פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
15/8/2021 1:47

הביקור במרוקו: שער כלכלי-ביטחוני ליחסי אפריקה-ישראל

ביקורו של שר החוץ יאיר לפיד במרוקו בשבוע שעבר היווה זריקת חיזוק ליחסים בין המדינות, כאשר מאחורי הקשרים מסתתרים אינטרסים כלכליים-ביטחוניים משמעותיים לישראל.


"אזור ים סוף וקרן אפריקה הוא אזור אסטרטגי חשוב לישראל מבחינה כלכלית כי זו הדלת שלנו לאוקיינוס ההודי ולמעבר סחורות מהמזרח. בנוסף, העניין הביטחוני גם מהותי כי האויבים שלנו משתמשים במדינות אפריקה כדי להעביר אמצעי לחימה לאזור סיני ולרצועת עזה, ומנסים באמצעות שליטה ימית להצר את צעדיו של חיל הים הישראלי. לכן לישראל יש חשיבות אסטרטגית בנוכחותה באפריקה", אומר גורם דיפלומטי.


"מרוקו שותפה למרוץ של המדינות בעלות צמיחה כלכלית משמעותית כמו סין, רוסיה וטורקיה. כיום כבר מבינים שבשניים-שלושה העשורים הקרובים אפריקה תהיה משמעותית מאוד כש-25 אחוזים מאוכלוסיית העולם תחיה ביבשת זו. מדובר במדינות מתפתחות וכל המעצמות הגדולות בעולם מחפשות להתחבר אליהן", ממשיך הגורם.


הפוטנציאל הכלכלי של המרוקנים באפריקה משמעותי מאוד, בעוד הם מחזיקים ב-15 סניפים של בנקים במדינות אפריקה, בקשרי תעופה ובחברות מרוקניות שפעילות כבר שנים ארוכות ביבשת.


עוד הוסיף הגורם הדיפלומטי כי "עשר המדינות עם הצמיחה הכלכלית הגדולה ביותר בעולם בונות באפריקה תשתיות. כמו טורקיה למשל, שמתקדמת שם מאוד שם על רקע צמיחת האסלאם. הנשיא ארדואן ביקר באחרונה ב-20 מדינות באפריקה, וישנן חברות טורקיות שפותחות שם משרדים וחברת התעופה הטורקית הלאומית קיבלה הנחייה להגיע לכל בירה ביבשת".


"גם הצרפתים מנסים לשמר את המקום שלהם באפריקה, וההודים, מעצמה כלכלית בפני עצמה, כבר פתחו 20 שגרירויות יבשת. המדינות האלו מסתכלות לטווח ארוך ומבינות שמדובר בפוטנציאל כלכלי גדול. הפוטנציאל הכלכלי הופך גם לפוטנציאל פוליטי, כי המדינות שבהן משקיעים הופכות להיות משמעותיות יותר. למרוקו יש קשרים ארוכי שנים עם מדינות אפריקה וישראל רק לאחרונה הצטרפה כמשקיפה לאיחוד אפריקה, מהלך שהמרוקאים סייעו בו", הוסיף.


"מלבד האינטרסים הכלכליים, כאמור מטרת כינון היחסים בין ישראל למרוקו קשורה גם לנושא הביטחוני. איראן, חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור אסלאמיים נוספים פעילים מאד בחלק ממדינות אפריקה. האסלאם הקיצוני מתפתח במספר מדינות ביבשת, בינהן סומליה, מוזמביק, ניגריה ועוד. הפעילות של חמאס באלג'יר, השכנה של מרוקו, מסייע ליצירת קו פעולה משותף בין ישראל למרוקנים. "האיומים האסלאמיים מטרידים ומאתגרים את המרוקנים. בין אלג'יריה למרוקו יש סכסוך רב שנים, והאלג'יראים הם אלו שמנסים לדחוק את ישראל מאיחוד אפריקה, כך שגם בנושא הזה ישנה שותפות אינטרסים".


The post הביקור במרוקו: שער כלכלי-ביטחוני ליחסי אפריקה-ישראל appeared first on מקור ראשון.


מחבר: adish | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 2/59 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: