פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
2/8/2021 9:07

תחבורה, חקלאות ובריאות: איך ישפיע התקציב על חיינו?

לאחר לילה לבן, לראשונה מזה שלוש שנים אושר הבוקר תקציב בממשלה. תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב- 2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. עוד אושר חוק ההסדרים הכולל מספר רפורמות משמעותיות: העלאת גיל הפרישה לנשים, תוכנית חומש לתחבורה בגוש דן, הכוללת אגרות גודש ואת חוק המטרו עם תקצוב עצום, וכן רפורמות להורדת יוקר המחייה, כולל רפורמה בחקלאות.


הדרך לאישור סופי של התקציב עוד ארוכה: הוא צריך לעבור קריאה ראשונה בכנסת, ו-61 חברי כנסת יצטרכו להצביע בעדו, ואז הוא יעבור לדיונים בוועדות הכנסת, שם צפויים להיכנס שינויים רבים, וכל הלוביסטים וקבוצות האינטרס ייכנסו לפעילות גבוהה כדי להשפיע ולשנות את הרפורמות הנוגעות לתחומם. חוק התקציב וחוק ההסדרים צריכים לעבור בקריאה שנייה ושלישית בתחילת נובמבר, ועד אז הדלת פתוחה לשינויים.


ובכל זאת, משרד האוצר הצליח להעביר הבוקר בממשלה את חוק התקציב וחוק ההסדרים הנלווה עם רוב הרפורמות שביקש להעביר. השינויים שנעשו בתקציב המקורי כוללים תוספת תקציבית למשרד הבריאות, בהיקף של שני מיליארד ₪; תוספת של כ-14 מיליארד ₪ לתקציב הביטחון שנסגרה כבר בשבוע שעבר; קיצוץ רוחבי בגובה 1.5 אחוזים כדי לממן את אלה.  חלק מהסעיפים עוד עשויים להשתנות בימים הקרובים עד לפרסום חוברת התקציב המלאה, כולל התקציבים למגזר הערבי שעוד לא ברורים היקפם. בכל זאת גורמים במשרד האוצר מעריכים שחוק ההסדרים יעבור בשלמותו, והם לא צופים שינויים גדולים.


בין הרפורמות שהיו סביבן הכי הרבה מחלוקת הן הרפורמות במערכת הבריאות והרפורמה בחקלאות. הרפורמה בחקלאות עוררה מאבק סוער של ארגוני החקלאים, שמבקשים להוציא אותה מחוק ההסדרים ולדון בה בנפרד ממנו, תוך משא ומתן על כל ענף באופן דיפרנציאלי. הרפורמה כוללת את פתיחת ענף החקלאות ליבוא ומעבר לתמיכה ישירה והשקעות בחקלאות, תוך דגש על פיתוחים טכנולוגיים. בנוסף, התוכנית כוללת את אימוץ הרגולציה האירופית בהגנת הצומח. במשרד האוצר דנים עם ארגוני החקלאים וימשיכו לדון איתם בימים הקרובים, תוך רצון להגיע להסכמות, אבל הרפורמה הזאת עוד צפויה לעורר סערות עזות במהלך הדיונים בוועדות הכנסת.


משרד הבריאות התנגד לרפורמת התקינה, שאמורה הייתה לאפשר יבוא חופשי לארץ של כל מוצר שיש לו אישור אירופאי והוא משווק באחת ממדינות אירופה. במשרד הבריאות התנגדו ליבוא של כל המוצרים, ולבסוף נכנסה רק רשימה חלקית של תמרוקים ומוצרי מזון, והיא לא תחול על כל מוצר. בין היתר הוחרגו מוצרים כמו בשר ומזון לתינוקות. על פי משרד האוצר הרפורמה צפויה לחסוך לציבור כ-5 מיליארד שקלים.


העלאת גיל הפרישה לנשים היא בשורה משמעותית. גיל הפרישה הנוכחי אינו תואם את העלייה המשמעותית בתוחלת החיים, מה שמשפיע לרעה על שיעורי התעסוקה של נשים מבוגרות ועל החיסכון שלהן לגיל הפנסיה. בנוסף, ללא העלאת גיל הפרישה לנשים, הזדקנות האוכלוסייה תוביל לגידול דרמטי בתשלומי קצבאות הזקנה והוצאות הבריאות של המדינה. כבר שנים ארוכות שמדינת ישראל מתכוונת להעלות את גיל הפרישה לנשים, אך מסיבות פוליטיות לא מצליחה לעשות זאת. על פי הנוסח הנוכחי העלייה תבוצע בהדרגה, והיא תלווה בסל של כלים משלימים לסיוע לעובדות מבוגרות.


עוד כולל החוק רפורמה ברגולציה של הכבאות, שתאפשר הקלה משמעותית על רישוי עסקים ועל תכנון ובנייה של בנייני מגורים. כיום קביעת הרגולציה נקבעת על ידי הוראות נציב שמוציאה רשות הכבאות וכן אכיפת הרגולציה והערעור על הרגולציה נעשית על ידי רשות הכבאות. מוצע לקבוע כי הרגולציה בישראל תותאם לרגולציה הנהוגה בעולם המערבי, תוך קביעה כי החל משנת 2026 יעוגנו כל הוראות הנציב בתקנות באישור הכנסת. ההערכה היא כי המהלך יחסוך מיליארדי שקלים בשנה לעסקים בישראל.


בנוסף נכללו בחוק ההסדרים רפורמה לייעול מערך הכשרות ולפתיחתו לתחרות והתוכנית הלאומית לשיפור הרגולציה שכבר הוכרזו; רפורמה להגברת התחרות בבנקאות, שתאפשר לגופים טכנולוגיים גישה למידע הפיננסי של הלקוחות (בהסכמתם); אימוץ דו"ח התעסוקה 2030 וטיוב ההכשרות המקצועיות; תוכנית להגדלת הגמישות הניהולית בחינוך ולהעברת סמכויות למנהלי בתי הספר, בהתאמה למאפייני בתי הספר; הקמת ועדה לרישוי עסקים שתפעל להוזלת עלויות דרישות הרישוי וקיצור הליכי הרישוי; הסדרת יצוא הקנאביס והסדרת החסמים הקיימים להרחבת אפשרויות היצוא; קידום דיגיטציה ככלי לייעול עבודת הממשלה ושיפור השירות לציבור; ומעבר לאנרגיה ירוקה.


בתחום הדיור, חוק ההסדרים כולל את התוכנית להסבת בנייני משרדים למגורים, אבל במשרד האוצר טוענים כי בימים הקרובים תוצג תוכנית ארצית לתחום הדיור ביחד עם משרד השיכון.


The post תחבורה, חקלאות ובריאות: איך ישפיע התקציב על חיינו? appeared first on מקור ראשון.


מחבר: moshem | מקור ראשון חשיפות: 6 | דירוג: 3/95 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: