פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
31/8/2021 4:39

ד"ח המבקר: כשלים ומחדלים בטיפול בקורונה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם בצהריים (ג') את הדו"ח המיוחד שחובר במשרדו על התמודדות ממשלת ישראל עם משבר הקורונה.


המבקר, מתניהו אנגלמן, ציין בעקבות מסירת הדו"ח, "ביקורת זו רלוונטית מתמיד והעלתה ליקויים משמעותיים. אנו נמצאים כעת בגל רביעי ויש משמעות לתיקון הליקויים באופן מיידי".


בדו"ח עלו ליקויים מהותיים בתהליכי קבלת ההחלטות כבר מראשית המשבר, וכן בהוצאה לפועל של ההחלטות שהתקבלו, "בדיוני הממשלה וקבינט הקורונה לא התקיים הליך סדור של בקרה ומעקב אחר החלטות רה"מ והממשלה, לא הושלם תהליך של הפקת לקחים ברמה הלאומית, של המל"ל ומשרד הבריאות".


בנוסף מתח המבקר ביקורת על כך שחלק מההחלטות התקבלו בפורומים שלא היו מוסמכים לקבל אותן, "בממשלה ה- 34 ההחלטות על הסתייעות במשרד הביטחון, הצגת חלופות לתחזיות התחלואה וההחלטה על רכש מנשמים התקבלו במסגרת פורומים שונים בראשות רה"מ ולא נדונו במליאת הממשלה".


בפרק נפרד בחן המבקר את ההתנהלות התקציבית אל מול המשבר, וקבע "היעדר תקציב מדינה לשנת 2020 פגע בהתנהלות התקציבית של הממשלה במשבר. יש לחזור לשיטות הניהול התקציבי הרגילות".


בהמשך מתח המבקר ביקורת חריפה על האפקטיביות של תכניות הסיוע, אשר לא כוונו באופן יעיל למי שהיה זקוק להן, "אי-היערכותו הכוללת של משרד האוצר לפעולות הנדרשות ממנו במצב של התפרצות מגפה, גרמה לכך שהתוכניות לסיוע כלכלי ננקטו בחלקן ללא עבודת מטה סדורה וללא הבחנה מיטבית לגבי אלו שנפגעו יותר".


"לא נמצא תיעוד במשרד האוצר ובמועצה הלאומית לכלכלה לגבי אופן קביעת היקף כולל של תכנית הסיוע שהוכרזה במרץ 2020 בשיעור 80 מיליארד ש"ח והתוכנית לא כללה התייחסות לתרחישים אפשריים של התפתחות המגפה ולמועדי בחינה של אפקטיביות התוכנית", נאמר עוד בדו"ח. "לא התקיים שיתוף פעולה לזיהוי מוקדי פגיעה בין רשות המיסים לאגף החשכ"ל. שיתוף פעולה של בנק ישראל עם החשכ"ל היה עשוי להביא תועלת רבה יותר בהשגת מטרות התוכניות".


פרק מיוחד בדו"ח הוקדש למחדל נתב"ג, ובו קבע המבקר, "מתחילת המשבר ועד מועד סיום הביקורת, לא נמצא פיתרון לסוגיית ההדבקה מנתב"ג. הטיפול בנכנסים מחו"ל מנתב"ג התבסס על פתרון אחד של הפניית כ-96% מהנכנסים לבידוד בית. הדבר הוכח כלא יעיל הן מבחינת הציות של המבודדים והן מבחינת פעולות האכיפה".


ליקויים ממשיים מצא המבקר גם בסוגיית אכיפת התקנות והאכיפה בנושאי בידוד של חולים ומי שבאו במגע עם חולים, "אין הלימה בין המקומות שבהם הייתה התפרצות נגיף הקורונה ובין האכיפה במקומות אלו. כך נמצא כי היקף הדוחות בירושלים ובבני ברק בתקופת הביקורת לא תאם את רמת התחלואה הגבוהה".


תגובת הליכוד לדו״ח מבקר המדינה: "נקרא ונלמד את הדו״ח. במבחן התוצאה ראש הממשלה לשעבר נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגיפת הקורונה בזכות מיליוני החיסונים שהביא – מהר יותר והרבה יותר מכל מדינה אחרת. יותר מכך, ההצלחה הישראלית שימשה מודל לעולם כולו. בימים אלה רואים כיצד ההזמנה מראש של החיסון השלישי לישראל על ידי נתניהו הצילה פעם נוספת חיים רבים".


The post ד"ח המבקר: כשלים ומחדלים בטיפול בקורונה appeared first on מקור ראשון.


מחבר: adish | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/38 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: