פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/6/2021 22:01

כל התרחישים: מה יכול למנוע את הקמת הממשלה החדשה?

גם אחרי שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אמר את המילים "עלה בידי להרכיב ממשלה",  הדרך להשבעת הממשלה עוד ארוכה ומפותלת. המתח סביב הקמתה ימשיך להיות גבוה עד לרגע האישור הסופי, אם וכאשר, במליאה. מה עוד יכול למנוע את הקמת הממשלה החדשה?


דחיית ההשבעה


לפי החוק, לאחר שמחזיק המנדט מודיע כי הוא מעוניין להביא את ממשלתו לאישור המליאה, על יו"ר הכנסת להודיע תוך שבעה ימים על כינוס הישיבה המיוחדת להשבעת הממשלה. בהודעה שהוציאה לשכתו של יו"ר הכנסת יריב לוין נאמר כי "הודעת יו"ר הכנסת האמורה תובא בישיבת המליאה שתתקיים ביום שני הקרוב, בהיותה הישיבה הראשונה של מליאת הכנסת ממועד הודעתו של ח"כ לפיד ליושב ראש הכנסת".  זאת אומרת, ההשבעה יכולה להיות כבר ביום רביעי הקרוב או בשני שלאחר מכן, אם סופרים שבוע מרגע ההכרזה במליאה.


לוין, שמתנגד להרכבת ממשלה שכזו, עלול לנקוט בצעד לעומתי ולאפשר פרשנות רחבה כך שרק ביום שני הקרוב תימסר ההודעה הרשמית. המשמעות היא שמרגע ההודעה של לפיד כי "עלה בידו", יספרו עד ליום שני שאחריו כדי לקיים את הישיבה שבה תתקיים הצבעה לאישור כלל ההסכמים.


בליכוד ישמחו לדחות כמה שניתן את מועד קיום ההשבעה, וזאת על מנת להשאיר יותר זמן ללחץ ציבורי מימין על חברי ימינה ובכך למנוע את ממשלת בנט־לפיד עוד בטרם השבעתה. מאותן סיבות בדיוק בגוש השינוי לוחצים לקיים את מועד ההשבעה מוקדם ככל הניתן.


התפוררות ההסכמים


לקראת חצות של יום רביעי האחרון, ככל שנקפו השעות, התגלעו מחלוקות משמעותיות בין המפלגות השונות. כדי לנסות ולמצות את גיבוש ממשלת בנט־לפיד הגיעו הצדדים לפשרה: המפלגות חתמו כולן על מסמך הבנות ראשוני שמאפשר את ההודעה לנשיא המדינה ראובן ריבלין ובמקביל ימשיכו הדיונים גם בימים הבאים בכדי להגיע להבנות. למעשה, ניתנו אישורים מראשי המפלגות להגיד "עלה בידי", זאת מבלי להגיע לסיכומים סופיים.


"זה רק לדחות את הפיצוץ הבא, הסכנה לקיומה של הממשלה נשאר אותו דבר. ההודעה על הממשלה היא פורמלית בלבד", אומר בכיר המעורב במשא ומתן. מבחינתו, הסיבה העיקרית שלא הגיעו לכלל ההסכמות מאיימת על היכולת להגיע לפריצת דרך בימים שאחרי. במקרה כזה, עלול ח"כ לפיד שלא להצליח להרכיב ממשלה, ויודיע לנשיא שאין בידו לעשות זאת.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... t-19.34.46-1-750x500.jpeg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
נציגי תקווה חדשה. צילום: מרים אלסטר פלאש90

התגברות הלחצים למתנגדים ו/ או עריקים


ההנחה אומרת שעם מיצוי המגעים להרכבת הממשלה יפחת הקשב התקשורתי, ההפגנות מול הבית של איילת שקד יתפזרו, המאהל יפורק והשלטים יאוכסנו, הלחץ הציבורי הגבוה יפנה את מקומו לעבודת שכנוע שקטה מאחורי הקלעים. על הפרק: העלאה מחדש של ההצעות לרוטציה משולשת כמו גם ניסיון נוסף להביא למימוש הרוטציה עם גנץ.


בגוש הימין־דתיים נערכים לשלב ידיים לקראת המערכה האחרונה. את מירב המאמצים יקדישו למלאכת חיפוש העריקים וההצעות המפתות שיהפכו לכדאיות בשבילם, ובעיקר יפעילו את מלוא כובד משקלם לשינוי עמדתם של הח"כים מימינה ותקווה חדשה כדי שיתנגדו בהצבעה לאישור הממשלה החדשה.


ללא תמיכת אורבך, אלקין או כל אח"כ אחר, השבעת הממשלה בסכנה. אם לא תושג הימנעות של חברי הרשימה המשותפת התוצאה שתתקבל תהיה 60־60 והקמת הממשלה לא תאושר. במקרה כזה, בו יחזרו בהם חלק מהתומכים, יוכל לפיד להציג בכל זאת את הרכב הממשלה אך הכנסת תדחה את הבקשה להביע בה אמון, כך שהיא לא תוכל לצאת אל הפועל.


עתירה לבג"ץ נגד הסכם הפריטטיות


בגוש השינוי פעלו במסגרת שיחות המשא ומתן גם על ניסוח מחדש של הסעיפים ב"חוק יסוד: הממשלה" המעגנים את הממשלה הפריטטית, כדי להתאים אותו למידותיו של הממשל החדש.


בליכוד ינסו לנצל את התיקונים הנדרשים בכדי לעתור נגד ההסכם לבג"ץ ויהפכו כעת לטובתם את המשפט שרשם נגדם השופט יצחק עמית: "במהלך המשבר הפוליטי העמוק שבו נמצאת המדינה מזה זמן, חקיקת היסוד הפכה לחומר ביד היוצר, כמעין פלסטלינה שהמחוקק לש לצרכים ולאינטרסים פוליטיים מיידיים וקצרי טווח, שבינם לבין נורמה חוקתית המשקפת הכרעה חברתית־משטרית 'יסודית', יציבה, כללית ועל־זמנית, אין ולא כלום".


אם הממשלה לא תושבע, המנדט יחזור לכנסת לעוד 21 ימים שבהם כל אחד מ־120 חברי הכנסת יוכל להשיג 61 חתימות ולהציג עצמו כמועמד לראשות הממשלה. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על חבר הכנסת שצוין בבקשה תוך יומיים, ולאותו ח"כ נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה אותם לא ניתן להאריך.


אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ומדינת ישראל תצא, לסבב הבחירות החמישיות.


The post כל התרחישים: מה יכול למנוע את הקמת הממשלה החדשה? appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/99 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: