בספק

במשרד להגנת הסביבה דורשים לבטל את המכרז להקמת משרפת פסולת מזהמת במעלה אדומים, אותו קידם השר להגנת הסביבה זאב אלקין בקדנציה הקודמת. הדרישה לביטול באה כשברקע קרבות בין המשרד להגנת הסביבה למשרד האוצר על עתיד משרפת "השומרוני הטוב", שתטפל באשפה של העיר ירושלים רבתי. בעוד במשרד האוצר פועלים מול משרד ראש הממשלה בניסיון למנוע את ביטול המכרז השנוי במחלוקת, במשרדה של גילה גמליאל מיישרים קו עם התנגדות תושבי האזור למשרפה ולאחר שנה וחצי של מאבק, מכירים בטענות התושבים ופעילי הסביבה בדבר הסכנות הנשקפות מהמתקן המזהם.


על פי העמדה החדשה של המשרד להגנת הסביבה, אותה שלח שלשום מנכ"ל המשרד דוד יהלומי למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, הובהר כי הם מתעקשים על ביטול המכרז להקמת משרפת הפסולת שיצא לדרך בראשית חודש פברואר. יהלומי ציין במכתבו כי "המכרז מבוסס על הנחות שגויות בכל הנוגע לדין הקיים, הן מבחינה תכנונית והן ביחס להוראות החקיקה הסביבתית הקיימת לעניין טיפול בפסולת ולעניין אסדרה של היבטי זיהום אוויר ממתקני טיפול בפסולת".


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– לא חוזרים מהחל"ת: "אנחנו מגדלים פה דור עצלן"

– ההכנסות ממיסים נשחקו: פחות דלק, יותר סיגריות

– יום דיכוי האישה: "חוק המשפחה" מחזיר את מצרים אחורה


בדומה לטענות התושבים ופעילי הסביבה, גם במכתבו של יהלומי הובהר כי המבחנים שנערכו לבחינת ההשפעות על הסביבה נכונים רק למתחם להטמנת פסולת, ולא למתחם שבו יוקם מפעל לשריפתה.


בשנה וחצי האחרונות תמכו במשרד להגנת הסביבה בהקמת המתקן, ולאחר בדיקה מקצועית מעמיקה, שינו את דעתם והבינו כי הקמתו תביא לפגיעה סביבתית ולנזק שישפיע על מדיניות מחזור פסולת לעשרות השנים הבאות. במשרד להגנת הסביבה מכירים כעת כי המכרז אינו עולה בקנה אחד עם דרישות חוק אוויר נקי והתקנות מכוחו, מדיניות המשרד והנחיותיו המקצועיות.


על פי מסמכי המכרז שהובילה המדינה, משרפת הפסולת צפויה לקבל בעשרות השנים הבאות פסולת שתמוין במתקן מיון, ללא הפרדה במקור, וללא כל תמרוץ להפחתה במקור. זאת, בניגוד למדיניות העולמית המקובלת הפועלת לצמצום הטמנה ושריפת פסולת. המתקן גם ישרוף פסולת אורגנית במקום למחזר אותה לצורך חקלאות כקומפוסט.


עוד ציין יהלומי כי "מתקן בהיקף ומסוג של מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, שיש לו השלכות סביבתיות משמעותיות, לרבות בהיבט של גובה המתקן, כלל לא נשקל במסגרת המתקנים האופציונליים לאתר זה, ולא נבחנו ההשפעות הסביבתיות שלו במסגרת התסקיר. עניין זה מעלה שאלה הן לגבי מידת הפירוט הנדרשת של התכנית והן בהיבט של קיום הדרישה לביצוע תסקיר".


רועי חוג'ה ושלומי ירוחם, ממובילי המאבק במעלה אדומים, מקווים שההכרעה בנושא קרובה. "לכולם כבר אין ספק שמכל הבחינות אסור ואי אפשר להקים משרפה במעלה אדומים", אומר רועי. "במשרד האוצר שכחו כנראה שהם לא קובעים את המדיניות אלא אמורים לסייע להוציא אותה לפועל".


במוצאי שבת צפוי ראש הממשלה נתניהו לבקר במעלה אדומים שם מחכים התושבים לבשורה בעניין מאבקם. "אנו פונים מכאן – לראש הממשלה בנימין נתניהו – בטל באופן סופי ומוחלט את משרפת אדומים. זה הדבר ההגיוני והמתבקש ביותר", אומר שלומי.


החלטה גורפת


באוגוסט 2020 החליטו במשרד להגנת הסביבה לעצור את כל התוכניות להקמת מתקני שריפת פסולת בישראל, למעט ביהודה ושומרון.


תושבים באזור מישור אדומים וחברי העמותה הסביבתית "ירוק עכשיו" הגישו בג"צ נגד המשרד להגנת הסביבה בדרישה שיסביר מדוע המדיניות היא לעצור את הקמת מפגעי הסביבה החמורים בשטחי ישראל ובמקביל לקדם את הקמת המתקן במישור אדומים.


מי שנשכרה אז לייעץ ולבחון את כוונות המשרד להגנת הסביבה היא ד"ר סיניה נתניהו, מומחית לכלכלת משאבי טבע ותשתיות מים ששימשה עד לפני שנתיים כמדענית הראשית בדימוס. "ההשפעות מאתר כזה יכולות להיות אסון נורא ולחלופין זניחות, הכל תלוי בתנאים שבהם הוא ייבנה ויתוחזק", אמרה לנו ד"ר נתניהו באוגוסט. היא הסבירה כי "בפועל, חוקי מדינת ישראל ברובם לא חלים שם ולכן המכרז לא בוחן כלל האם היזמים יצטרכו לעמוד בחוק אוויר נקי וממילא אי אפשר לאכוף אותו. כשפתחתי את מסמכי המכרזים מצאתי שהם קובעים בכלל כי תנאי הרגולציה הסביבתית שהיזמים שיקימו אותו מחויבים להם נכונים לשנת 2006 ולא עדכניים כלל להנחיות המקובלות היום באיחוד האירופי ומהוות סטנדרט מינימום כקו מנחה להקמת מפעלים דומים".


The post עתידה של משרפת מעלה אדומים מוטל בספק appeared first on מקור ראשון.


מחבר: avigailz | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 3/63 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: