פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
25/3/2021 11:48

בחירות 2021, תם ולא נשלם

הכניסה הקלה והחלקה למתחם הליכוד בבנייני האומה בירושלים לקראת המדגמים – ללא עיכובי אבטחה ניכרים – העלתה חשד שראש הממשלה בנימין נתניהו לא מתכנן כלל להגיע לנאום המסורתי של ליל הבחירות. אולי בשל החשש כי גם אם הביא כ־30 מנדטים למפלגתו, אין לו ניצחון ממשי לנופף בו.





ואמנם, לא הושגה הכרעה. תחושת רפיון השתררה בקרב חברי הליכוד המעטים שהתקבצו באולם ונחשפו למדגם במכשירם האישי. בהמשך הלילה נכנסו למקום בסערה הפעילים הוותיקים, שמרימים את האווירה ומריעים לנתניהו בכל מצב, אך התמונה, לדאבונם, לא השתנתה. בליכוד חצו את קו 30 המנדטים וקיבלו מעל מיליון קולות, אולם לא הצליחו להגיע ל־33 או 35 מנדטים. במעוזים האדוקים התומכים לא יצאו להצביע, ורבים ממי שכן – נהרו לתת את קולם למפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', בעידודו של נתניהו.


ליו"ר הליכוד נותרה נחמה אחת: הניצחון המובהק על יאיר לפיד. "אנחנו בקידומת 3, המפלגה הבאה אחרינו בקידומת 1. זהו הפער", הבהיר ראש הממשלה בנאומו. אבל יו"ר יש עתיד, שנקט אסטרטגיית שתיקה מוזרה בתקווה לשבור את תקרת הזכוכית שלו ולהגיע ל־20 מנדטים, ניצח לא פחות מנתניהו. בשלב ההמלצות אצל הנשיא ראובן ריבלין, גדעון סער, נפתלי בנט או בני גנץ עשויים להידפק על דלתו של ראש המפלגה השנייה בגודלה בתקווה לקבל את תמיכתו לממשלת חירום שתביא בראש ובראשונה להדחת נתניהו. לאחר השבעת הכנסת כוחו יהיה רב, כשיתגבשו מהלכים לדחיקת אנשי הליכוד ממוקדי הכוח בוועדות ובלשכת יו"ר הכנסת, ולהעביר אולי חקיקה נגד נתניהו.


מתנה מרגיזה


פיצול הציונות הדתית הוכיח את עצמו הפעם, בניגוד לטראומת בחירות 2019 א', והמגזר הדתי־לאומי הכפיל את כוחו. עם זאת, הריצה בשני ראשים נפרדים לא הייתה מתחוללת ללא עזרת נתניהו: סמוטריץ' ניצח משום שהצליח להחדיר לתודעת המצביעים שבלעדיו אין ממשלת ימין־דתיים, והפך את ההצבעה מאישית לאסטרטגית. בעקבות ההצלחה, רשימת הציונות הדתית לא תתפצל לעת עתה. את החגיגות בליל המדגמים קיימה מפלגת נעם בנפרד, אך הרשימה ככלל עדיין מתאמת עמדות ומסרים.


על אף העימות החריף מול המפלגות החרדיות, סמוטריץ' לא הצליח לגזול את כוחן. ש"ס ויהדות התורה איבדו כמה אלפי קולות, אך שמרו על כ־16 מנדטים יחד. בש"ס מנעו זליגה לליכוד, וביהדות התורה לא ספגו מכה קשה מנגיסת סמוטריץ' (ובכל זאת טוענים שהמפלגה שלו זכתה בתמיכה רבה מדי במעוזיהם).


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-10.37.29-750x500.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בחגיגות עם פרסום המדגמים. צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

את ההצלחה הם זוקפים בין השאר לתעמולת הנגד של ישראל ביתנו. בעת נאום ליל הבחירות של אריה דרעי, הקהל הגיב בקריאות "ליברמן למזבלה". יו"ר ש"ס השיב: "למה לבזבז אנרגיה? יש לו (רק, ע"ג) שישה מנדטים". יו"ר יהדות התורה משה גפני אמר ש"המפלגה שחרתה על דגלה להילחם נגדנו, מסיימת לפי המדגמים עם חמישה מנדטים אי שם בשולי האופוזיציה".


מועמדים בשולי רשימת הליכוד התרעמו, אגב, על תמיכת נתניהו במפלגות גוש הימין: ראש הממשלה אמר כמה וכמה פעמים ש"אפשר" להצביע לסמוטריץ', ליהדות התורה או לש"ס, ולא רק לליכוד. חברת כנסת אחת, שנותרה כנראה מחוץ לכנסת הבאה, זעמה בעת מסיבת הניצחון של הליכוד בבנייני האומה ואמרה לסביבתה שנתניהו העניק מתנה על חשבונם.


ליו"ר ימינה נפתלי בנט היו שתי שאיפות: לסיים את הבחירות עם מנדט יותר מסער ומנדט יותר מסמוטריץ'. הוא הגשים את שתיהן. המשמעות היא שבמשא ומתן על כניסתו לממשלה כלשהי, יוכל בנט לדרוש יותר. הוא לא השיג את מה שפילל לו, אבל הסיכוי שמישהו יקים ממשלה תלוי בו במידה רבה.


עם הראש מעל המים


קברו אותן ואז גם הספידו, קראו להן והן קראו זו לזו לפרוש מהמרוץ ולא לגרום לאובדן מנדטים לגוש – אבל הן התעקשו לרוץ עד הסוף. כחול לבן, מרצ והעבודה אמנם לא מתו מתחת לאחוז החסימה, אבל גם לא הצליחו לכבוש את ההר.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... -at-00.16.30-750x500.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מרב מיכאלי. צילום: אבשלום ששוני פלאש 90

מנהיגת העבודה מרב מיכאלי לא ציפתה להרבה יותר מכפי שהצליחה בפועל: להפיח חיים חדשים במפלגה שלפני שלושה חודשים הייתה בדרך לקבר. לאורך יום ההצבעה היא שידרה נינוחות ורוגע, וסירבה לקרוא געוואלד בניסיון למחוק את מרצ, האחות משמאל. פגשנו אותה באחד הצמתים בגבעתיים, יורדת ממיניבוס ועומדת לצד כמה תומכים. אחד מהם צעק שהיא תגיע למספר דו־ספרתי, ומיכאלי העמידה אותו על מקומו: "אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים". כלומר: אל נא תפיח תקוות שווא במצביעים.


גם מרצ נשארה מעל המים, ואף הגדילה את כוחה בשני מנדטים. הסקרים מיקמו אותה באזור הסכנה של אחוז החסימה, אך מפלגת השמאל נשארה חלק מהמפה הפוליטית. לשם כך היא נאלצה אמנם לנהל קרב עיקש מול העבודה וכחול לבן, אבל בזכות החיבוק השקט של לפיד, שביקש לנכס אותן לגוש שלו ונמנע מלפגוע בהן, הן לא נזרקו החוצה.


שיחק אותה, תיאורטית


בין יו"ר תקווה חדשה גדעון סער למנהיג רע"ם מנסור עבאס יש קווים מקבילים: שניהם התפצלו ממפלגת האם הבטוחה שלהם, מתוך רצון אישי להגיע להנהגה ולהשתלב בשלטון. סער הבטיח שהוא עצמו ימנע את המשך שלטונו של נתניהו, אך נחל כישלון מוחץ.


מהיומרה לנהל קרב ראש בראש מול נתניהו ולתפוס את מקומו, הוא סיים לבסוף מתחת לעשרה מנדטים. להרפתקה הכושלת הזו גרר אחריו סער דמויות ציבוריות ובהן שרים וחברי כנסת, שחלקם ויתרו על מקומות בטוחים במפלגות אחרות והלכו אחריו מתוך אמונה בנחיצות בהחלפת השלטון, אך נותרו בחוץ.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... /03/AFP_96L7G9-120x86.jpg 120w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 03/AFP_96L7G9-350x250.jpg 350w, https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 03/AFP_96L7G9-750x536.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מנסור עבאס לאחר המדגמים. צילום: AFP

את המהפך שהתחולל בבוקר יום רביעי, מנהיג רע"ם מנסור עבאס היה יכול רק לדמיין. בלילה עוד נרשם תיקו בין הגושים, ומי שקם בבוקר ונכנס לאתרי החדשות הבין שהסיפור נגמר כאשר קואליציית נתניהו הגיעה יחד עם ימינה למספר הנכסף 63.


אך בשעה תשע בבוקר התברר שרע"ם הגיעה לחמישה מנדטים ועבאס היה לכאורה ללשון המאזניים. אך עבאס עלול לאכול את הדגים המסריחים וגם להיות מגורש מהעיר.


אמירותיו לאורך השנים נגד מדינת ישראל וסמליה הביאו לכך שבימין לא רואים בו פרטנר להקמת ממשלה. אם לא יצליח בכנסת הזו לדאוג לצרכיה של האוכלוסייה הערבית, יישאר לו רק הסכסוך עם חבריו לשעבר ברשימה המשותפת.


בשאילתה ששיגרנו לכל מפלגות הימין שהצהירו לפני הבחירות שלא ישתפו פעולה עם המפלגה הערבית, הן נשאלו אם לנוכח התוצאות לעת עתה עמדתן השתנתה. רובן המשיכו, גם למחרת הבחירות, לשלול שותפות עם מנסור עבאס. ימינה, תקווה חדשה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית פוסלות שיתוף פעולה עם רע"ם, אך ביהדות התורה לא דוחים אפשרות כזו. "גדולי ישראל יכריעו בשאלה כשתהיה רלוונטית", ענו שם. בש"ס אמרו שלמפלגה אין עמדה בעניין.


The post בחירות 2021, תם ולא נשלם appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 3/63 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: