פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
8/10/2021 2:02

שפת האם של חתן הנובל לספרות: סוואהילי

האקדמיה השוודית הודיעה אתמול כי עבדולראזק גורנה הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2021. השופטים שיבחו את "ניתוחו הבלתי מתפשר ומלא התשוקה של השפעות הקולוניאליזם וגורלו של הפליט בפער שבין תרבויות ויבשות". הסופר הטנזני בן ה־73 מתגורר בבריטניה. שפת האם שלו היא סוואהילי, אבל הוא כותב באנגלית. הוא היה מרצה באוניברסיטת קנט בקנטרברי.


בין ספריו המוערכים ביותר בשפה האנגלית נמנים By the Sea, Desertion, ו־Paradise, שהיה בין המועמדים לפרס בּוּקר ולפרס ויטברד. "השפעתם של הקוראן ו'סיפורי אלף לילה ולילה' ניכרת בסיפוריו, ובאנגלית שלו ניכרים עקבות של סוואהילי, ערבית, הינדי וגרמנית", קבע חבר השופטים. האחרון מעשרת הרומנים שחיבר היה Afterlives, שיצא לאור בשנה שעברה.


"מסירותו לאמת וסלידתו מפשטנות ניכרות", כתבו שופטי האקדמיה. "הרומנים שלו נרתעים מתיאורים סטריאוטיפיים ופותחים את עינינו לאפריקה המזרחית המגוונת תרבותית, שאינה מוכרת לרבים באזורים אחרים בעולם".


אנדרס אולסון, יו"ר ועדת הנובל, אמר לכתבים בשטוקהולם שהוועדה עקבה אחר כתיבתו של גורנה במשך עשרות שנים: "הדמויות של גורנה, הנודדות באנגליה וביבשת אפריקה, מוצאות את עצמן בפער בין התרבויות, בין החיים שהותירו מאחור לחיים שבדרך", אמר אולסון. "הן מתמודדות עם גזענות ושנאת זרים, אך גם מאלצות את עצמן להשתיק את האמת או להמציא מחדש את סיפור חייהן כדי להימנע מהתנגשות עם המציאות". סגנון הכתיבה של גורנה "מאוכזב ולעיתים קרובות חמור", אך הוא "מתבונן בחמלה על מצוקות האדם", במיוחד בדיוקנאותיהם של צעירים מיותמים ונשים שחורות.


גורנה הגיע לאנגליה בגיל 18, פליט מהמרד בזנזיבר ב־1964. "עזיבתו המוקדמת מסבירה את תפקידה המרכזי של הגלות בכתיבתו", אמר אולסון, "אך גם את היעדר הנוסטלגיה שלו לאפריקה הקדם־קולוניאלית והפרימיטיבית. כתיבתו נותנת לנו תמונה חיה ומדויקת של אפריקה אחרת, שאינה ידועה כל כך בקרב קוראים: חוף האוקיינוס ההודי וסביבתו המוכתמת בעבדות ובדיכוי של מעצמות קולוניאליות".


הפרס לספרות מוענק לסופר על מכלול יצירתו, ולא על ספר מסוים. שוויו כ־1.14 מיליון דולר. מדי שנה מוזמנים חברי האקדמיה השוודית, מרצים לספרות וללשון, חתני פרס נובל קודמים ומנהיגי ארגוני סופרים ברחבי העולם להגיש שמות של מועמדים לפרס. הזוכה חייב לקבל יותר ממחצית הקולות של המצביעים באקדמיה. בשנה שעברה זכתה בפרס המשוררת לואיז גלוק מארצות הברית.


הזוכה בפרס נובל לשלום לשנת 2021 יוכרז כנהוג היום, יום שישי. הזוכים לא יקבלו את הפרס כנהוג בטקס המוני בשטוקהולם; בגלל מגפת הקורונה יוענקו המדליות לכל זוכה במדינתו בחודש דצמבר.


The post שפת האם של חתן הנובל לספרות: סוואהילי appeared first on מקור ראשון.


מחבר: adish | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/73 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: