פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
22/3/2021 11:31

עשרת האירועים הדרמטיים של בחירות 2021

מערכת הבחירות הנוכחית אמנם נראתה על פניו משמימה, אבל כבר מהיציאה לבחירות לכנסת ה-24 ועד ההגעה לסיומן מחר, התרחשו שורת אירועים דרמטיים ששינו את ככלי המשחק וטלטלו את המערכת הפוליטית בישראל.


1. גדעון סער פורש מהליכוד ויתמודד מול נתניהו / 8 בדצמבר 2020- 104 ימים לבחירות


בשנתיים אחרונות התפרסמו דיווחים והערכות על פוטש שיעשה גדעון סער בליכוד, אך במידה וזה לא יצלח הוא יזרוק פצצה ויבחר באפשרות השנייה: הקמת מפלגה חדשה וקריאת תיגר על נתניהו בהתמודדות לראשות הממשלה.


במערכת הפוליטית מסמנים את הצעד הדרמטי של פרישת סער מהליכוד כיריית הפתיחה לבחירות הרביעיות, וזאת עוד בטרם פוזרה הכנסת. יעידו על כך ההתפתחויות הבאות, כאשר למחרת, ב-9 בדצמבר נרקם ציר נוסף וחברי "דרך ארץ", יועז הנדל וצבי האוזר, הודיעו על הצטרפותם לרשימה שלימים תושק תחת השם "תקווה חדשה".


המהלך הפך את חלוקת הגושים בין ימין לשמאל לכזו שמתאפיינת בין מחנה ביבי למחנה "רק לא ביבי", ויצר בלבול מחנות עד כדי שינוי של כל מה שהכרנו על המספרים שיכולים להרכיב את הקואליציה העתידית.


2.ליל החניונים – האירוע שסיים את קיומה הכנסת ה-23 / 22 בדצמבר 2020 – 89 יום לבחירות


יום לפני המועד האחרון להעברת התקציב לטובת משא ומתן על דחיית הבחירות, התכנסה מליאת הכנסת להצביע על פשרה שתדחה את העברת התקציב ותאפשר לכנסת להמשיך ולהתקיים. אך ברגע האחרון תרגיל של מספר חברי הכנסת (שהמתינו שעות בחניון הכנסת ומכאן השם) דאז מיכל שיר, אסף זמיר, רם שפע ומיקי חיימוביץ' יחד עם היעדרותה של שרן השכל מההצבעה השמית הביאו לכך שהכנסת התפזרה, אל מול מבטיהם הנדהמים של שאר חברי הכנסת. הסכמות מאחורי הקלעים הובילו יחד עם סער להפלת השלטון ויציאה לבחירות.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... t-09.26.42-1-750x501.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
ח"כ מיקי חיימוביץ' במליאה,. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

3.פרישת זאב אלקין / 24 בדצמבר 2020 – 87 יום לבחירות


השאלה המשמעותית שנשאלה בימים שלאחר הסערה בימין היא את מי יצליח למשוך סער משורות הליכוד ואל איזה שחקנים נוספים יוכל לחבור בעת הצורך. המהלך התרחש מתחת לאפם של אנשי הליכוד, וכשהם סימנו חשודים לעריקה או בוגדים נוספים השם של אלקין לא היה אחד מהם.


עם ההכרזה כינה אחד ממקורביו של סער את הדמות הבכירה שצפויה לעבור אליהם בשם "כריש". אלקין נעמד לבדו מול המצלמה ובמשך שמונה וחצי דקות מנה אישום אחר אישום נגד מנהיג מפלגתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו. האיש שהיה לנאמן ביתו הגיש בסופו של דבר מכתב התפטרות נוקב, ועבר ליריב המושבע, גדעון סער.


4.פיצול ימינה / 11 בינואר 2021- 70 יום לבחירות


השותפות האיתנה לכאורה בין יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' ליו"ר ימינה נפתלי בנט לא הצליחה לעמוד במבחן המציאות. עם רצונות הפוכים, כאשר סמוטריץ' רצה להנהיג את הציונות הדתית ובנט את ראשות הממשלה הם נפרדו בגירושים מכוערים, למורת רוחם של מרבית מציבור בוחריהם וקולות התנגדות של חלק מחבריהם לרשימה.


בראיון לערוץ 12 הודיע סמוטריץ' כי הוא פורש ממפלגת ימינה, לאחר שהציב שתי דרישות שלא נענו: ארבעה מקומות בשמינייה הראשונה והטלת וטו על הצטרפות לממשלה עם מפלגות שמאל. בכך בעצם נבלמו המגעים לריצה משותפת. כתוצאה מכך, הציבור הדתי-לאומי והימני יתחלק לשניים בקלפי, אלו שמבקשים מפלגה עם נציגים דתיים, אך שפונה אל הכלל ושואפת להגיע להנהגת המדינה, ואלו שלא מוותרים על מפלגה מגזרית מימין לליכוד שתהווה גם עוגן תורני.


עוד רחוק המועד לקבלת התוצאות הרשמיות, אך לאחריהם ברור כי הן יצטרכו לשקול את התועלת מול הנזק ולהעריך את סיכוייהם בריצה המשותפת או הנפרדת.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 2015_02_588-5-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

5.בחירתה של מרב מיכאלי / 24 בינואר 2021 – 58 ימים לבחירות


כשהיא מגרדת את אחוז החסימה גברה מרב מיכאלי בקלות על 6 מועמדים, נבחרה בפריימריז על ראשות העבודה והפיחה חיים חדשים במפלגה. לאחר שעמיר פרץ ואיציק שמולי התפטרו ממנה בעקבות האולטימטום שהציבה להם מיכאלי, היא נותרה בעצם לבד, עם מפלגה היסטורית, שנזקקה לשיקום דחוף.


לכל אורך התהליך נדמה היה כי הצעד הבא הוא לקראת חיבורים נוספים בגוש, אך מיכאלי במקום לסלול כעת את הדרך לאיחודים קיימה בחירות מקדימות לרשימת המפלגה וכל המגעים האחרים עלו בתוהו.


עם זאת, על התחדשות המפלגה העיבה בחירתה של איבתיסאם מרעאנה שהתבטאה לפני שנים ספורות בלד באמירות קשות נגד המדינה. מיכאלי נשמה לרווחה כשבג"ץ הכשיר את מועמדתה, אך אלו ימשיכו ללוות את המפלגה.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... /F210202AVS11-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מיכאלי עם מועמדי רשימת העבודה לכנסת. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

6.פיצול הרשימה המשותפת / 28 בינואר 2021- 54 ימים לבחירות


שבוע לפני המועד האחרון להצגת הרשימות לבחירות לכנסת ה־24, ועדת הכנסת אישרה את בקשת הפיצול של הרשימה המשותפת ואת ההחלטה שלא לרוץ בגוש אחד. על אף הידיעה שריצה יחד של ארבעת המפלגות הערביות הביא להן 14 מנדטים ויפגע בכוחם האלקטורלי, הן לא הצליחו ליישב את המחלוקות על היחס סביב שיתוף פעולה עם השלטון.


ראשי המפלגות החליטו לפרק את הרשימה ולרוץ בבחירות הקרובות ללא מפלגת רע"ם שרצה לבד. הפיצול נעשה ברקע מיצוב הקשרים של נתניהו ומנסור עבאס, על אף שבמהלך הקמפיין עלו על שרטון. במקביל הליכוד המשיך לחבק את המגזר והעמיד אותם מול חשש של זליגת קולות למפלגות יהודיות.


צילום: אורן בן חקוןhttps://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 45_2019-04-17-750x602.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מנסור עבאס. צילום: אורן בן חקון

7.פרישתם של חולדאי, ניסנקורון, יעלון ושלח / 2 בפברואר 2021 – 49 יום לבחירות


ארבעה גברים, שהצטרפו לחיים הפוליטיים, ובתוך זמן קצר פרשו ממנה. את ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שכנעו לקפוץ למים הפוליטיים, אך לכל אורך הדרך ריחפה מעליו עננת הפרישה. הרבה לא האמינו שיישאר חלק מהמערכת הפוליטית ויבקש לחזור לעירייה ממנה סירב להתפטר. חולדאי היה תקוות השמאל לריענון והתחדשות המחנה אך לאחר ההתפטרות המפתיעה של אבי ניסנקורן שהצטרף אליו בעקבות יחסיו העכורים עם בני גנץ וצפה את ההתנגשות, הוא הודיע לבסוף "לא הצלחנו במשימה".


יו"ר תל"ם, בוגי יעלון, נפרד מלפיד והחליט לעמוד בראשות מפלגה משלו, מתוך מחשבה שאליו יצטרף הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט כמספר 2, אך תכניות לחוד ומציאות לחוד. יעלון סירב להצעות סבירות שישמרו על כבודו מצד יאיר לפיד ומצד שני הוטל ווטו על צירופו למפלגת העבודה. מול הלחץ הציבורי לא נותרה לו ברירה לפרוש מהמירוץ. כמוהו נהג גם עופר שלח שביומרות פוליטית קרא תיגר על לפיד, שותפו וחברו משכבר השנים ומשלא הצליח להעמיד מפלגה משלו על הרגליים הוא נאלץ להישאר מחוץ לכנסת ה-24.


כבר לא. חולדאי וניסנקורן בערב ההכרזה על מפלגת הישראלים. צילום: נס הפקות

8.התרגיל של חגית משה / 4 בפברואר 2021 – 45 יום לבחירות


באמצע ינואר זכתה סגנית ראש העיר ירושלים חגית משה, בתפקיד יו"ר הבית היהודי כשהיא גוברת על המנכ"ל ניר אורבך (שבהמשך שובץ למספר שש בימינה). משם היה מתבקש לפתוח במשא ומתן מול בצלאל סמוטריץ' לקראת איחוד הציונות הדתית, אך במקום שהמגעים בין השניים יבשילו בקלות הם התפוצצו על פערים בדרישת המקומות והסמכויות.


בשביל ללחוץ על משה בכל זאת, סמוטריץ' חתם במקביל על הסכם איחוד עם מפלגות עוצמה יהודית ונעם ושמר למשה את המקום השני ברשימתה, אולם במקביל מפצירים בה מקורביה לסרב לשיתוף הפעולה שדוחק את מעמדו של הבית היהודי.


שעתיים לפני סגירת הרשימות היא מודיע על תמיכה בימינה של נפתלי בנט, על אף שמשמעות ההחלטה היא שהבית היהודי נשארת מחוץ למערכת הפוליטית. בסופו של דבר, כמו ציבור הבוחרים, גם האותיות שעל הפתק הופרדו, ב' ההיסטורית נמסרה בהשאלה לימינה ו-ט' המסורתית נשארה בידי הציונות הדתית.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... ByLpW4AY_BjQ-750x563.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
פיצוץ ברגע האחרון. חגית משה עם בצלאל סמוטריץ' באירוע סיום הש"ס, ינואר 2020. צילום: עטרה גרמן

9. ביטול הנסיעה של נתניהו לאמירויות / 11 במרץ 2021 – 12 יום לבחירות


הביקור שתוכנן לראש הממשלה באיחוד האמירויות היה אמור להיות הדובדבן שבקצפת: לציין את חגיגות הסכמי השלום עליהם חתם במערכת הבחירות הקודמת.


במקום זאת, בפעם הרביעית, ימים ספורים לפני מועד הבחירות ביטל נתניהו את נסיעתו. לטענתו, זה לא היה אמור להיות מלכתחילה אך מבול הדיווחים לא התיר מקום לספק. התכנון הראשוני נבלם מאחר והאמירתים לא רצו לקחת חלק במערכת הבחירות הישראלית. בשלב מסוים גם נתניהו לא רצה וראה כי הוא מסתדר בלעדיהם.


10. העימות שלא היה / 20 במרץ 2021 – שלושה ימים לבחירות


לפיד קרא לעימות מול נתניהו, סער קרא לעימות מול בנט, בנט קרא לעימות מול נתניהו, וסמוטריץ' קרא לעימות מול בנט. כל מנהיגי המפלגות הוציאו אמירות נחרצות והכריזו על התייצבות מול יריביהם הפוליטיים, אך עם המראיין שהם יבחרו, בבמה שהם ירצו ותחת ההצהרות שהם ביקשו לשמוע.


למרות שזו הייתה יכולה להיות הדרמה האמתית של מערכת הבחירות ה- 24, אחרי כל ההודעות והציוצים, העימותים נשארו מאחור, היריבים החליטו שלא להתמודד ראש בראש ולנו נותר לחכות לעימות לא רק מעל הבמה הווירטואלית כי אם בקלפי.


The post עשרת האירועים הדרמטיים של בחירות 2021 appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/46 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: